Hot Vapor
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor okt 18, 2012 4:00 am
Re: Hot Vapor
Jo den där yunick va väl inte ensam om att bygga den där motorn o dessutom så finnns det flera ingredienser i den motorn som inte omnämns nånstans.
Re: Hot Vapor
Är det praktiskt möjligt att bygga något liknande själv hemma i garaget? Som fungerar bra alltså. Eller finns det några begränsande faktorer? Med dagens möjligheter för givare, styrsystem etc så måste väl denna teknik gå att genomföra lättare och billigare.
Re: Hot Vapor
Lite kul det där. Varje gång hot vapor-motorn kommer upp så är det som om nån/några vill tro att det är något mystiskt med den motorn och att smokey var någon pånyttfödd einstein-gud. "Its like magic".
En sådan motor är inte aktuell pga den höga förbränningstemperaturen som i sin tur ger väldigt höga NOx, (kväveoxider).
Mängden NOx som bildas är en funktion av temperatur och tid och ju varmare det är desto kortare tid tar det.
En sådan motor är inte aktuell pga den höga förbränningstemperaturen som i sin tur ger väldigt höga NOx, (kväveoxider).
Mängden NOx som bildas är en funktion av temperatur och tid och ju varmare det är desto kortare tid tar det.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Hot Vapor
Vill minnas att jag såg någon tråd på något amerikanskt forum om en kille som kommit över en av Smokey's Hot Vapor bilar från dödsboet (?) och skulle återställa den i fungerande skick.
Kan såklart inte hitta det igen...
Kan såklart inte hitta det igen...
Anders
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hot Vapor
Om man bara ser till bränsleförbrukningen, och struntar i avgasvärdena, var det då en bra grej?
Re: Hot Vapor
Finns en hel del info här:Thunderbo1t skrev:Om man bara ser till bränsleförbrukningen, och struntar i avgasvärdena, var det då en bra grej?
http://www.legendarycollectorcars.com/f ... ive-video/" onclick="window.open(this.href);return false;
Enligt länken levererade Fieron 250 hk och 312 Nm ur 2,5 liter slagvolym. Förbrukning ungefär 0,47 L/mil.
Re: Hot Vapor
nån som provat byggt en sån här?
Re: Hot Vapor
Är det någon här som studerat en "nyare" motor och funderat över hur den kan ha så mkt lägre förbrukning än vad en likadan motor hade för 10 år sen?
Om jag säger såhär...har ni provat att stänga av en varmkörd motor och börja meka med den direkt. En nyare motor körs avsevärt mkt varmare än vad man gjorde förr. Att ha motortemp på uppåt 115-120grC idag är inget konstigt och påverkar förbrukningen ganska mycket. Flera tillverkare har dessutom variabel motortemp så den kan sänkas vid effektuttag och hård körning och höjas vid cruising.
Jag säger inte att det har likheter med Hot Vapor-motorn men det är säkert en av de lärdomar man gjort av att laborera med en motors olika temperaturer vid olika driftfall.
Sen tycker jag inte att 250hk ur en turbomatad 2,5-liters motor är särskilt hög prestanda med dagens mått mätt...det har de flesta produktionsmotorer idag, men för att vara en förgasarturbo-installation så är det ganska bra.
Och åter igen...0,47 l/mil är inget extremt idag, det får jag ur min Polo '98 om jag byter hjul till smalare och pumpar dem hårt (drar 0,53 nu helt orörd original), men för 30-40 år sen var det banbrytande.
Så kan vi snälla lägga Hot Vapor motorn på hyllan över gamla uppfinningar som visat vägen för ny teknik och låta den vara så...en gammal uppfinning bara som inte går att använda mer då vår teknologi och kunskap passerat dåtidens.
Använd istället den kunskap och teknik som finns idag och uppfinn en ny typ av motor eller utveckla den befintliga tekniken ytterligare lite lite bara så den förfinas.
Laborera med variabel ventilteknik, variabel kompression, variabel motortemp, modern mappbar bränsle, tändning, laddtryck, jaga optimala förhållanden osv. Labba med chassie, rullmotstånd, luftmotstånd, aerodynamik osv.
Har ni kollat upp Shells årliga tävling om vilka fordon som drar minst bränsle.
I alla tider har folk baktalat oljebolagen om att de döljer bränslebesparande åtgärder för att kunna sälja mer olja. Ända sen 1939 har Shell hållt tävlingar i jakten på lägsta förbrukningen: http://www.shell.com/global/environment ... athon.html
De mest extrema rekorden är nere på enstaka ml/mil men då är det väldigt speciella fordon, typ liggande cyklar med en pyttemotor och aero-kåpor över hela.
Om jag säger såhär...har ni provat att stänga av en varmkörd motor och börja meka med den direkt. En nyare motor körs avsevärt mkt varmare än vad man gjorde förr. Att ha motortemp på uppåt 115-120grC idag är inget konstigt och påverkar förbrukningen ganska mycket. Flera tillverkare har dessutom variabel motortemp så den kan sänkas vid effektuttag och hård körning och höjas vid cruising.
Jag säger inte att det har likheter med Hot Vapor-motorn men det är säkert en av de lärdomar man gjort av att laborera med en motors olika temperaturer vid olika driftfall.
Sen tycker jag inte att 250hk ur en turbomatad 2,5-liters motor är särskilt hög prestanda med dagens mått mätt...det har de flesta produktionsmotorer idag, men för att vara en förgasarturbo-installation så är det ganska bra.
Och åter igen...0,47 l/mil är inget extremt idag, det får jag ur min Polo '98 om jag byter hjul till smalare och pumpar dem hårt (drar 0,53 nu helt orörd original), men för 30-40 år sen var det banbrytande.
Så kan vi snälla lägga Hot Vapor motorn på hyllan över gamla uppfinningar som visat vägen för ny teknik och låta den vara så...en gammal uppfinning bara som inte går att använda mer då vår teknologi och kunskap passerat dåtidens.
Använd istället den kunskap och teknik som finns idag och uppfinn en ny typ av motor eller utveckla den befintliga tekniken ytterligare lite lite bara så den förfinas.
Laborera med variabel ventilteknik, variabel kompression, variabel motortemp, modern mappbar bränsle, tändning, laddtryck, jaga optimala förhållanden osv. Labba med chassie, rullmotstånd, luftmotstånd, aerodynamik osv.
Har ni kollat upp Shells årliga tävling om vilka fordon som drar minst bränsle.
I alla tider har folk baktalat oljebolagen om att de döljer bränslebesparande åtgärder för att kunna sälja mer olja. Ända sen 1939 har Shell hållt tävlingar i jakten på lägsta förbrukningen: http://www.shell.com/global/environment ... athon.html
De mest extrema rekorden är nere på enstaka ml/mil men då är det väldigt speciella fordon, typ liggande cyklar med en pyttemotor och aero-kåpor över hela.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hot Vapor
hauge skrev:Lite kul det där. Varje gång hot vapor-motorn kommer upp så är det som om nån/några vill tro att det är något mystiskt med den motorn och att smokey var någon pånyttfödd einstein-gud. "Its like magic".
En sådan motor är inte aktuell pga den höga förbränningstemperaturen som i sin tur ger väldigt höga NOx, (kväveoxider).
Mängden NOx som bildas är en funktion av temperatur och tid och ju varmare det är desto kortare tid tar det.
i diesel-lastbils-världen och i industrier så kan man ta bort NOx med ammoniak, går inte det på bilar?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hot Vapor
Håller med.Pacman skrev:Är det någon här som studerat en "nyare" motor och funderat över hur den kan ha så mkt lägre förbrukning än vad en likadan motor hade för 10 år sen?
Om jag säger såhär...har ni provat att stänga av en varmkörd motor och börja meka med den direkt. En nyare motor körs avsevärt mkt varmare än vad man gjorde förr. Att ha motortemp på uppåt 115-120grC idag är inget konstigt och påverkar förbrukningen ganska mycket. Flera tillverkare har dessutom variabel motortemp så den kan sänkas vid effektuttag och hård körning och höjas vid cruising.
Jag säger inte att det har likheter med Hot Vapor-motorn men det är säkert en av de lärdomar man gjort av att laborera med en motors olika temperaturer vid olika driftfall.
Sen tycker jag inte att 250hk ur en turbomatad 2,5-liters motor är särskilt hög prestanda med dagens mått mätt...det har de flesta produktionsmotorer idag, men för att vara en förgasarturbo-installation så är det ganska bra.
Och åter igen...0,47 l/mil är inget extremt idag, det får jag ur min Polo '98 om jag byter hjul till smalare och pumpar dem hårt (drar 0,53 nu helt orörd original), men för 30-40 år sen var det banbrytande.
Så kan vi snälla lägga Hot Vapor motorn på hyllan över gamla uppfinningar som visat vägen för ny teknik och låta den vara så...en gammal uppfinning bara som inte går att använda mer då vår teknologi och kunskap passerat dåtidens.
Använd istället den kunskap och teknik som finns idag och uppfinn en ny typ av motor eller utveckla den befintliga tekniken ytterligare lite lite bara så den förfinas.
Laborera med variabel ventilteknik, variabel kompression, variabel motortemp, modern mappbar bränsle, tändning, laddtryck, jaga optimala förhållanden osv. Labba med chassie, rullmotstånd, luftmotstånd, aerodynamik osv.
Har ni kollat upp Shells årliga tävling om vilka fordon som drar minst bränsle.
I alla tider har folk baktalat oljebolagen om att de döljer bränslebesparande åtgärder för att kunna sälja mer olja. Ända sen 1939 har Shell hållt tävlingar i jakten på lägsta förbrukningen: http://www.shell.com/global/environment ... athon.html
De mest extrema rekorden är nere på enstaka ml/mil men då är det väldigt speciella fordon, typ liggande cyklar med en pyttemotor och aero-kåpor över hela.
Någon som har kollat på Mazda Skyactiv-G ?
Lagom intressant kolvtopp.
http://www.mazda.com/mazdaspirit/skyact ... tiv-g.html
Re: Hot Vapor
Jens, det gör man på (diesel) bilar redan.. Massa egr via kylare och ad blue i avgasröret innan partikelfiltret.
På bensinare verkar det inte behövas, där kan man köra speciell nox katalysator.
På bensinare verkar det inte behövas, där kan man köra speciell nox katalysator.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre maj 11, 2012 1:25 pm
Re: Hot Vapor
Hvor varmt er det i en sylinder når innsugventil åpner ?
Re: Hot Vapor
jadu, svår fråga.. beror på hur man ser på det.... cylinderväggarna kan anses hålla konstant temp (alltså tidsförloppet är så snabbt att de inte hinner ändra temp)
Sen har vi gaserna i cylindern ... nää orkar inte pladdra
Det går inte att säga egentligen utan att speca en massa faktorer som.:
temperatur på avgaser
kompressionsförhållande
NÄR ventilen öppnas och om man har overlap så beror det på varvtal också.
värmekapacivitet på avgaserna torde var bra att ha också
Kan man sen hitta ett P-v diagram så skulle man kunna göra en matematisk uppskattning av tempen för en specifik motor
Sen har vi gaserna i cylindern ... nää orkar inte pladdra
Det går inte att säga egentligen utan att speca en massa faktorer som.:
temperatur på avgaser
kompressionsförhållande
NÄR ventilen öppnas och om man har overlap så beror det på varvtal också.
värmekapacivitet på avgaserna torde var bra att ha också
Kan man sen hitta ett P-v diagram så skulle man kunna göra en matematisk uppskattning av tempen för en specifik motor
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Hot Vapor
Svaret på frågan finns att få i de entropidiagram som medföljer i volym 1 av Charles Fayette Taylors två böcker om "The Internal Combustion Engine in Theory and Practice. Volyme 1: Thermodynamics.Fluid Flow, Performance ISBN 0262700158
Dessa diagram är tagna från NACA report RB No. 3G28, se även NACA TN 1883.....
Dessa diagram är tagna från NACA report RB No. 3G28, se även NACA TN 1883.....