För att få ökad livslängd på vevlager och kolvbult vill man gärna ha så lätta kolvar som möjligt. Men hur mycket törs man lätta en kolv?
Beror förvisso på hur den ser ut från början.
Cylinderfoder strävar man efter en tjocklek på 2,5-3mm Finns det några liknande regler för kolvar också?
Kolvtoppens tjocklek har förståss med värmeutvecklingen i förbränningsrummet att göra och hur bra värmetransport det är i kolven.
Någon som har lättat sina kolvar? Någon som har lättat för mycket?
Mats
Lätta kolvar,
Re: Lätta kolvar,
Kom på en till fråga.mats757 skrev:För att få ökad livslängd på vevlager och kolvbult vill man gärna ha så lätta kolvar som möjligt. Men hur mycket törs man lätta en kolv?
Beror förvisso på hur den ser ut från början.
Cylinderfoder strävar man efter en tjocklek på 2,5-3mm Finns det några liknande regler för kolvar också?
Kolvtoppens tjocklek har förståss med värmeutvecklingen i förbränningsrummet att göra och hur bra värmetransport det är i kolven.
Någon som har lättat sina kolvar? Någon som har lättat för mycket?
Mats
Vad avgör om en kolv är lätt eller inte.
Låt säga en kolv som är 90mm vad går gränsen för lätt eller tung?
låt säga varvar 8000rpm
Mats
Inte för att jag vet om det är så, men det känns troligt att om man börjar slipa ur kolven för mycket och på fel ställen så kommer man att ändra formen den får vid driftstemp.
Så man ska nog veta vad man pysslar med innan man börjar lätta, eller beställa andra kolvar
Så man ska nog veta vad man pysslar med innan man börjar lätta, eller beställa andra kolvar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan