Torrsump

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Torrsump

Inlägg av Kökarmicke »

Jag går i funderingar på att bygga torrsump i racerkärran, men har inte helt full koll på hur man ska få till allt.
Hur högt upp kan man montera pumpen? Eller måste den ha fall ifrån tråget ner till pumpen?
Ska man dela ut sugstegen längs med hela tråget, eller ska man ha dom i bakkant?
måste sugstegen få olja hela tiden? tänkte om man t.ex har en anslutning i framkant av motorn lär den ju inte suga olja under en stor del av repan. Kan man tex använda ett sugsteg till oljereturen från turbon?
Tätar man upp alla övriga hål i motorn? t.ex vevhusvent och sånt, pumpen ska väl klara av att suga vaccum i motorn heter det?
Remskivor. Vad använder man? Typ kamdrev från nissan micra eller någon annan småbil?

Motorn det gäller är den i min 745räcer med T5 spis och pumpen är ev. en sexstegs verdi. Ös på med funderingar och tankar om torrsump nu! :D

Och mycket bilder skulle vara fint om någon dokummenterat sina byggnationer :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag räknar med att köra 3 anslutningar i tråget.
fram, mitten, bak.
Samt en till oljereturen från toppen, och en till turbon.

Detta på min rak 6:a.
En 4:a brukar man nog oftast nöja sig med 2 steg till tråget på, en 5:a? tja, vad verkar lämpligt..

Jag ska nog köra med någon slags vevhusvent. med backventil om jag får ihop något.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Vakum i motorn beror på vilken pump du använder.
Det är väll bara moroso och verdi som ger vakum men fredde har väll en verdi så han kan väll svara på om den ger vakum eller ej.



Mattz
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Man ska helst inte koppla en sugledning direkt på turbons oljeretur, suger torrt då.
bättre med oljereturen in i tråget eller blocket.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Pro-mille, har du sett det problemet?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Det ska bli en verdipump som det verkar nu, det vet jag efter helgen om det blir som jag tänkt.
Kanske är det enklaste sättet att leda in oljereturen i överkant på tråget så blir det inga proble med det som skrevs tidigare.
Hur ska ett tråg till torrsump se ut? Bara att bygga det slätt med fall mot sug-anslutningarna?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

j björk skrev:Pro-mille, har du sett det problemet?
Enligt Jocke Mellbreg som jobbade på WMprf tidigare så har han varit med om det, visst det bror lite på hur mycket olja turbon får in med.

På Lillis TurboViper kör vi ner returerna in i blocksidorna och låter det rinna ner till torrsumpstråget.
Han kör med en Verdipump på sin, ett annat problem vi upptäckte i bänken var att oljetrycket var för lågt pga. ingen strypning in till turbona.
Nu sitter det 2.5mm strypning och oljetrycket är betydligt högre i motorn.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

För mig är nog inte dra returen till motorn ett alternativ..

Men det klart, går väl sätta en liten ventilerad burk under turbon el. ngt.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer »

Hur högt upp kan man montera pumpen? Eller måste den ha fall ifrån tråget ner till pumpen?
Nej den behöver inte fall ifrån sumpen ofta sätter man den i nivå med
veven.
Ska man dela ut sugstegen längs med hela tråget, eller ska man ha dom i bakkant?
Ja det är väl vettigt att placera ut längs med, gärna med en liten ficka
som är lägre där du kan sätta dine uttag.
måste sugstegen få olja hela tiden?
Nej dom suger vad som helst sedan separeras luft/olja i tanken eller om
du har en luft/olja centrifug ut ut Verdi pumpen.
Kan man tex använda ett sugsteg till oljereturen från turbon?
Om du gör så så ska det vara ventilerat till atmosfären,har du kullagrad
turbo kan det nog gå utan ventilation.
Tätar man upp alla övriga hål i motorn? t.ex vevhusvent och sånt, pumpen ska väl klara av att suga vaccum i motorn heter det?
Ja den ska vara helt tät annars blir det ju inget undertryck, men du
måste också ha en ventil som kan öppna vid övertryck annars kan det
gå illa.Peterson säljer sådana ventiler. På en överladdad motor är det inte
så lätt även för en så fin pump som verdi 6 stegs att hålla undertryck
under långa fukllaster.
Remskivor. Vad använder man? Typ kamdrev från nissan micra eller någon annan småbil?
Lättast är nog att ringa verdi så du får rätt kuggdelning. Till veven får du
nog göra en adapter och till pumpen så kör du väl med verdis egna
remhjul, dom kan säkert också hjälpa dig så du får rätt varvtal på
pumpen.
Hur ska ett tråg till torrsump se ut? Bara att bygga det slätt med fall mot sug-anslutningarna?
För banracing har man oftast grunda sumpar som du säger, då kan man
få ner motorn i bilen lättare. IGMAB tilverkar sådana billetfrästa till
volvo 5:an. I dragracing så har man väl ofta djupare sumpar för att få
bort oljan från veven. Kolla på moroso´s hemsida finns nån bild där
på sumparna dom gör till Titan´s drag supra motorer.

/Christer
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Man kan även ha en vacuum pump som stödpump så det blir vacuum. Det har dom i prostock.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Mycket bra och sakligt svar Christer! det var mycket nyttig info!

Björk: du har väl turbon bakom stolarna du va, så då kan jag ju förstå varför du vill suga oljan :thumbright:

Vaccumpump jo. det ska ja fundera på. Det är ju en bra mycket mindre motor än dom åker i prostock, men det kan ju bli lite blowby när man börjar ladda på ordentligt, så det kanske behövs!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja visst, så det blir lång väg och dåligt fall fram till motorn..

Har en extra verdipump på väg om det kan vara intressant.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Har en på gång, men garagepolaren kanske kan va intresserad!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Har oxå en jag ev kan avyttra så mitt projekt gått i baklås.
5 sugsteg och 1 tryck.
ProPv
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons okt 14, 2009 6:37 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ProPv »

Hej, har en begagnad Morosopump med 3 sugsteg till salu, finns slangar, chevatråg och tank om så önskas.

Mvh/Roland :lol:
Skriv svar