Hot Vapor

Diskussioner för erfaret folk
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Inlägg av quattro »

Pontiac Fieron är till salu. Se http://www.oldride.com/classic_cars/563170.html

Det står en del om hur den fungerar i annonsen. Det låter ju bra om än lite oklart. Fast det är ju som några tidigare sagt, myterna om nedtystade, påstått fantastiska uppfinningar är många.

//Göran
fred flintstone
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor okt 18, 2012 4:00 am

Re: Hot Vapor

Inlägg av fred flintstone »

Jo den där yunick va väl inte ensam om att bygga den där motorn o dessutom så finnns det flera ingredienser i den motorn som inte omnämns nånstans.
Krullert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm

Re: Hot Vapor

Inlägg av Krullert »

Är det praktiskt möjligt att bygga något liknande själv hemma i garaget? Som fungerar bra alltså. Eller finns det några begränsande faktorer? Med dagens möjligheter för givare, styrsystem etc så måste väl denna teknik gå att genomföra lättare och billigare.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hot Vapor

Inlägg av hauge »

Lite kul det där. Varje gång hot vapor-motorn kommer upp så är det som om nån/några vill tro att det är något mystiskt med den motorn och att smokey var någon pånyttfödd einstein-gud. "Its like magic".

En sådan motor är inte aktuell pga den höga förbränningstemperaturen som i sin tur ger väldigt höga NOx, (kväveoxider).
Mängden NOx som bildas är en funktion av temperatur och tid och ju varmare det är desto kortare tid tar det.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Hot Vapor

Inlägg av awes »

Vill minnas att jag såg någon tråd på något amerikanskt forum om en kille som kommit över en av Smokey's Hot Vapor bilar från dödsboet (?) och skulle återställa den i fungerande skick.
Kan såklart inte hitta det igen...
Anders
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Hot Vapor

Inlägg av Thunderbo1t »

Om man bara ser till bränsleförbrukningen, och struntar i avgasvärdena, var det då en bra grej?
schnauz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jan 05, 2010 10:26 am

Re: Hot Vapor

Inlägg av schnauz »

Thunderbo1t skrev:Om man bara ser till bränsleförbrukningen, och struntar i avgasvärdena, var det då en bra grej?
Finns en hel del info här:
http://www.legendarycollectorcars.com/f ... ive-video/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enligt länken levererade Fieron 250 hk och 312 Nm ur 2,5 liter slagvolym. Förbrukning ungefär 0,47 L/mil.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Hot Vapor

Inlägg av tony »

nån som provat byggt en sån här?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hot Vapor

Inlägg av Pacman »

Är det någon här som studerat en "nyare" motor och funderat över hur den kan ha så mkt lägre förbrukning än vad en likadan motor hade för 10 år sen?
Om jag säger såhär...har ni provat att stänga av en varmkörd motor och börja meka med den direkt. En nyare motor körs avsevärt mkt varmare än vad man gjorde förr. Att ha motortemp på uppåt 115-120grC idag är inget konstigt och påverkar förbrukningen ganska mycket. Flera tillverkare har dessutom variabel motortemp så den kan sänkas vid effektuttag och hård körning och höjas vid cruising.

Jag säger inte att det har likheter med Hot Vapor-motorn men det är säkert en av de lärdomar man gjort av att laborera med en motors olika temperaturer vid olika driftfall.
Sen tycker jag inte att 250hk ur en turbomatad 2,5-liters motor är särskilt hög prestanda med dagens mått mätt...det har de flesta produktionsmotorer idag, men för att vara en förgasarturbo-installation så är det ganska bra.
Och åter igen...0,47 l/mil är inget extremt idag, det får jag ur min Polo '98 om jag byter hjul till smalare och pumpar dem hårt (drar 0,53 nu helt orörd original), men för 30-40 år sen var det banbrytande.

Så kan vi snälla lägga Hot Vapor motorn på hyllan över gamla uppfinningar som visat vägen för ny teknik och låta den vara så...en gammal uppfinning bara som inte går att använda mer då vår teknologi och kunskap passerat dåtidens.
Använd istället den kunskap och teknik som finns idag och uppfinn en ny typ av motor eller utveckla den befintliga tekniken ytterligare lite lite bara så den förfinas.
Laborera med variabel ventilteknik, variabel kompression, variabel motortemp, modern mappbar bränsle, tändning, laddtryck, jaga optimala förhållanden osv. Labba med chassie, rullmotstånd, luftmotstånd, aerodynamik osv.

Har ni kollat upp Shells årliga tävling om vilka fordon som drar minst bränsle.
I alla tider har folk baktalat oljebolagen om att de döljer bränslebesparande åtgärder för att kunna sälja mer olja. Ända sen 1939 har Shell hållt tävlingar i jakten på lägsta förbrukningen: http://www.shell.com/global/environment ... athon.html
De mest extrema rekorden är nere på enstaka ml/mil men då är det väldigt speciella fordon, typ liggande cyklar med en pyttemotor och aero-kåpor över hela.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hot Vapor

Inlägg av Jens Gustavsson »

hauge skrev:Lite kul det där. Varje gång hot vapor-motorn kommer upp så är det som om nån/några vill tro att det är något mystiskt med den motorn och att smokey var någon pånyttfödd einstein-gud. "Its like magic".

En sådan motor är inte aktuell pga den höga förbränningstemperaturen som i sin tur ger väldigt höga NOx, (kväveoxider).
Mängden NOx som bildas är en funktion av temperatur och tid och ju varmare det är desto kortare tid tar det.

i diesel-lastbils-världen och i industrier så kan man ta bort NOx med ammoniak, går inte det på bilar?
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Hot Vapor

Inlägg av S1NN3S »

Pacman skrev:Är det någon här som studerat en "nyare" motor och funderat över hur den kan ha så mkt lägre förbrukning än vad en likadan motor hade för 10 år sen?
Om jag säger såhär...har ni provat att stänga av en varmkörd motor och börja meka med den direkt. En nyare motor körs avsevärt mkt varmare än vad man gjorde förr. Att ha motortemp på uppåt 115-120grC idag är inget konstigt och påverkar förbrukningen ganska mycket. Flera tillverkare har dessutom variabel motortemp så den kan sänkas vid effektuttag och hård körning och höjas vid cruising.

Jag säger inte att det har likheter med Hot Vapor-motorn men det är säkert en av de lärdomar man gjort av att laborera med en motors olika temperaturer vid olika driftfall.
Sen tycker jag inte att 250hk ur en turbomatad 2,5-liters motor är särskilt hög prestanda med dagens mått mätt...det har de flesta produktionsmotorer idag, men för att vara en förgasarturbo-installation så är det ganska bra.
Och åter igen...0,47 l/mil är inget extremt idag, det får jag ur min Polo '98 om jag byter hjul till smalare och pumpar dem hårt (drar 0,53 nu helt orörd original), men för 30-40 år sen var det banbrytande.

Så kan vi snälla lägga Hot Vapor motorn på hyllan över gamla uppfinningar som visat vägen för ny teknik och låta den vara så...en gammal uppfinning bara som inte går att använda mer då vår teknologi och kunskap passerat dåtidens.
Använd istället den kunskap och teknik som finns idag och uppfinn en ny typ av motor eller utveckla den befintliga tekniken ytterligare lite lite bara så den förfinas.
Laborera med variabel ventilteknik, variabel kompression, variabel motortemp, modern mappbar bränsle, tändning, laddtryck, jaga optimala förhållanden osv. Labba med chassie, rullmotstånd, luftmotstånd, aerodynamik osv.

Har ni kollat upp Shells årliga tävling om vilka fordon som drar minst bränsle.
I alla tider har folk baktalat oljebolagen om att de döljer bränslebesparande åtgärder för att kunna sälja mer olja. Ända sen 1939 har Shell hållt tävlingar i jakten på lägsta förbrukningen: http://www.shell.com/global/environment ... athon.html
De mest extrema rekorden är nere på enstaka ml/mil men då är det väldigt speciella fordon, typ liggande cyklar med en pyttemotor och aero-kåpor över hela.
Håller med.

Någon som har kollat på Mazda Skyactiv-G ?
Lagom intressant kolvtopp.

http://www.mazda.com/mazdaspirit/skyact ... tiv-g.html
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Hot Vapor

Inlägg av j björk »

Jens, det gör man på (diesel) bilar redan.. Massa egr via kylare och ad blue i avgasröret innan partikelfiltret.
På bensinare verkar det inte behövas, där kan man köra speciell nox katalysator.
Frode Buer
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre maj 11, 2012 1:25 pm

Re: Hot Vapor

Inlägg av Frode Buer »

Hvor varmt er det i en sylinder når innsugventil åpner ?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hot Vapor

Inlägg av hauge »

jadu, svår fråga.. beror på hur man ser på det.... cylinderväggarna kan anses hålla konstant temp (alltså tidsförloppet är så snabbt att de inte hinner ändra temp)

Sen har vi gaserna i cylindern ... nää orkar inte pladdra

Det går inte att säga egentligen utan att speca en massa faktorer som.:
temperatur på avgaser
kompressionsförhållande
NÄR ventilen öppnas och om man har overlap så beror det på varvtal också.
värmekapacivitet på avgaserna torde var bra att ha också
Kan man sen hitta ett P-v diagram så skulle man kunna göra en matematisk uppskattning av tempen för en specifik motor
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Hot Vapor

Inlägg av J.Lundin »

Svaret på frågan finns att få i de entropidiagram som medföljer i volym 1 av Charles Fayette Taylors två böcker om "The Internal Combustion Engine in Theory and Practice. Volyme 1: Thermodynamics.Fluid Flow, Performance ISBN 0262700158

Dessa diagram är tagna från NACA report RB No. 3G28, se även NACA TN 1883..... :wink:
Skriv svar