Torrsump

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Norbäck skrev:Verdi har centrifuger på sina värsta pumpar, vilket skiljer luften ur oljan innan den skickas till tanken.

Sen är det väll inte allt för bra om man får för mkt undertryck i motorn heller.
Nepp det påstås att det inte ska va bra med allt för mycket undertryck, så jag tänkte montera en sånhär
http://www.summitracing.com/parts/MOR-22637/
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Anledningen till att för mycket undertryck inte är bra är att tryckskillnaden mellan pumpen och tråget är det som flyttar oljan. Får du mer än ett halvt bars undertryck i tråget så blir det problem med kolvbultssmörjningen men även med oljetransporten ut ur motorn. med vanliga packboxar så får du ändå så mycket läckage att trycket i motorn aldrig blir så lågt. Erland.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Erland Cox skrev: med vanliga packboxar så får du ändå så mycket läckage att trycket i motorn aldrig blir så lågt. Erland.
Vända dem? :thumbright:
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ibland gör man det. Jag hade lite oljeläckage på min BMW 750 så jag ordnade så att insuget sög bättre vakuum. Då visslade det i packboxarna.
Erland.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

har köppt en sån obx tank som finns tidigare på bilderna och startat upp min volvo 5cyl men hur hög nivå kan man ha i en sån tank? har hällt i ca 7-7.5liter i sysyemet nu och tanken är ca halv man borde väl ha minst upp till skarven på tanken va? tror jag mätte upp till ca 5liter där
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

primer skrev:har köppt en sån obx tank som finns tidigare på bilderna och startat upp min volvo 5cyl men hur hög nivå kan man ha i en sån tank? har hällt i ca 7-7.5liter i sysyemet nu och tanken är ca halv man borde väl ha minst upp till skarven på tanken va? tror jag mätte upp till ca 5liter där
Fan va fränt att du fått igång!! Hur verkar det lira med oljesystemet? Lyckats få fram nåt mer om nivån i tanken?
Detdär är ju sånt som jag behöver ta reda på så småningom oxå så, bara jag plockat ihop motorn å lyft den i bilen.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Kökarmicke skrev:
primer skrev:har köppt en sån obx tank som finns tidigare på bilderna och startat upp min volvo 5cyl men hur hög nivå kan man ha i en sån tank? har hällt i ca 7-7.5liter i sysyemet nu och tanken är ca halv man borde väl ha minst upp till skarven på tanken va? tror jag mätte upp till ca 5liter där
Fan va fränt att du fått igång!! Hur verkar det lira med oljesystemet? Lyckats få fram nåt mer om nivån i tanken?
Detdär är ju sånt som jag behöver ta reda på så småningom oxå så, bara jag plockat ihop motorn å lyft den i bilen.
Japp har varit ute i garaget och grejat lite med bilen nu men jag tycker jag har lite dåligt oljetryck på varv har ca 1.5-1.8bar på tomgång och ca 3.2-3.5bar vid 4000rpm ca 4.0bar vid 6000rpm detta är alltså det högsta oljetrycket jag kan få och detta med ca 70grade oljetemp 10w40 olja!
jag har dervat pumpen till halva motorvarvet kanske den behövs drevas upp lite? jag har själv ingen erfarenhet av detta så hjälp och tipps är jättevälkommet då det är tävling på lördag och söndag trist om man inte kan köra
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Behöver du mer än 4bar med varm olja på fullast?
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

peppe skrev:Behöver du mer än 4bar med varm olja på fullast?
jag faktiskt inte vad för tryck som behövs men jag vet att det var högre oljetryck med orig pumpen men jag ska mäta upp oljetryck med riktiga mätare i morn före och efter oljefilter och se vad som skiljer

sen har jag testat med en extern mätare presic vid tilloppet på turbon för det var enkelt! men jag kanske får fel tryck där om slangen är för klen?
ca 4mm inv och 50cm lång.
jag har samma tryck där som på feltema mätaren i bilen som sitter presic efter oljefiltret! nån som vet vad man får för tryckfall på en sån slang? kanske är mätaren som felar lika mycket som tryckfallet är i slangen? långsökt kanske :)

mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Du kan inte byta eller chimsa bypassfjädern i pumpen då? Har för mig att det finns några olika hårdheter till verdipumpen iaf.
För du hade väl räknat på oljemängden pumpen släppte igenom har jag för mig?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Kökarmicke skrev:Du kan inte byta eller chimsa bypassfjädern i pumpen då? Har för mig att det finns några olika hårdheter till verdipumpen iaf.
För du hade väl räknat på oljemängden pumpen släppte igenom har jag för mig?
jo jag har testat att lägga imellan 3mm på fjädern men gjorde inte mycket på trycket kanske behövs starkare fjäder?
Ang oljeflöde som pumpen ska leverera vet jag inte helt säkert än men jag vet att pumpelementet är 1.45tum bredd på iallafal vet ju inte riktigt hur jänkarna räknar oljeflödet men om man räknar på att pumpen ger 1.45 kubiktum på 1varv så borde den ge ca 70liter olja på 3000pumpvarv vilket orig pumpen ska ge åxå
Senast redigerad av primer den tis maj 18, 2010 6:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

primer skrev:
Kökarmicke skrev:Du kan inte byta eller chimsa bypassfjädern i pumpen då? Har för mig att det finns några olika hårdheter till verdipumpen iaf.
För du hade väl räknat på oljemängden pumpen släppte igenom har jag för mig?
jo jag har testat att lägga imellan 3mm på fjädern men gjorde inte mycket på trycket kanske behövs starkare fjäder?
Ang oljeflöde som pumpen ska leverera vet jag inte helt säkert än men jag vet att pumpelementet är 1.45tum bredd på iallafal vet ju inte riktigt hur jänkarna räknar oljeflödet men om man räknar på att pumpen ger 1.45 kubiktum på 1varv så borde den ge ca 70liter olja på 3000pumpvarv
vilket som orig pumpen ska ge åxå
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

koll på trycket...?

Inlägg av J.Lundin »

Jag har för mig att Hr Yunick rekommenderade min. 10psi/1000 rpm vilket innebär 60psi @ 6000rpm = 4,08 bar
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: koll på trycket...?

Inlägg av primer »

J.Lundin skrev:Jag har för mig att Hr Yunick rekommenderade min. 10psi/1000 rpm vilket innebär 60psi @ 6000rpm = 4,08 bar
mm har hört den åxå! men då ska trycket upp lite mer då varvar 8500rpm så ska det isåfall vara 85psi =5.86bar

har testat att mäta lite före och efter filter och det är ca 0.5bar tryckfall i filter/filterhållare trycket ligger på ca 4.5kg vid 5000rpm efter oljefiltret kanske är ok endå? detta är vid 90grader oljetemp

angående oljenivå i tanken så testade jag att köra med ganska mycket ca 5.5liter ca 28cm i tanken! var ute och testkörde en sväng 8500rpm börnis och endast nån droppe olja ur ventilationen mest kondensvatten!
sen om det är optimalt vet jag inte.
jag har iallafal nästan 10liter i systemet nu
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

90m tjockt och 5 kvkm stort, det är oljevolym det...!

Inlägg av J.Lundin »

Yunicks rekommendation kommer ifrån de svar han gav läsekretsen av tidningen CircleTrack och gäller i och för sig "raggarbilsmotorer", men rådet är säkert användbart rakt av oavsett motortyp... :D
Skriv svar