Response VS kompression turbomotor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Response VS kompression turbomotor

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Har någon provat olika komp på sin motor? Hur ändras karaktären när man tex sänker kompet? Vad händer med spinnupp tider och response?
Det jag kan tänka mig är att motorn tappar i effektivetet (drar mer sås/hp) Men lite praktiska erfarenheter vore kul att höra.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på boströms amazon höjdes kommpan från ca 6.5-8.5 skildnaden blev stor! boström du kan ju berätta mer.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Är det ingen som har någon erfarnhet av detta att dela med sig. Vad kan jag förvänta mig för skillnader på motorkaraktären när jag nu sänker kompet från 10.4:1 till 8.8:1 och laddar 1-1.2bar i stället för 0.4bar.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Kompa

Inlägg av Magnus »

Som jens sa så höjde jag kompan från 6.5:1 till 8.5:1.Det gjorde att grundmotorn/sugmotorn blev betydligt starkare.man kände speciellt när man låg på lite högre växel och tryckte på.det var som att laddtrycket kom lite snabbare oxå i och med att den blev starkare i grunden.det var ju samma register som förut men mer effekt.om man gissar mellan tummen/pekfingret så höjdes nog effekten från ca 140hk sugmotor till 170 genom den kompahöjningen.har aven provat ännu högre kompa men kunde inte ha mer än 1.1/1.2 bar innan den spikade rejält.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av AndersW »

Nån som kan svara på min fråga då vad som händer när man ändrar längden på runners till insuget? Har hört både det ena och det andra iom detta, och vad blir effekterna av kortaVSlånga runners på turbomotor?
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

AndersW skrev:Nån som kan svara på min fråga då vad som händer när man ändrar längden på runners till insuget? Har hört både det ena och det andra iom detta, och vad blir effekterna av kortaVSlånga runners på turbomotor?

Kika i tråden om plenum...
Jag håller på att bygga nytt plenum själv å sitter på samma sits.
2SLOW4U
Skriv svar