Nya B20 toppen!
Re: Nya B20 toppen!
16v toppen från Volvos 4-cyl vitmotor kan eventuellt passa, man får i så fall lägga på lite material över lyftargalleriet....
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Nya B20 toppen!
Har den verkligen rätt cylinderavstånd?
Bör väl vara BETYDLIGT enklare att då nyttja en ford cossie topp?
Bör väl vara BETYDLIGT enklare att då nyttja en ford cossie topp?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Nya B20 toppen!
Varför skulle man vilja ha en 8v eller 16v crossflow på en b20? Då försvinner ju charmen och det blir som en b21/23...typ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Nya B20 toppen!
JLundin skrev:16v toppen från Volvos 4-cyl vitmotor kan eventuellt passa, man får i så fall lägga på lite material över lyftargalleriet....
det är ju bara ca 1 decimeter fel längd på toppen
B20 toppen är inte så dålig bara att porta bra så räcker den långt! har just bromsat en modärn B20 som som ska tävlas med i 2150 Rc och den har lika mycket effekt som B21 motorerna (men lite mindre vrid ännu)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Nya B20 toppen!
Vad har en B20 för C-C på cylindrarna egentligen?
Jag lyckas inte hitta nå säkra uppgifter på "nätet"....
Jag lyckas inte hitta nå säkra uppgifter på "nätet"....
Re: Nya B20 toppen!
Då är det definitivt fel motor jag hänvisar till.
Varför man vill sätta en annan topp på en B20 är väl av samma orsak som dom så applicera andra cylindrar på gamla moppemotorer eller klättrar i berg, bara för att man kan....
Psykologin i det hela får andra fundera på, det är inget jag personligen ligger sömnlös och grubblar över...
Varför man vill sätta en annan topp på en B20 är väl av samma orsak som dom så applicera andra cylindrar på gamla moppemotorer eller klättrar i berg, bara för att man kan....
Psykologin i det hela får andra fundera på, det är inget jag personligen ligger sömnlös och grubblar över...
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
- Ort: Slidell. LA. USA.
Re: Nya B20 toppen!
Det var det jag misstankte, men med dagens tillgangliga och relativt billiga teknik sa ar det inte vara sa svart att gora pluggar. 3d printers finns ju nu till laga summor och gora en prototyp for en cylinder for att testa funktionen ska ju inte vara nagra svarigheter. Steget fran dar till att ha en fungerande modell ar inte sa langt.JLundin skrev:Tror att verkligheten kom ikapp... Att ta fram gjutformar till en topp är ingen lek, kräver en hel del av den som ska göra det...
Nar nu nagon undrar varfor lagga energi pa det for en sur gammal B20 sa ar det for kreativitetens skull. Dar finns en hel del omraden, och sakert mer dartill, som kan forbattras. Svikt i kammen ar ett och jag vill pasta iom man andrar designen utav toppen sa kan man losa det problemet till en stor del. Genom att anvanda Ford FE vippor som har en mycket radikalare utvaxling sa kan bascirklen goras storre pa kammen med bibehallet lyft och pa sa vis kan kammen goras stoddigare med mindre svikt som foljd, men vad vet jag.
Jag sitter sedan tva ar tillbaks och gor 3D-modeller och ritningar i KeyCreator och det var pa sa vis jag sag potentialen med mjukvaran och med tillgang till 3D-printers. Jag gjorde en simple model men jag vet inte hur jag kan lagga upp filen har och jag har inget intresse till att skappa en massa online-konton fordet heller. Dar finns en viewer att ladda ned och jag kan maila filen for den som ar nyfiken.
Re: Nya B20 toppen!
Lundin skrev ngt om 3 månadslöner. Det verkar vara nästan 4 månadslöner för att få fram en obearbetad gjutning.
Niklas
Re:
Gordini hadde en genial måte å løse disse problemene på. Man må tenke om flere ganger for å forstå dette, men det fungerer. Jeg har en slik Gordinimotor i min Renault Dauphine/Gordini. Jeg har også overført teknikken/pneumatikken på min B18-motor som står i min Duett. Det gir bedre fylling og effekt, også med originalventiler.Erland Cox skrev:Jag har börjat titta på hur en B20 topp kan förbättras.
Med 90mm förbränningsrum som i gamla B20 toppen och med 46-38 ventiler så är det 2mm mellan insug och förbränningsrum och 3mm på avgas. Det är 1mm mellan ventilerna. Ska man ha plats till 46-38 så kan man flytta ventilerna 1,5mm mot avgas. Med 90mm borr ger det 3,5mm mellan cylinder och ventil på insug vilket är för lite så här passar 44mm bättre. Till 92mm borr blir avståndet 4,5mm vilket är bättre men inte perfekt eftersom man borde ha 5,5mm. Men jag antar att de flesta vill ha 46-38 även om jag tycker att 44-37 hade blivit bättre. Hörnen mellan ventilsäte och förbränningsrum kommer att fyllas så att det inte blir några döda hörn som på en originaltopp.
Jag skulle vilja ha in feedback på detta från folk som är sugna på en sån här topp. Framför allt då på ventilstorlekar.
När det gäller placering av insug och avgas så blir det som standard om toppen inte ska höjas. Det går att göra mycket bättre kanaler ändå.
Avgas kan svänga hela vägen från ventilen ut till porten med en mycket högre innerradie. Porten kan göras högre i golvet och något bredare.
Om man gjuter porten liten så finns det möjlighet att köra standard grenrör men också med runt rör mot toppen. Jag menar inte jätteliten men så att det finns möjlighet att slipa till önskad form.
Vad är mest önskvärt, en färdig port eller ett bra ämne att slipa i?
Insug kommer jag att försöka centrera mer över styrningen precis som avgas. Jag kommer att slipa kanalen med en infallsvinkel mot ventilen på ca 11 grader men fortfarande med så hög kort radie som möjligt. Radien mellan ventil och port kommer att bli lång och fin. Jag gör golvet från insuget platt så att porten blir D formad som min B18 topp. Om man vill köra omodifierade insug så är det lätt att grada kanten vid inloppet annars är det bara att lägga lite plast eller svets i botten av insuget.
Kom gärna med önskemål så att det kan bli så bra som möjligt. Erland.
Jeg har også redusert temperaturen på topplokket i forhold til blokka for bedre fylling. Mange muligheter...
Re: Nya B20 toppen!
Jo det är klart men att ta fram en ny topp kostar ju väldigt mycket i både pengar och arbete, dessutom lär den ju inte klassa in för tävling i många klasser.JLundin skrev:Då är det definitivt fel motor jag hänvisar till.
Varför man vill sätta en annan topp på en B20 är väl av samma orsak som dom så applicera andra cylindrar på gamla moppemotorer eller klättrar i berg, bara för att man kan....
Psykologin i det hela får andra fundera på, det är inget jag personligen ligger sömnlös och grubblar över...
Kan man däremot ta en topp från en annan motor så kostar det småpengar men ibland känns det som att det inte går om det är "fel märke".
Charmen med en b20 är för mig att det är en b20, när inget av den är kvar så försvinner charmen lite ungefär som snabba VW och cheva motorer där inte en skruv är kvar från fabriken, är det verkligen vw/chevamotor då?
Vad har b20 för bore spacing cc förresten?
Re: Nya B20 toppen!
Det är lite OT, men nyförtiden reverse engineering har blivit lite enklar med hjälp från 3D.
Kolla länken, där byggs 24 ventiltopp till Datsun L6. Designen kommer från 4-cyl Honduh.
http://forums.hybridz.org/topic/119641- ... tsunworks/
Kolla länken, där byggs 24 ventiltopp till Datsun L6. Designen kommer från 4-cyl Honduh.
http://forums.hybridz.org/topic/119641- ... tsunworks/
Re: Nya B20 toppen!
Jag kan direkt säga att jag är ingen vän av original bitar som inte håller måttet och var går gränsen för alla dessa tillskyndare av bevarandet av original looken. Får man exempelvis byta upp sig till bättre vevstakar, kolvar, vevaxel, tätningar, ventiler, vipparmar, förgasare/sprut, tändsystem osv..? eller ska man tvingas åka runt med sura bitar
För min egen del anser jag att gränsen för identitetsbyte går vid motorblocket, då det byts ut så har motor övergått till något annat.
Varför kommer alltid samma argument upp, den om att man inte kan klassa in grejorna i någon gammal obsolet racingklass, vem säger att det ens finns ett behov av att få bitarna i någon klass, för min egen del struntar jag fullständigt i detta...? Själv bygger och modifierar jag saker och ting för att jag tycker det är kul och att jag kan...
För min egen del anser jag att gränsen för identitetsbyte går vid motorblocket, då det byts ut så har motor övergått till något annat.
Varför kommer alltid samma argument upp, den om att man inte kan klassa in grejorna i någon gammal obsolet racingklass, vem säger att det ens finns ett behov av att få bitarna i någon klass, för min egen del struntar jag fullständigt i detta...? Själv bygger och modifierar jag saker och ting för att jag tycker det är kul och att jag kan...
Re: Nya B20 toppen!
En korv är blott en korv... med eller utan bröd!!!
Re: Nya B20 toppen!
Troligtvis för att det är för få som är tillräckligt intresserade av en gammal motor för att de ska lägga ut 50-100k på en topp bara för att det är kul.JLundin skrev: Varför kommer alltid samma argument upp, den om att man inte kan klassa in grejorna i någon gammal obsolet racingklass, vem säger att det ens finns ett behov av att få bitarna i någon klass, för min egen del struntar jag fullständigt i detta...? Själv bygger och modifierar jag saker och ting för att jag tycker det är kul och att jag kan...
Kan man göra den själv och åt sig själv, javisst. Men är målet att kunna sälja så underlättar det om det finns något annat användningsområde än att det är kul.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Nya B20 toppen!
Det finns väl inte nån gräns för vad man kan byta men när man närmar sig eller kommer upp i 100% nya delar så känns det som att man lika gärna kan satsa på en annan motor, särskilt om det inte finns något reglemente som stryper.
Vid eftertanke så kan man undanta jänkeåttor från detta för det finns inget större att tillgå för vettig peng.
Missförstå mig inte, jag är inte ute efter att dissa folk som gör det för det är ju imponerande.
Vid eftertanke så kan man undanta jänkeåttor från detta för det finns inget större att tillgå för vettig peng.
Missförstå mig inte, jag är inte ute efter att dissa folk som gör det för det är ju imponerande.