Torrsump
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Torrsump
Jag går i funderingar på att bygga torrsump i racerkärran, men har inte helt full koll på hur man ska få till allt.
Hur högt upp kan man montera pumpen? Eller måste den ha fall ifrån tråget ner till pumpen?
Ska man dela ut sugstegen längs med hela tråget, eller ska man ha dom i bakkant?
måste sugstegen få olja hela tiden? tänkte om man t.ex har en anslutning i framkant av motorn lär den ju inte suga olja under en stor del av repan. Kan man tex använda ett sugsteg till oljereturen från turbon?
Tätar man upp alla övriga hål i motorn? t.ex vevhusvent och sånt, pumpen ska väl klara av att suga vaccum i motorn heter det?
Remskivor. Vad använder man? Typ kamdrev från nissan micra eller någon annan småbil?
Motorn det gäller är den i min 745räcer med T5 spis och pumpen är ev. en sexstegs verdi. Ös på med funderingar och tankar om torrsump nu!
Och mycket bilder skulle vara fint om någon dokummenterat sina byggnationer
Hur högt upp kan man montera pumpen? Eller måste den ha fall ifrån tråget ner till pumpen?
Ska man dela ut sugstegen längs med hela tråget, eller ska man ha dom i bakkant?
måste sugstegen få olja hela tiden? tänkte om man t.ex har en anslutning i framkant av motorn lär den ju inte suga olja under en stor del av repan. Kan man tex använda ett sugsteg till oljereturen från turbon?
Tätar man upp alla övriga hål i motorn? t.ex vevhusvent och sånt, pumpen ska väl klara av att suga vaccum i motorn heter det?
Remskivor. Vad använder man? Typ kamdrev från nissan micra eller någon annan småbil?
Motorn det gäller är den i min 745räcer med T5 spis och pumpen är ev. en sexstegs verdi. Ös på med funderingar och tankar om torrsump nu!
Och mycket bilder skulle vara fint om någon dokummenterat sina byggnationer
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Jag räknar med att köra 3 anslutningar i tråget.
fram, mitten, bak.
Samt en till oljereturen från toppen, och en till turbon.
Detta på min rak 6:a.
En 4:a brukar man nog oftast nöja sig med 2 steg till tråget på, en 5:a? tja, vad verkar lämpligt..
Jag ska nog köra med någon slags vevhusvent. med backventil om jag får ihop något.
fram, mitten, bak.
Samt en till oljereturen från toppen, och en till turbon.
Detta på min rak 6:a.
En 4:a brukar man nog oftast nöja sig med 2 steg till tråget på, en 5:a? tja, vad verkar lämpligt..
Jag ska nog köra med någon slags vevhusvent. med backventil om jag får ihop något.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Pro-mille, har du sett det problemet?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Det ska bli en verdipump som det verkar nu, det vet jag efter helgen om det blir som jag tänkt.
Kanske är det enklaste sättet att leda in oljereturen i överkant på tråget så blir det inga proble med det som skrevs tidigare.
Hur ska ett tråg till torrsump se ut? Bara att bygga det slätt med fall mot sug-anslutningarna?
Kanske är det enklaste sättet att leda in oljereturen i överkant på tråget så blir det inga proble med det som skrevs tidigare.
Hur ska ett tråg till torrsump se ut? Bara att bygga det slätt med fall mot sug-anslutningarna?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Enligt Jocke Mellbreg som jobbade på WMprf tidigare så har han varit med om det, visst det bror lite på hur mycket olja turbon får in med.j björk skrev:Pro-mille, har du sett det problemet?
På Lillis TurboViper kör vi ner returerna in i blocksidorna och låter det rinna ner till torrsumpstråget.
Han kör med en Verdipump på sin, ett annat problem vi upptäckte i bänken var att oljetrycket var för lågt pga. ingen strypning in till turbona.
Nu sitter det 2.5mm strypning och oljetrycket är betydligt högre i motorn.
För mig är nog inte dra returen till motorn ett alternativ..
Men det klart, går väl sätta en liten ventilerad burk under turbon el. ngt.
Men det klart, går väl sätta en liten ventilerad burk under turbon el. ngt.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Nej den behöver inte fall ifrån sumpen ofta sätter man den i nivå medHur högt upp kan man montera pumpen? Eller måste den ha fall ifrån tråget ner till pumpen?
veven.
Ja det är väl vettigt att placera ut längs med, gärna med en liten fickaSka man dela ut sugstegen längs med hela tråget, eller ska man ha dom i bakkant?
som är lägre där du kan sätta dine uttag.
Nej dom suger vad som helst sedan separeras luft/olja i tanken eller ommåste sugstegen få olja hela tiden?
du har en luft/olja centrifug ut ut Verdi pumpen.
Om du gör så så ska det vara ventilerat till atmosfären,har du kullagradKan man tex använda ett sugsteg till oljereturen från turbon?
turbo kan det nog gå utan ventilation.
Ja den ska vara helt tät annars blir det ju inget undertryck, men duTätar man upp alla övriga hål i motorn? t.ex vevhusvent och sånt, pumpen ska väl klara av att suga vaccum i motorn heter det?
måste också ha en ventil som kan öppna vid övertryck annars kan det
gå illa.Peterson säljer sådana ventiler. På en överladdad motor är det inte
så lätt även för en så fin pump som verdi 6 stegs att hålla undertryck
under långa fukllaster.
Lättast är nog att ringa verdi så du får rätt kuggdelning. Till veven får duRemskivor. Vad använder man? Typ kamdrev från nissan micra eller någon annan småbil?
nog göra en adapter och till pumpen så kör du väl med verdis egna
remhjul, dom kan säkert också hjälpa dig så du får rätt varvtal på
pumpen.
För banracing har man oftast grunda sumpar som du säger, då kan manHur ska ett tråg till torrsump se ut? Bara att bygga det slätt med fall mot sug-anslutningarna?
få ner motorn i bilen lättare. IGMAB tilverkar sådana billetfrästa till
volvo 5:an. I dragracing så har man väl ofta djupare sumpar för att få
bort oljan från veven. Kolla på moroso´s hemsida finns nån bild där
på sumparna dom gör till Titan´s drag supra motorer.
/Christer
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Mycket bra och sakligt svar Christer! det var mycket nyttig info!
Björk: du har väl turbon bakom stolarna du va, så då kan jag ju förstå varför du vill suga oljan
Vaccumpump jo. det ska ja fundera på. Det är ju en bra mycket mindre motor än dom åker i prostock, men det kan ju bli lite blowby när man börjar ladda på ordentligt, så det kanske behövs!
Björk: du har väl turbon bakom stolarna du va, så då kan jag ju förstå varför du vill suga oljan
Vaccumpump jo. det ska ja fundera på. Det är ju en bra mycket mindre motor än dom åker i prostock, men det kan ju bli lite blowby när man börjar ladda på ordentligt, så det kanske behövs!
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Ja visst, så det blir lång väg och dåligt fall fram till motorn..
Har en extra verdipump på väg om det kan vara intressant.
Har en extra verdipump på väg om det kan vara intressant.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland