Spridarstorlek

Diskussioner för erfaret folk
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Spridarstorlek

Inlägg av Berra »

Jag försöker finna svaret på om mina spridare kommer att räcka till?
Spridarna ger 340cc@3bar.
Motorn är en B23 med siktet inställt på 450hk.
Jag har tänkt att använda 8st av ovannämda spridare.

Något förvirrad har jag blivit efter att försökt räkna ut detta själv :roll:
Enligt programmet "Turbofast" så skall jag med 8st spridare som ger 340cc och med 85% duty cycle få ut endast 370hk! :cry:
Men om jag räknar efter följande formel som jag hittat på http://www.mrm-racing.a.se
så ser det lite hoppfullare ut.
340*0.85/5.1 = 56.6hk per spridare multiplicerar man det med antal spridare 56.6*8 = 453.3hk.
Så frågan är ju vilket är sant Turbofast 372hk eller formelns 453hk?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Problemet är att du inte vet hur effektiv motor du har. BMFC tror jag parametern heter. Står iaf för hur mycket soppa som behövs för en viss mängd effekt. Min motor ligger orginal på 0.48 BMFC detta ör väldigt bra för en 16v bil. Normalt brukar man räkna med ett snitt på 0.5 på sugmotorer 16v. Turbobilar drar i regel mer soppa/hp och ligger kanske runt 0.6. Det är iaf svårt att gissa detta värde.

Nu till din formel, så här ser den ut igentligen.

(ccm*duticycle)/(BMFC*10.2)

10.2 är för att konvertera ccm till lb/h
I din formel står det 5.1 => 0.5 BMCF * 10.2

Fattaru?? :)

Så om du ska turbomata så kanske det är bra att räkna på 0.6? Men som sagt vem vet hur just din motor är. Se till att du har lite mer soppa än du behöver. Ibland kan man behöva köra lite extra fet blandning för att kyla.

OBS dessa exempel är lite från höften ingen lag

8v turbo turbomotor BMFC 0.6
----------------------------------------
(340*0.80)/(0.6*10.2) = 44hp/st
ca 356HP med 8st.

Med en effektivare motor (16v NA)
----------------------------------------
(340*0.80)/(0.48*10.2) = 56hp/st
ca 444hp med 8st
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Inlägg av Berra »

Ok, jag tror jag hänger med.
Svårt att få riktig koll så länge man inte har all data, men det känns iaf som mina spridare är i minsta laget.
Iof kan man ju vålda lite med trycket låt oss säga öka till 4bar ifrån 3bar vilket skulle ge ca: 15% mer bränsle enligt följande beräkning.
Saxat från annat forum "Nya trycket genom gamla trycket och roten ur, det blir den procentuella skillnaden 4/3=1,333 och roten ur 1,333=ca 1,15 dvs 15 %"
Detta skulle leda till 340cc + 15% = 391cc
Alltså om jag nu envisas med en duty cycle på 85% så blir det,

391*0.85/0.6*10.2 = ca:56hp * 8 = 448hp ungefär samma som ditt 16v exempel
Hur som helst ser det ut som jag får ge mig ut o leta åtminstone 4 större spridare (sekundär) för att vara säker :(

Sprutet jag har skaffat till motorn är ett Haltech E6K som jag tänkte köra i "Stage mode" dvs 4 av spridarna kopplas in när de 4 primära inte orkar leverera mer.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Hej!

Kommer du köra med fördelare eller med separat tändspolar? Kör du med fördelare skall du definitivt köra med sekventiell insprutning. Då sprutar du bara vartannat varv och tiderna blir längre och mer robusta mot tex differenser i batterispänningen, som straffar dödtiden på spridaren rejält (vilket lätt står för halva spridartiden eller mer på tomgång med stora spridare).

Kan du köra med sekventiellt tycker jag att du skall köra med alla åtta samtidigt av det skälet att det är enklare att mappa. Jag har kört stageat som du tänkte göra och det blir lätt lite bökigt.

Vad gäller en B23:a så skall du räkna med att den vill ha MYCKET soppa! De flesta motorer, 4v huvuden, som jag mappat (även BMW:s sexa med 2V) klarar sig med ca 0.9 till 0.85 rätt långt, innan det går för varmt åtminstone. Men en Volvo B23 kör lambdamätarna i bott (0.7) och går bäst så. Mitt råd är därför att gå upp till 4 bar direkt för de målen du har. Och då tror jag att ditt bränsle skall räcka.

Är det månne jag som skrivit ut formeln för bränsletryckets inverkan på mängderna som kommer ut ur spridarna?

Mvh Mats
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Inlägg av Berra »

Hej Mats.


Tryck/flödesberäkningen kommer ifrån MRM:s motorforum (Robban)

Det blir fördelarlöst "Directfire" med separata spolar.

OK kanske skall testa att köra alla 8 samtidigt då istället för stageat.

Tror du soppan räcker ändå @4bar på mina 340cc trots att jag inte kör sekventiellt?
450hk och Lambdan i bott verkar som det krävs en hel del sås!?
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Ok. Kör du direct-fire (waste-fire, dvs två kanaler till tändningen?) så får du köra multipoint tyvärr. HAr du köpt sprutet? Försök annars få tag på ett E6X, det har sex kanaler så där kan du fortfarande ha sekventiellt på en fyra med waste-fire.

Jag tror dina spridare kommer räcka. Kolla upp din pump bara och komplettera eventuellt med en till. Jag körde med åtta 337ml/min spridare på min motor och de räckte. Det gick ju rätt bra, sen om det var fullt 450hk tror jag kanske inte.

Mats
Berra
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör nov 01, 2003 5:37 pm

Inlägg av Berra »

Ja sprutet är redan inhandlat.

Jag får väl helt enkelt testa o se hur långt spridarna hänger med då.
Siktar på att vara klar med motorn till våren "den som lever får se"
8)
Nya frågetecken dyker upp varje dag men jag är ju ganska frågvis så det skall väl lösa sig :)
Kom just att tänka på... vilket triggerhjul är lämpligast att använda till tändningen, har hört att det skall finnas nån volvomotor med ett som passar 60 tänder eller nåt sånt.
Vilken bil/motor sitter det på?
Kanske du vet Mats? eller nån annan som har koll?

mvh Berra
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

berra du räknade på 85% öppnings tid men på en typ drag race /street bil kan du köra på 100% utan problem korta stunder. då räcker dom nog till om du har 4kg grund tryck. värknigs graden på en turbomotor bestäms mest av kompretionstalet, har du lägre än 7.5:1 behöver du nog större spridare. har du därimot 10.5:1 räcker spridarna nog till ca 550hk men då behövs mest troligt turbo bränsle.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Triggerhjul är det bäst att själv ordna ett som sitter fram på remhjulet, är min åsikt. Men annars finns det ju svänghjul med 60-2 färdigt. På alla våra motorer kör vi med 60-2. Det betyder att det finns 58 "kuggar" men fördelat på 60 stycken på ett varv. Så ca 90 grader innan ÖD på ettans cylinder saknas det två tänder och det är så sprutet orienterar sig.

Vad gäller verkningsgrad så får man på en 8V motor feta hej vilt för att motorn inte skall knacka bort sig. Så min åsikt är i det fallet att det blir mer tvärtom mot vad man kan tro vad gäller verkningsgrad. Högt komp gör att man får feta massor för att klara sig mot knack och höga avgastempar. Lägre komp är i detta läget enbart positivt. Annars blir det så jobbigt med att det knackar stup i kvarten och att två grader i tändning blir skillnaden mellan bra drag och dåligt drag. Det är stökigt. Ha inte mer än 7.5:1 på den här motorn är min åsikt. Får du kläm på sprutet så kommer du inte lida av det heller.

Mats
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mats visst är 16v lite bättre vad jällande knackningar men med bättre bensin kan man ha hög kommpa mot 10.5. en modärn turbomotor ska alldrig ha under 7.5:1 om du frågar mig. jag har ca 8.5:1 i min gjutjärns B20 som jag som mest laddat 1.6bar med vanlig98 oktan utan knacknings problem. men då måste allt va byggt rätt och intrimmat i minsta detalj.
Skriv svar