Torrsump

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

dom har en slits ifräst som är 5x70mm riktad ner mot botten. Tanken jag hade med det är att om man bara sticker in nippan i tråget som den är behöver det ju bli 2-3cm olja i tråget innan nivån är över nippan, och då kan det ju inte heller sugas någon olja från tråget. Så som det är byggt nu behöver det bara bli max 0.5cm olja så ska det börja sörpla har jag tänkt, ungefär som ett sugrör
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej, det är ju inte en helt dum lösning faktiskt!

En annan klurig grejj jag såg var en kille som gjort ett grunt tråg, liknande dom flesta som finns för torrsump, sedan så var det 2 eller 3 försänkningar typ bara runda rör i botten som sedan an kopplingarna till pumpen satt på.

Mao så har han "aldrig" olja i tråget iom att pumpen suger i dom 2-3 kopparna som fanns i botten.

Mvh
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

Så här gjorde jag .Det kanske var min motor du menade.

Bild
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

nån som har koll på vad för utväxling en 4steg SCP torrsump pump ska ha?
pump steg 1.450 tum och scavenge 1.200 tum
ska ha den på en volvo 5cyl och varva max 8000-8500rpm

vad ska du köra med för utväxling på din verdi pump micke?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är inget bra sätt med 3 hål i botten på tråget. Ska det funka vettigt så ska det vara ett seg i botten mot vevens rotationsriktning som fångar upp oljan. Man kan tjäna effekt på ett bra utformat tråg men också förlora massor som på tråget ovan.


Bild


Erland.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

F1 schmidt: Nej, men ganska likt.

Erland: Det förklarar varför tråget jag nämner tidigare, är fyllt av skvalp plåtar som alla lutar åt ett håll, för visst måste det vara så att det är för att fånga upp oljan? Kan inte tänka mig något annat.

Mvh
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

Det sitter oljefälla i tråget ovan,har dock ingen bra bild på det .
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Primer: Jag tänkte åka 2:1 drivning på pumpen, 8-8500 max rpm på motorn, så 4-4250 på pumpen då. Hoppas den klarar det, alt. att det räcker till för att få ordentligt oljetryck :?

I tråget ska jag nog försöka få till någon styrplåt som fångar upp oljan, har den lägre delen av tråget vänt så jag ska kunna bygga något sådant. Får se vad jag hittar på
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Men det måste också sitta något som stoppar oljan så det blir en slags sump där pickuperna suger. Annars blir det väldigt ineffektivt och massor med luft i oljan. Erland.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

vart köper man sånna an kopplingar med grovfilter på som du har i tråget har du något artikelnummer?
såg väldigt smidigt ut om man har ont om plats
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Menar du kökarmickes så finns de här:

http://www.summitracing.com/parts/MOR-23960/
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

ok! hur mycket ventilerar det ur tanken på en torrsump behövs båda AN12 anslutningarna på en sån tank eller räcker det med 1?
har så förbannat trångt i motorrumet så jag kanske bara kan använda en av dom två
kanske är dumt att inte använa bägge?
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tänk på att motorn ska vara tät så att pumpen skapar undertryck i vevhuset. Om man har en ventilation på motorn får pumpen bara suga ännu mer luft. Ventilationen ska bara sitta på tanken. Erland.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Jag tänkte dra en slang mellan motorn och tanken som jag sätter en backventil på, så den tätar för undertryck i vevhuset, men öppnar om det blir övertryck av nån anledning. Typ om det blåser förbi så mycket runt kolvarna så det inte blir nåt undertryck, eller om man blåser en kolv.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Verdi har centrifuger på sina värsta pumpar, vilket skiljer luften ur oljan innan den skickas till tanken.

Sen är det väll inte allt för bra om man får för mkt undertryck i motorn heller.
Skriv svar