Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Direkt från källan...

Inlägg av J.Lundin »

Gammal skåpmat, vad man kan tillägga är att då fransosen från FIA sett de 100 uppgjutna toppämnena så smältes merparten ned igen. Så det var bara ett fåtal av dessa toppar som slutbearbetades, tydligen så kom också ett och annat råämne på drift, vilket inte alls är ett ovanligt fenomen... :lol: Orsaken till att man smälte ner råämnena var att toppen inte bra och den ersattes av en ny bättre design. Givetvis så var detta ingen man meddelade FIA utan man åkte vidare med samma FIA intyg på den nya designen... :lol:
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av nkro »

Inte riktigt det jag tänkte på.

Imponerande att en Jänkare står och bearbetar och bygger en Saab 16V Rally motor från ett råämne tillverkat i sverige.
Som knappt ngn i sverige sett i verkligheten.

Toppen har inte hamnat på villoväger, utan är köpt av saab till en amerikansk racing serie. Men blev aldrig använd.
Finns ett ämne till i USA.

Ja det fanns flera gjutningar, den första var mkt mjuk i aluminiumet. Väldigt grovt tillverkad.
Den senare var bättre och hade också en annan design.

Ja det byggs även en motor i sverige för tillfället.

Så det där med att merparten smältes ner kanske är sant. Men det finns eller fans mer än några få ämnen eller motorer.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Min info kommer direkt ifrån källan dvs. den som tog fram gjutformarna, han ringde mig för drygt 1 år sedan i ett annat ärende och då passade jag på att fråga om just dessa toppar eftersom det var tal om dom redan då... :lol: Vad jag förstod så var det hysch hysch om de efterföljande topparna som togs fram och som utnyttjade FIA intyget för de "gamla" topparna. Hur som haver så är det alltid lika roligt med de efterföljande skrönorna som skapas... :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Kadett4wd »

J.Lundin skrev:Min info kommer direkt ifrån källan dvs. den som tog fram gjutformarna, han ringde mig för drygt 1 år sedan i ett annat ärende och då passade jag på att fråga om just dessa toppar eftersom det var tal om dom redan då... :lol: Vad jag förstod så var det hysch hysch om de efterföljande topparna som togs fram och som utnyttjade FIA intyget för de "gamla" topparna. Hur som haver så är det alltid lika roligt med de efterföljande skrönorna som skapas... :wink:
Vilket inte stämde i detta specifika fall.
visst är alla storys roliga.
men man kan inte dra alla över en kam.
Ödet har många konstiga förgreningar.

Jag har en kompis vars far har otroligt många storys kring volvo´s alla obskyra trimgrejer.
Samt han har massvis med pärmar med gamla goa papper som slunkit ut från utvecklingsavdelningen.
Står mycket roligt i dem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av nkro »

Vet inte riktigt vad skrönan är.

Det är en sanning..

Att olika gjutningar fanns.
Alla ämnen inte bearbetades.
Ett antal smältes ner igen.
Kvaliten på dom första topparna var inte den bästa.

Motorlabbet "köpte" 2 toppar minst en av dom finns kvar idag.

Ritningar på toppen finns. Jag har inte sett alla själv men i USA finns en komplett uppsättning.

Axelsson kanske inte tycker sitt gamla topp jobb var imponerande.

Men det tycker jag. Det är ingen som gjuter egna toppar idag, och ska man få ngt tillverkat är det svårt och komplicerat.
Men på 70 talet gick det bra.

Det finns i all fall mer än 12 toppar kvar i livet idag. Troligtvis några till.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Skröna..? Vad sägs om denna från länken ifråga..: "There is a lot of myth surrounding this part of the story and this is where it starts to get interesting. Some claim that only 50 cylinder heads were cast - when the FIA showed up for inspection SAAB told them that the other 50 were in another warehouse and that they could make arrangements to see those the next day. Overnight the same 50 cylinder heads were trucked to the other warehouse for inspection the next day".

Sedan håller jag inte med om det här med att det idag skulle vara det svårt och komplicerat att få något gjort samt att det var enklare på 70-talet. Min egen erfarenhet av 70-talet och idag är att det är betydligt enklare att få hjälp med saker och ting idag. Har man bara ett fungerande koncept som man vill ha tillverkat så lär det inte vara några problem att få det gjort. När det gäller eventuella kostnader så har dom som allt annat följt den ekonomiska utvecklingen. Det var definitivt inte billigare förr om åren om man räknar om kostnaderna då till dagens penningvärde. Exempel på detta var då vi 1980 var i kontakt med Denzel och ville beställa 16V toppar till B20. Det pris dom ville ha var 12.000:-/topp samt en beställning på min 10 toppar. Den summan motsvarade då drygt 2,5 månadslöner före skatt. Var och en kan ju själv räkna på vad det motsvarar i dagens löneläge... :wink:

När det gäller framtagning och uppgjutning av egna toppar så har jag åtminstone besökt minst tre små skuttfirmor som gjort precis detta... :wink:
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av nkro »

Ja skrönorna i texten. Jag tänkte mer på jobbet på toppen från Luke.

Har skuttfirmorna gått till biltillverkaren och fått grejerna monterade på en tävlingsbil som gått en VM tävling, och varit grunden till utveckling av en fabriksmotor.

Jag har försökt få en 70 tals konstruktion tillverkad av ledande tillverkare inom området. Endast 1 klarade av jobbet.
Tillverkaren fick sätta priset och antalet. 10 företag fick förfrågan även internationella tillverkare.

Niklas
Niklas
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av loop »

Om ni vill läsa lite om framtagandet av en aluminiumtopp till Ford Falcon sexa(144, 170, 200, 250cui) så finns det en del att läsa på
http://www.classicinlines.com/
http://fordsix.com/forum/

De göts åtminstone tidigare i Australien.

Det lite lustiga är att det redan fanns bättre toppar att få tag i från såväl Australien som Argentina. Men är man entusiast så är man.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Ja, en av de "skuttfirmor" som jag besökt är idag rejält etablerade inom all form av amerikansk racing. Då jag var där i början av 90-talet så stod dom och gjöt upp egna toppar i gasoluppvärmda stålformar inne i verkstaden. Det var inget High-tech på långa vägar. Företaget hade då en handfull anställda och en medioker maskinpark. Företaget heter Airflow Research och har idag växt ordentligt..... :wink: http://www.airflowresearch.com
Strittan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: mån mar 27, 2006 9:14 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Strittan »

Hur går det för dig, Erland? Väldigt intressant tråd måste jag säga.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Erland Cox »

Jag har planer på att göra en billet topp till att börja med för utvärdering.
Jag väntar på en aluminiumklump till rätt pris från ett ställe.
Att lägga pengar på gjutformar har jag kollat upp men det blir ett backprojekt
för mig eftersom det inte finns så gott om folk som vill lägga pengar på B20.
Trimning av B20 överhuvudtaget handlar mest om grejer till historisk racing och rally.
Men det hade varit jättekul att ta fram en rejäl 2 ventils topp till en B20 och får jag
bara min klump så ska jag sätta igång och jobba på det.
Sen skulle man ju haft ett block med större borr också.

Erland
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av johanF »

vad vill du ha för mått på denna aluklump?? jag jobbar på ett aluminium varv och har mycket alu i många olika storlekar. kanske kan ha nått liggande :lol:
wrooommm
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Erland Cox »

En original B20 topp är ungefär 510mm lång, 165mm bred och 85mm hög.
Längden behöver inte ökas men höjden ska helst vara minst 125mm och bredden 200mm.
Kan du fixa en bit till rätt pris så är det väldigt intressant.
Vad är det för kvalitet?

Erland
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Dennis Öhman »

Kommer toppen homolgeras?
Dänniz 073-8447664
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Vad tror du själv... :wink:
Skriv svar