Nya B20 toppen!
Re: Nya B20 toppen!
RPV motorn användes av franska venturi i deras olika bilmodeller, exempelvis 300 och 400. Man fick ut mer än 400Hp ur denna motor med turbo, så helt usel var inte motorn. Venturi hade tydligen en egen racingklass och det var ett svenskt team som tävlade framgångsrikt med denna typ av bil. Hade det inte varit för de usla originaltopparna så hade jag byggt en riktig turbomotor med dessa delar. Dom olika 4v toppar som finns till denna motor såg alla väldig bra ut. Jag fick ett lätt ha begär då jag såg Renault alpines 2,5 liters variant på denna motor nere på Genevemässan för många år sedan.
Senast redigerad av J.Lundin den tor apr 14, 2011 7:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Nya B20 toppen!
rent flödes tekniskt så ser jag inga problem med att ta ut upp mot 1000hk ur en portad turbo dragrace PRV 2.8-3.0 12v, men det kräver att man tar fram helt nya kamaxlar med mer lyft så man kan släppa upp den på +8000rpm med vettig VE.
bottendelen ser väldigt kraftig ut också.
sitter sätesringarna med för dålig presspassning eller är det för lite alu runt dem, eller vad va de för problem du märkt?
mvh jens
bottendelen ser väldigt kraftig ut också.
sitter sätesringarna med för dålig presspassning eller är det för lite alu runt dem, eller vad va de för problem du märkt?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Nya B20 toppen!
Det är för lite material runt om dom, sedan är kanalen rent bedrövlig vad gäller designen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Nya B20 toppen!
håller inte riktigt med dig om hur de är konstruerade, vist inga prostock toppar men bättre än volvo B23 8v med marginal Jag har flödessiffror på det i flödespärmen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Re: Nya B20 toppen!
arne bergs racing plocka väl rätt bra sugmotor effekt ur prv6an om jag inte missminner mig. enligt honom va prv motorn 100 gånger bättre än vad folk påstod. skulle nog vilja påstå jag tror på honom för de han inte vet/kan om en renault är inte värt att veta.
Johan Petersson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Nya B20 toppen!
lite bilder på 24v topparna:
http://www.dmctalk.com/showthread.php?t=17443" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dmctalk.com/showthread.php?t=17443" onclick="window.open(this.href);return false;
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Nya B20 toppen!
Insug 12v:
avgas 12v:
avgas 12v:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Nya B20 toppen!
Det såg inte alls så dumt ut.
Erland
Erland
Re: Nya B20 toppen!
Jag har en sån topp som jag sparat i rent hamsterbeteende. Den kan du få och titta på, och porta sönder om du vill Erland.
Jag minns att jag inte var särskilt imponerad av kanalerna i den. Det är väl särskilt golvet i avgas som är kasst. Har formen av en trollgryta, helt runt och stort med halva sätet hängande i luften och sen stryper det ihop in i kanalen.
Både 530 och 631 har bättre kanaler från början, så bilderna ovan är inte särskilt rättvisa tycker jag.
Med 4v-toppar så plockade Renault över 1000hk i Formel1 och Peugoet runt 700hk i Grupp C.....under det glada överladdade 80-talet såklart.
Jag minns att jag inte var särskilt imponerad av kanalerna i den. Det är väl särskilt golvet i avgas som är kasst. Har formen av en trollgryta, helt runt och stort med halva sätet hängande i luften och sen stryper det ihop in i kanalen.
Både 530 och 631 har bättre kanaler från början, så bilderna ovan är inte särskilt rättvisa tycker jag.
Med 4v-toppar så plockade Renault över 1000hk i Formel1 och Peugoet runt 700hk i Grupp C.....under det glada överladdade 80-talet såklart.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Nya B20 toppen!
Den där avgaskanalen ser ändå rätt anständig ut, då ska du se dom med hål för EGR. Det verkar skilja en hel del i design beroende på vilken motor topparna kommer ifrån. Frågan är vilken modell av 2V topp som är minst dålig...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Nya B20 toppen!
snyggt portade av kjelle kan tillägas ska leta fram flödningen om ni vill se dock va flödesbänken inte kalibrerad så datat som vart antecknade va ca15% låga.Kjelle skrev:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
- Ort: Slidell. LA. USA.
Re: Nya B20 toppen!
Lyfter en dod trad.
Vad hande med detta projektet? Linkan66 var val pa gang att gjuta med eller ar jag helt snurrig?
Vad hande med detta projektet? Linkan66 var val pa gang att gjuta med eller ar jag helt snurrig?
Re: Nya B20 toppen!
Tror att verkligheten kom ikapp... Att ta fram gjutformar till en topp är ingen lek, kräver en hel del av den som ska göra det...
Re: Nya B20 toppen!
Om man nu vägrar att åka något som inte har ett b20 block, finns det ingen topp på marknaden som går att knöla dit?
Man har ju sett minimotor med BMW topp osv.
Man har ju sett minimotor med BMW topp osv.