Sida 3 av 3

Re: Hot Vapor

Postat: tis jul 09, 2013 11:00 pm
av Frode Buer
Tenkte kanskje at luft/brensle blanding var varmere en sylindertemp og vil implodere i sylinder og det vil oppstå et vakum som fyller sylinder med mer luft/bensin mix.Skolefysikk brusboks med litt kokende vann dump den i kaldere vann bang =platt..

Re: Hot Vapor

Postat: ons jul 10, 2013 10:28 am
av J.Lundin
Implosion kan det aldrig bli frågan om eftersom det handlar om heta gaser. Implosion är ett fenomen man ser i samband med kavitation där en vätska utsätts för interna isär dragande krafter vilket då ger upphov till momentan ångbildning. Vanligtvis så bildas dessa ångblåsor runt mikroskopiska partiklar, där vätskan är något försvagad. Dessa ångblåsor tryck sedan ihop av den omgivande vätskan varvid stora tryckstötar bildas. Man kan se fenomenet runt propellrar, vid ultraljudstvätt och gnistbearbetning. I det senare fallet har man uppmätt nivåer på runt 30.000Bar i de sammanfallande blåsorna vid den bearbetade metallytan. Man "spränger" helt enkelt bort ytan med hjälp av tryck som vida överstiger materialets hållfasthet

Re: Hot Vapor

Postat: tis maj 24, 2016 5:53 pm
av Frode Buer
Tenkte på det med den Hot Vapor motoren igjen. Tok en två cylindrig gresklippare motor å fabrikerade et långt rørinnsug som jag lindade med mycket katelantråd. Startade motorn å kjørde på 24v dc ock etter en stund sjønk farten å så plutserlig økade faenskapet i varv. Kopplade på en ac motor på utgående aksling som jag kjørde 12 volt dc på som fungerer som en broms men med 8 amp så bare fortsatte motorn at varva upp. Utan el på innsuget døde den så någet må jo henda.Då tenker jag på sodaburken med lite ånga i som man drenker i kaldt vatten=pangplatt...
:shock:

Re: Hot Vapor

Postat: fre maj 27, 2016 8:43 pm
av hauge
En hot vapormotor har ett stort problem...nämligen förbränningstemperaturen. En sådan motor producerar kväveföreningar utan dess like och kan aldrig uppfylla miljökrav.

Re: Hot Vapor

Postat: lör maj 28, 2016 9:55 am
av Enok
Det är bara att höra med VW, hur man får igenom motorer som släpper ut mycket kväveföreningar....

Re: Hot Vapor

Postat: tis jun 28, 2016 9:03 pm
av Devilbizz
hauge skrev:En hot vapormotor har ett stort problem...nämligen förbränningstemperaturen. En sådan motor producerar kväveföreningar utan dess like och kan aldrig uppfylla miljökrav.
forbenningstemperaturen senkes med at man utgår fra en GDI motor. Men at man benytte dysa som sitte rett i forbrenningskammeret til å forstøve vann inn for å etterkjøle kammeret. Times dette riktig vil man få en ganske effektiv dampmotor.
kanskje 4takt motoren kan utgå mot noe med flere takter... må ha flere sylindere for å holde oppe bevegelsesenergien.
Bare sånn tanke jeg har i hode... :hihi:

Re: Hot Vapor

Postat: sön jul 17, 2016 1:29 pm
av Moparboy440
Nån som vet vad det blev av 340:an som Volvo lät konvertera till Hot Vapor?

Re: Hot Vapor

Postat: ons jul 20, 2016 7:15 pm
av MikkeN
Hade den då volvoanställde Ingemar Denbratt (nu professor på CTH) som föreläsare på 80-talet, han var Volvos kontaktperson i diskussionerna med Yunick. Man skulle för en rundlig summa pengar få en bil konverterad men inte få undersöka den sedan. Alltså blev det inget.
Volvo Holland hade på den tiden en mycket självständig ställning gentemot Göteborg och om jag minns rätt var det en 340 med Renault-motor som sågs i något reportage. Möjligt att Volvo NL gjort något på egen hand och bilen borde då finnas i sedemera Nedcars museum. Denbratt visste inget om den bilen.

Re: Hot Vapor

Postat: lör sep 23, 2017 1:47 am
av Frode Buer
Har ikke gjort noe mere ut av den gressklipper motor men det jeg tror skjedde er at gasblandingen er varmere en sylindertemp så det uppstår et vacum som hjelper til og suga kolven uppåt efter tendingtakten. Kjærringen tror inte på det tjihi...