Ny kolvringar? då måste du horna... Men inte enligt
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ny kolvringar? då måste du horna... Men inte enligt
Jag har alltid hört att man bör horna cylindrarna när man byter ringar. Detta för att de nya ringarna skall "slipas" in.
I hondas servicemanual står det dock så här. När du tar ut kolvarna så byt alltid ringarna. Horna även cylindrarna om det finns repor du kan känna med nageln. ???? Va?? Behöver man inte horna när man sätter i nya ringar och cylindrarna är repfria?
I hondas servicemanual står det dock så här. När du tar ut kolvarna så byt alltid ringarna. Horna även cylindrarna om det finns repor du kan känna med nageln. ???? Va?? Behöver man inte horna när man sätter i nya ringar och cylindrarna är repfria?
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den mån dec 29, 2003 10:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- -Fredde-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: fre okt 24, 2003 1:40 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Ny kolvringar? då måste du horna... Men inte enligt
hur är det på en 142a då, om man byter ringar måste man horna cylindrarna då?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Är man lite sniken fredde kan man ta lite 800-1200 våtslip med olja och snurra lite i loppet för att få lite ny yta till ringarna. men ska man va riktigt seriös ska man kryshona med stressplatta.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Berätta lite mer om honing. Jag har sett att man ska krysshona. verkar lågiskt för mig. vertikala report "läcker" och horisontella får kolvringen att "haka fast" så en sne repa borde vara det optimala. Jag har ju en "ful motor" och en "fin motor" Fulmotorn används i upplärningssyfte. Jag vill hona själv. Hur går jag till väga. Hittar ingen info på nätet. Detta har jag hittat
Vad ska man använda för olja?
Vilket varvtal ska man köra med.
Ska man snurra den långsamt och slita upp och ner?
Är verktyget skit och jag är ute på hal is?
Hur många varv vågar man snurra? 30 varv i taget?
Försvinner det mycket material/varv?
Vad är stressplatta?
hur många korn ska stenarna ha? Grov 120 korn, Medium 180 korn, Fin 280 korn
Vad ska man använda för olja?
Vilket varvtal ska man köra med.
Ska man snurra den långsamt och slita upp och ner?
Är verktyget skit och jag är ute på hal is?
Hur många varv vågar man snurra? 30 varv i taget?
Försvinner det mycket material/varv?
Vad är stressplatta?
hur många korn ska stenarna ha? Grov 120 korn, Medium 180 korn, Fin 280 korn
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
jag använder vanlig motorolja.
sen kör jag i lagom hastighet för att själv hinna med, kör man för fort så får man slita verktyget upp och ner som en idiot för att vinkeln på reporna ska bli rätt.
Det är enkelt när man väl kommer igång
Den finaste stenen borde vara att föredra om man bara sna finputsa, ska man däremot horna bort repor så får man nog köra med en grövre
sen kör jag i lagom hastighet för att själv hinna med, kör man för fort så får man slita verktyget upp och ner som en idiot för att vinkeln på reporna ska bli rätt.
Det är enkelt när man väl kommer igång
Den finaste stenen borde vara att föredra om man bara sna finputsa, ska man däremot horna bort repor så får man nog köra med en grövre
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Olja ska man inte använda, använd t-röd istället.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!