Har någon provat olika komp på sin motor? Hur ändras karaktären när man tex sänker kompet? Vad händer med spinnupp tider och response?
Det jag kan tänka mig är att motorn tappar i effektivetet (drar mer sås/hp) Men lite praktiska erfarenheter vore kul att höra.
Response VS kompression turbomotor
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Response VS kompression turbomotor
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
på boströms amazon höjdes kommpan från ca 6.5-8.5 skildnaden blev stor! boström du kan ju berätta mer.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Är det ingen som har någon erfarnhet av detta att dela med sig. Vad kan jag förvänta mig för skillnader på motorkaraktären när jag nu sänker kompet från 10.4:1 till 8.8:1 och laddar 1-1.2bar i stället för 0.4bar.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Kompa
Som jens sa så höjde jag kompan från 6.5:1 till 8.5:1.Det gjorde att grundmotorn/sugmotorn blev betydligt starkare.man kände speciellt när man låg på lite högre växel och tryckte på.det var som att laddtrycket kom lite snabbare oxå i och med att den blev starkare i grunden.det var ju samma register som förut men mer effekt.om man gissar mellan tummen/pekfingret så höjdes nog effekten från ca 140hk sugmotor till 170 genom den kompahöjningen.har aven provat ännu högre kompa men kunde inte ha mer än 1.1/1.2 bar innan den spikade rejält.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
AndersW skrev:Nån som kan svara på min fråga då vad som händer när man ändrar längden på runners till insuget? Har hört både det ena och det andra iom detta, och vad blir effekterna av kortaVSlånga runners på turbomotor?
Kika i tråden om plenum...
Jag håller på att bygga nytt plenum själv å sitter på samma sits.
2SLOW4U