Sida 6 av 6

Postat: ons maj 19, 2010 8:20 am
av j björk
Jag har för mig att jag körde med ca 4 bar först, eller något högre i pv:n.
Det gick inte..

Postat: ons maj 19, 2010 8:52 am
av Kadett4wd
jag har en helt std pump i min opelmaskin.(Z20LET pump) inga brickor alls för att höja tryck eller nåt.
till det har jag en motor med större lagerspel samt kolvkylningsmunstycken, mao låg restriktion för att skapa tryck.

ändå har jag 5bar på tomgång och upp mot 7bar på full mutter.

lagerspel std 0.03mm nu har jag 0.055
vevlagerdimensioner ~50mm diam och 21mm breda
Ramlager runt 65mm diam och 25mm breda.
Jag har en restriktor på 2.8mm upp mot topplocket för att prioritera smörjning till vevpartiet samt matar oljegalleriet till vevaxeln från båda hållen.
Men det hör till saken att det är strypt där std men något något större bara.

Det jag ville komma fram till är att Opel har designat motorn för högt tryck verkar det som.

Postat: ons maj 19, 2010 4:58 pm
av primer
Kadett4wd skrev:jag har en helt std pump i min opelmaskin.(Z20LET pump) inga brickor alls för att höja tryck eller nåt.
till det har jag en motor med större lagerspel samt kolvkylningsmunstycken, mao låg restriktion för att skapa tryck.

ändå har jag 5bar på tomgång och upp mot 7bar på full mutter.

lagerspel std 0.03mm nu har jag 0.055
vevlagerdimensioner ~50mm diam och 21mm breda
Ramlager runt 65mm diam och 25mm breda.
Jag har en restriktor på 2.8mm upp mot topplocket för att prioritera smörjning till vevpartiet samt matar oljegalleriet till vevaxeln från båda hållen.
Men det hör till saken att det är strypt där std men något något större bara.

Det jag ville komma fram till är att Opel har designat motorn för högt tryck verkar det som.
ja det är nog väldigt olika oljetryck i olika motorer har för mig att del låg på ca 5.5-6bar med orig pumpen men jag kan ha fel åxå! kollade i verkstadshandboken och där stog det
3.5bar -4000rpm varm motor!
ska testa att växla upp pumpen ca 30% och se vad det gör känns bättre att kanske ha lite för högt än för lågt :?

Postat: tor sep 09, 2010 8:05 pm
av j.alvin
Lyfter tråden lite och undrar hur du (kökarmicke) kopplade alla sugsteg till slut. Kopplade du två anslutningar till toppens oljeretur ner till blocket?

Har själv en 5-stegs verdi pump till min 4 cyl Nissan motor och hade tänkt ta 3 från tråget, även om verdi bara brukade plocka 2 på fyrcylindriga när jag frågade. Vet inte riktigt var jag ska göra av den 4:e.

Kör ni med sluten vehusventilation primer/kökar micke m.fl.???

Verdi rekommenderade mig att ej gå under -0.6 bar. Ska ansluta en turbotrycksmätare till vevhuset för att se vad jag hamnar på. Om jag går under så får jag montera en vevhusburk med filter förmodar jag??

Postat: tor sep 09, 2010 8:36 pm
av primer
j.alvin skrev:Lyfter tråden lite och undrar hur du (kökarmicke) kopplade alla sugsteg till slut. Kopplade du två anslutningar till toppens oljeretur ner till blocket?

Har själv en 5-stegs verdi pump till min 4 cyl Nissan motor och hade tänkt ta 3 från tråget, även om verdi bara brukade plocka 2 på fyrcylindriga när jag frågade. Vet inte riktigt var jag ska göra av den 4:e.

Kör ni med sluten vehusventilation primer/kökar micke m.fl.???

Verdi rekommenderade mig att ej gå under -0.6 bar. Ska ansluta en turbotrycksmätare till vevhuset för att se vad jag hamnar på. Om jag går under så får jag montera en vevhusburk med filter förmodar jag??
jag har pluggat alla orig vevhusvent och avluftar endast torrsumps tanken med en breather! funkar kanon på min iaf jag har en 4steg pump från scp har 3st sugsteg i tråget inga i toppen

Postat: tor sep 09, 2010 8:47 pm
av Kökarmicke
Jag fick för dåligt med tid över, så jag bankade i fyra anslutningar i tråget å den femte fick suga vaccum i blocket bara. Mätte aldrig undertryck i motorn, så jag vet inte hur det ligger till med den saken?
Funderar på att förverkliga dendär iden iår med att suga på varsin sida på toppen, jag tror nog de bara blir bättre med det.
Ang, för högt vaccum i motorn, jag monterade en Moroso "vaccum relief valve" eller va de hette i ventilkåpan, en slags backventil som ska släppa in lite luft om vaccumet blir för högt

Postat: lör sep 11, 2010 11:02 am
av torpis
Vitmotorer är ju kända för högt vevhustryck, dock verkar vår nya setup mycket tät. Det är ju samma kolvar som du kör. Har kört kompisens motor upp till 2.1bar laddtryck med hx35 super. sprutet säger 1870mg/stroke vilket motsvarar i regionen 650nm (4cyl vitmotor). vi drar motorn till 9000rpm och den trycker inte ur sig någon olja alls. Så du behöver kanske inte suga så mycket som du tror?

Postat: lör sep 11, 2010 2:10 pm
av Kökarmicke
torpis skrev:Vitmotorer är ju kända för högt vevhustryck, dock verkar vår nya setup mycket tät. Det är ju samma kolvar som du kör. Har kört kompisens motor upp till 2.1bar laddtryck med hx35 super. sprutet säger 1870mg/stroke vilket motsvarar i regionen 650nm (4cyl vitmotor). vi drar motorn till 9000rpm och den trycker inte ur sig någon olja alls. Så du behöver kanske inte suga så mycket som du tror?
De jag vill komma till med att suga oljan ur toppen är att slippa oljan som rinner ner på vevaxeln från återriningskanalerna. Då jag kör med 93.2mm veven blir det extremt trångt mellan blocket och veven, och det kan (nu skriver jag "kan" enligt egna väldigt långsökta teorier) bildas en sådan luftkudde av draget från veven på ena sidan att oljan ev inte slipper till att rinna ner utan blir kvar ovanför veven.
Har hört talas om att t.ex någon chrysler v8 får samma fenomen om man inte gör om oljerinningen.

Postat: fre sep 17, 2010 9:59 am
av j.alvin
Okej då kommer jag att prova att plugga alla utgångar i toppen/ventilkåpan samt blocket utom en som jag sätter en mätare på för att kolla upp vakuumet. Sedan får det bli en luftbruk på oljetanken.

En lite dum fråga kanske men om jag pluggar motorn på detta sätt så borde jag väl kunna sätta min mätare på en av utgångarna på ventilkåpan? Skulle rent praktiskt vara mycket enklare och om min motor är helt tät så har jag väl samma undertryck i toppen som i vevhuset eller blir det annorlunda på något sätt i toppen??? :roll: