Anledningen till att för mycket undertryck inte är bra är att tryckskillnaden mellan pumpen och tråget är det som flyttar oljan. Får du mer än ett halvt bars undertryck i tråget så blir det problem med kolvbultssmörjningen men även med oljetransporten ut ur motorn. med vanliga packboxar så får du ändå så mycket läckage att trycket i motorn aldrig blir så lågt. Erland.
har köppt en sån obx tank som finns tidigare på bilderna och startat upp min volvo 5cyl men hur hög nivå kan man ha i en sån tank? har hällt i ca 7-7.5liter i sysyemet nu och tanken är ca halv man borde väl ha minst upp till skarven på tanken va? tror jag mätte upp till ca 5liter där
primer skrev:har köppt en sån obx tank som finns tidigare på bilderna och startat upp min volvo 5cyl men hur hög nivå kan man ha i en sån tank? har hällt i ca 7-7.5liter i sysyemet nu och tanken är ca halv man borde väl ha minst upp till skarven på tanken va? tror jag mätte upp till ca 5liter där
Fan va fränt att du fått igång!! Hur verkar det lira med oljesystemet? Lyckats få fram nåt mer om nivån i tanken?
Detdär är ju sånt som jag behöver ta reda på så småningom oxå så, bara jag plockat ihop motorn å lyft den i bilen.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
primer skrev:har köppt en sån obx tank som finns tidigare på bilderna och startat upp min volvo 5cyl men hur hög nivå kan man ha i en sån tank? har hällt i ca 7-7.5liter i sysyemet nu och tanken är ca halv man borde väl ha minst upp till skarven på tanken va? tror jag mätte upp till ca 5liter där
Fan va fränt att du fått igång!! Hur verkar det lira med oljesystemet? Lyckats få fram nåt mer om nivån i tanken?
Detdär är ju sånt som jag behöver ta reda på så småningom oxå så, bara jag plockat ihop motorn å lyft den i bilen.
Japp har varit ute i garaget och grejat lite med bilen nu men jag tycker jag har lite dåligt oljetryck på varv har ca 1.5-1.8bar på tomgång och ca 3.2-3.5bar vid 4000rpm ca 4.0bar vid 6000rpm detta är alltså det högsta oljetrycket jag kan få och detta med ca 70grade oljetemp 10w40 olja!
jag har dervat pumpen till halva motorvarvet kanske den behövs drevas upp lite? jag har själv ingen erfarenhet av detta så hjälp och tipps är jättevälkommet då det är tävling på lördag och söndag trist om man inte kan köra
peppe skrev:Behöver du mer än 4bar med varm olja på fullast?
jag faktiskt inte vad för tryck som behövs men jag vet att det var högre oljetryck med orig pumpen men jag ska mäta upp oljetryck med riktiga mätare i morn före och efter oljefilter och se vad som skiljer
sen har jag testat med en extern mätare presic vid tilloppet på turbon för det var enkelt! men jag kanske får fel tryck där om slangen är för klen?
ca 4mm inv och 50cm lång.
jag har samma tryck där som på feltema mätaren i bilen som sitter presic efter oljefiltret! nån som vet vad man får för tryckfall på en sån slang? kanske är mätaren som felar lika mycket som tryckfallet är i slangen? långsökt kanske
Du kan inte byta eller chimsa bypassfjädern i pumpen då? Har för mig att det finns några olika hårdheter till verdipumpen iaf.
För du hade väl räknat på oljemängden pumpen släppte igenom har jag för mig?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Kökarmicke skrev:Du kan inte byta eller chimsa bypassfjädern i pumpen då? Har för mig att det finns några olika hårdheter till verdipumpen iaf.
För du hade väl räknat på oljemängden pumpen släppte igenom har jag för mig?
jo jag har testat att lägga imellan 3mm på fjädern men gjorde inte mycket på trycket kanske behövs starkare fjäder?
Ang oljeflöde som pumpen ska leverera vet jag inte helt säkert än men jag vet att pumpelementet är 1.45tum bredd på iallafal vet ju inte riktigt hur jänkarna räknar oljeflödet men om man räknar på att pumpen ger 1.45 kubiktum på 1varv så borde den ge ca 70liter olja på 3000pumpvarv vilket orig pumpen ska ge åxå
Senast redigerad av primer den tis maj 18, 2010 6:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Kökarmicke skrev:Du kan inte byta eller chimsa bypassfjädern i pumpen då? Har för mig att det finns några olika hårdheter till verdipumpen iaf.
För du hade väl räknat på oljemängden pumpen släppte igenom har jag för mig?
jo jag har testat att lägga imellan 3mm på fjädern men gjorde inte mycket på trycket kanske behövs starkare fjäder?
Ang oljeflöde som pumpen ska leverera vet jag inte helt säkert än men jag vet att pumpelementet är 1.45tum bredd på iallafal vet ju inte riktigt hur jänkarna räknar oljeflödet men om man räknar på att pumpen ger 1.45 kubiktum på 1varv så borde den ge ca 70liter olja på 3000pumpvarv
vilket som orig pumpen ska ge åxå
J.Lundin skrev:Jag har för mig att Hr Yunick rekommenderade min. 10psi/1000 rpm vilket innebär 60psi @ 6000rpm = 4,08 bar
mm har hört den åxå! men då ska trycket upp lite mer då varvar 8500rpm så ska det isåfall vara 85psi =5.86bar
har testat att mäta lite före och efter filter och det är ca 0.5bar tryckfall i filter/filterhållare trycket ligger på ca 4.5kg vid 5000rpm efter oljefiltret kanske är ok endå? detta är vid 90grader oljetemp
angående oljenivå i tanken så testade jag att köra med ganska mycket ca 5.5liter ca 28cm i tanken! var ute och testkörde en sväng 8500rpm börnis och endast nån droppe olja ur ventilationen mest kondensvatten!
sen om det är optimalt vet jag inte.
jag har iallafal nästan 10liter i systemet nu
mvh
Yunicks rekommendation kommer ifrån de svar han gav läsekretsen av tidningen CircleTrack och gäller i och för sig "raggarbilsmotorer", men rådet är säkert användbart rakt av oavsett motortyp...