Torrsump

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

Har lite funderinag runt att skaffa torrsump till min Audi femma, o jag har samma undran som kökarmicke. Hur många sug/tryck steg ska det vara på en 5:a? Och sedan så ska jag ta bort ABS:en men jag tycker att det blir för trångt att ha oljebehållaren i motor utrymmet så det är tänkt att jag ska ha den i skuffen, hur grova rör/slangar bör man ha på matning av olja till motorn o på returen tillbaka?

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

eftersom mitt inlägg tydligen blev raderat i en annan tråd så frågar jag hära i stället

om jag har förståt torsumpen rätt så en av fördelarna med den är att den bygger undertryck i motorn så kolvar mm slipper bli motarbetad av vevhustrycket och motorn går lättare rent sagt

men på många trimmade motorer så kopplar man ju bort
vevhusventilationen mellan luftfilter och turbo och kör de i stället i en separat "burk/låda" eller bara öppet ut i motorrummet

borde de inte hjälpa till på en vanlig motor utan torrsump att ha kvar vevhusventilationen mellan luftfiltret och turbon för turbon borde väl hjälpa till lite gran i alla fall att suga ur motorn lite vevhuskomp

givetvis är de ju ingenting som ger 50hk eller samma fördelar som torrsump om de skulle funka men nån lite hk kanske de ger eller ??

eller blir de för mycke sug så den börjar dra i sig olja mm och allt blir bara pannkaka

en liten fundering bara jag hadde
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

om luftfitret skapar undertryck som motorn skulle ha nytta av
så är det ett helkasst luftfilter och bör kastas bort omgående :)
sen är det inte önskvärt att ha vevhusventen ansluten så
på en motor som är högpresterande,för om mycket oljedimma sugs in
i motorn när den levererar så bör den spika sönder om den är rätt
mappad för hög effekt!
/Fredde
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

hk beroende skrev:eftersom mitt inlägg tydligen blev raderat i en annan tråd så frågar jag hära i stället

om jag har förståt torsumpen rätt så en av fördelarna med den är att den bygger undertryck i motorn så kolvar mm slipper bli motarbetad av vevhustrycket och motorn går lättare rent sagt

men på många trimmade motorer så kopplar man ju bort
vevhusventilationen mellan luftfilter och turbo och kör de i stället i en separat "burk/låda" eller bara öppet ut i motorrummet

borde de inte hjälpa till på en vanlig motor utan torrsump att ha kvar vevhusventilationen mellan luftfiltret och turbon för turbon borde väl hjälpa till lite gran i alla fall att suga ur motorn lite vevhuskomp

givetvis är de ju ingenting som ger 50hk eller samma fördelar som torrsump om de skulle funka men nån lite hk kanske de ger eller ??

eller blir de för mycke sug så den börjar dra i sig olja mm och allt blir bara pannkaka

en liten fundering bara jag hadde
Jag raderade den inte, utan flyttade det till en egen tråd under allmänt då jag tycker det är onödigt att gå allt för långt från ämnet.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41539

Jag tar bort det från den här tråden också, men först då du förstått och läst det här.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

okej ja då lärde man sig nå nytt idag me :lol:

men ett litet undetryck borde de ju bli även om de är fruktansvärt litet
hur pass bra luftfilter man än har de är ju trotts allt ett filter även o de är lätt att suga igenom så ä du ju en fruktansvärd mängd luft som ska passera igenom filtret och en stor turbo har gode sugkraft ;)

nåja nu ska jag inte förstöra den hära tråden nå mera de var bara en liten tanke jag hade :doh: som jag nu fått svar på :)
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
RampagE_740
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre okt 03, 2008 8:01 am
Ort: Norge

Tørrsump

Inlägg av RampagE_740 »

Det var en her på STS som skreiv:

"Å suge inn gasser fra veivhuset har samme virkning som å fylle bensin med lavere oktantall".

Jeg er helt klart enig i det som sies, men hvor mange % differanse som kan måles i effekt på en standard/race motor har jeg ingen aning om.

På f.eks 740TIC er det "sluten veinvhusventilasjon" (veivhusvent. inn før turbo), men jeg har ennå ikke sett en "vrål-trimmad-rödblock" med veivhusventilasjon tilkoblet sugesiden på turbo.
Henger du med? :thumbright:

MVH
S-A
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

okej ja nu hänger jag med lite bättre :)

okej oljedimman får alltså motorn att spika lättare :(

ja då kan jag ju förstå varför man inte kopplar in den
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Nån som har koll på hur stor tank man behöver ur många liter? ska montera på min volvo 5cyl åxå och har begränsat med plats i motorrumet
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Jag köpte en OBX tank, 1-1/4gallons volym, och såg att Fredde hade köpt en sån till 142an oxå. Finns billigt på ebay kom jag fram till sen när jag köpt min :doh: :hihi:
det är ju lite på 4l det, å sen med alla slangar, filter m.m hoppas jag på att volymen blir en bit över 5l i.af
Uttagen spretar lite överallt på den tyvärr, men man får väl anpassa den eller bilen lite.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

Kökarmicke skrev:Jag köpte en OBX tank, 1-1/4gallons volym, och såg att Fredde hade köpt en sån till 142an oxå. Finns billigt på ebay kom jag fram till sen när jag köpt min :doh: :hihi:
det är ju lite på 4l det, å sen med alla slangar, filter m.m hoppas jag på att volymen blir en bit över 5l i.af
Uttagen spretar lite överallt på den tyvärr, men man får väl anpassa den eller bilen lite.
räcker det med 4liter? vet att brossan hade 4.5liter i ett egenbyggt tråg på sin 5a och det räckte inte till utan pumpen sög luft och motorn skar iof våtsump
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Micke, du orkar inte dela på tanken så man ser hur den ser ut inuti. Eller den kanske inte är delbar?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Thorsella skrev:
Kökarmicke skrev:Jag köpte en OBX tank, 1-1/4gallons volym, och såg att Fredde hade köpt en sån till 142an oxå. Finns billigt på ebay kom jag fram till sen när jag köpt min :doh: :hihi:
det är ju lite på 4l det, å sen med alla slangar, filter m.m hoppas jag på att volymen blir en bit över 5l i.af
Uttagen spretar lite överallt på den tyvärr, men man får väl anpassa den eller bilen lite.
räcker det med 4liter? vet att brossan hade 4.5liter i ett egenbyggt tråg på sin 5a och det räckte inte till utan pumpen sög luft och motorn skar iof våtsump

Åkte med våtsump och 4,5 liter oljemängd.
Hade 60foot på 1,26 sek och efter en säsong var lagren inte dåliga.
Måste ha varit nått konstigt som spökade för din broder då?
Inga jobbia plåtar runt pickuppen som hindrar oljan att rinna tillbaka?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Tanken delad.

Bild

Bild

Bild

Bild


Kan ju även lägga in ett par bilder på tråget jag håller på att bygga, kanske någon ser nåt tokigt jag borde göra nåt åt, eller kanske man kan bidra med nåt till tråden.

Tanken jag har med slitsen är att den ska bli ner mot botten på tråget, ca 2mm ifrån då. Så att det inte behöver bli så mycket nivå i det innan pumpen börjar dra
Bild

Bild

An-böjjen blir tryck in i motorn.
Bild
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Ja det ser ju ut att vara mycket tank för pengarna :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ser bra ut Micke, men vad gör rören som är svetsade där? Lite nyfiken bara.

Mvh
Skriv svar