Ny kolvringar? då måste du horna... Men inte enligt

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ny kolvringar? då måste du horna... Men inte enligt

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har alltid hört att man bör horna cylindrarna när man byter ringar. Detta för att de nya ringarna skall "slipas" in.

I hondas servicemanual står det dock så här. När du tar ut kolvarna så byt alltid ringarna. Horna även cylindrarna om det finns repor du kan känna med nageln. ???? Va?? Behöver man inte horna när man sätter i nya ringar och cylindrarna är repfria? :shock:
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den mån dec 29, 2003 10:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

lite horning är aldrig fel, det ska vara horningsrepor annars försvinner det onödigt mycket bränsleblandning och avgaser ner i vevhuset.
Användarvisningsbild
-Fredde-
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre okt 24, 2003 1:40 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Ny kolvringar? då måste du horna... Men inte enligt

Inlägg av -Fredde- »

hur är det på en 142a då, om man byter ringar måste man horna cylindrarna då?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Är man lite sniken fredde kan man ta lite 800-1200 våtslip med olja och snurra lite i loppet för att få lite ny yta till ringarna. men ska man va riktigt seriös ska man kryshona med stressplatta.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Berätta lite mer om honing. Jag har sett att man ska krysshona. verkar lågiskt för mig. vertikala report "läcker" och horisontella får kolvringen att "haka fast" så en sne repa borde vara det optimala. Jag har ju en "ful motor" och en "fin motor" Fulmotorn används i upplärningssyfte. Jag vill hona själv. Hur går jag till väga. Hittar ingen info på nätet. Detta har jag hittat
Bild

Vad ska man använda för olja?
Vilket varvtal ska man köra med.
Ska man snurra den långsamt och slita upp och ner?
Är verktyget skit och jag är ute på hal is?
Hur många varv vågar man snurra? 30 varv i taget?
Försvinner det mycket material/varv?
Vad är stressplatta?
hur många korn ska stenarna ha? Grov 120 korn, Medium 180 korn, Fin 280 korn
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

jag använder vanlig motorolja.

sen kör jag i lagom hastighet för att själv hinna med, kör man för fort så får man slita verktyget upp och ner som en idiot för att vinkeln på reporna ska bli rätt.

Det är enkelt när man väl kommer igång

Den finaste stenen borde vara att föredra om man bara sna finputsa, ska man däremot horna bort repor så får man nog köra med en grövre
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Biltemas finaste sten är 280korn. I min manual står det att man skall använda 400korns sten... Vad får man tag i det? eller ska man limma på 400 smärjelduk på stenarna som ingår i stället?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Olja ska man inte använda, använd t-röd istället.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar