Torrsump

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

torrsump

Inlägg av J.Lundin »

Torrsumpstråg till min B20 motor

Bild
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

pump har jag skaffat nu, en 6-stegs verdi. dock saknar jag drev till pumpen, något att modda på veven och nippor till sugstegen om någon har något liggandes som skulle passa :) 25 slutar numren på sugstegen på.

Fint tråg till b20 motorn!

Jag funderar på om man skulle använda två av sugstegen till att suga i toppen, ett på varje sida, känns lite overkill att ha alla fem nere i tråget.
Nu är det ju en rakställd volvo vitfemma som pumpen ska sitta på, och toppen är lite knepigt kunstruerad om man vill suga ur den, det finns två kanaler ner på varje sida, men jag funderar på om man skulle dra ihop dom på utsidan av toppen eller blocket och sedan köra ett sugsteg på varje sida.
Oljan rinner rätt ner på slängarna till veven, så det kanske skulle vara bra att få bort den därifrån.
Men det kanske är mer arbete än det är värt?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

Om du är beredd att bygga ska du helt klart suga ur toppen separat.
men som sagt, blir en del jobb

fanns en del matnyttigt att läsa i senaste? nummret race car enigineering, info om toyotmotorer med torrsump
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

var köpa den tidningen?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

OFI engineering här i södra landet är rackans finurlig :)

Bild

Bild

http://www.ofiengineering.se/Car/Torrsump.htm

http://www.ofiengineering.se/
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Kökarmicke skrev:pump har jag skaffat nu, en 6-stegs verdi. dock saknar jag drev till pumpen, något att modda på veven och nippor till sugstegen om någon har något liggandes som skulle passa :) 25 slutar numren på sugstegen på.
Hmm, sa aldrig robin att jag har drev ligger? Om inte annat så ska jag köra fram nya så småningom.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Sluta !!!!!

Inlägg av calle Bengtsson »

Torpis sluta.... Visa sånn porr ...

Faan vad snyggt gjort :) nääää jag måste bygga ihop det jag har först :)

Kul att få massa bra info såhär
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

varför så grunda tråg???
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

b20 tråget känns ju rätt tycker jag för alla möjliga användningsområden för det har ju oljefälla å grejjer, Vitsexablocket skulle jag kunna tänka mig att har lite banracingtanke bakom sig, då det var en dubbelturbomotor istället för en stor singelsnigel, så för att få ner motorn och på såvis få ner tyngdpunkten då?
I dragracing vill man väl bara ha bort oljan så snabbt som möjligt skulle jag kunna tänka mig i varjefall.

Hur går det för er annars då blom? Ha de! :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jo då, det gå bara fint.

LarC håller på för fullt. Han ska bygga lite fästen och sånt till oljepumpen, samt bygga klart tryckrör + allt småpill.
Blir ju AN kopplingar för trygt 10K :hihi:

LarC bygger ett djupt tråg till torrsumpen, för att få oljan så långt bort från veven som möjligt.

Själv håller jag på att ta ur motorn ur Oldsen, den ska bromsas nån gång efter jul.
Har även fått mina delar till lådan så den ska byggas ihop snarast också.

Lycka till kökarmicke. hoppas du hinner klart till första kjula i maj.

MVH// Blom
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Kökarmicke skrev: I dragracing vill man väl bara ha bort oljan så snabbt som möjligt skulle jag kunna tänka mig i varjefall.
Nu har jag som sagt väldigt lite kunskap om torrsump, men det primära syftet måste väl vara att undvika surge, dvs att oljepumpen alltid är försedd med olja.

Så ett djup oljetråg med pickupen placerad vid lägsta punkten långt bak måste funka lika bra vid dragracing där accelerationen alltid är åt samma håll.

nummer två att evakuera vevhusgaser och helst ha undertryck i blocket för att minska pumpförluster, men det är nog inte realistiskt att få undertryck i en 1000hk vitmotor, men det kan ju minska övertrycket iaf. Hur mycket vet jag inte.

OFI har vända packboxar och alltid undertryck, men också en förhållandevis låg effekt och laddtryck.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Vacuumet får man ju bara man har rätt typ av vacuumpump, men det kan man ju få med våtsump också.
Men med torrsump kan man just hålla veven från att plaska runt massa olja som tar kraft :thumbright:
Sen kan det nog vara en god ide med vevskrapor som i Jannes b20 tråg.
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Googlade lite snabbt och hittade denna: http://www.crank-scrapers.com/Volvo.html
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Torrsumps tråg

Inlägg av J.Lundin »

Tanken med de uppvikta plåtbitarna på mitt tråg är att de dels skall ta hand om den olja som veven slänger av, dels fungera som trattar genom att styra ner den eventuella olja som kommer "rinnande" längs väggarna. Jag tittade även på dessa oljeskrapare och man kan applicera dom på detta tråg om man modifierar bottenplåten. Den bottenplåt som syns på bilden skall modifieras så att den får en svag buktning nedåt där slitsarna är. Jag var ute efter att få en så låg sump som det över huvud taget går att få och detta tråg är extremt lågt. Kör man med stroker vev så måste man lägga en distansplatta mellan tråget och blocket.
Skriv svar