Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Har lite svårt att förstå den negativitet man läser i denna tråd...
OM nån har kunskap och möjlighet att genomföra ett sånt här projekt så är det väl utmärkt?
Oavsett slutpriset?
Tycker man att det blir för dyrt att köpa sig en topp så skiter man väl i det då eller?
Själv tycker jag att det ska bli mycket intressant att se skillnaden när det är klart och utprovat! (Trots att jag INTE är Volvo-entusiast!)
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Re: Ingen kioskvältare precis

Inlägg av linkan66 »

J.Lundin skrev:16000:- + moms är ett alldeles för högt pris för en gjutjärnstopp för att vara intressant för gemene man. Skall man kunna sälja en ny topp till en gammal motor så måste priset ner betydligt, framför allt måste toppen tillföra så mycket mer än vad en portad originaltopp kan göra. Jag håller sedan ett antal år tillbaka själv på att ta fram formar till en ny B20 topp i aluminium och hur man än räknar så är det svårt att få någon ekonomi i projektet. Det blir några få som kommer att köpa, resten kommer att tycka att toppen är för dyr och då kommer mitt slutpris ändå att vara lägre än vad som ovan angivits... :)
givetvis kan jag sälja en topp billigare än de. men 16 000 + moms är de idealiska priset för att få en bra ekonomi i projektet.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

jag tror stenhårt på att toppen kommer att gå att sälja! och bara jag får sälja några toppar så jag inte gå minus på de så kommer jag att ta fram två nya block ett exakt som b20 fast med stora borr möjligheter och ett exakt som b21-b23 också med stora borr möjligheter jag har ritat ritningarna på grund formerna till dom och vad jag kan se så är det mycket enklare att göra ett nytt block än en ny topp..


de va även någon som skrev att det hade varit intressant med en evo topp till bra pris. jo vist skulle jag kunna göra de om de finns mycke intresse så man får ekonomi i de projektet också.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:Christoffersson en B20 är inte så kass som du tror bara man fick till lite mer matreal i innerradien i insuget och lite större inner radie på avgas och i kombination med en modärn kam så blir det mer litereffekt än B23-230 motorn utan problem.

överliggande kam har inga fördelar, mest nackdelar om man vill lyfta mycket, sen att ha insug och avgas på samma sida har ingen betydelse som helst vad jag kan se??

men jag håller med dig och det sa jag till pite killen i telefon att volvo trimmare är ena snåla jävl... :) så blir det inte bra pris så lär det inte bli sålt många toppar heller.

själv är jag snål/fattig också :) och för min del så går nog gränsen på en tom topp med styrnigar och lite grovbearbetningar men utan säten mm kring 6000-8000kr.
Jag är ändå inne på Christoffersson resonemang.. Som jens skriver att bara man får mer material att porta på viss. Men varför inte göra samma på tex en b230 topp då med avsevärt resta kanaler från början? Jag tror ändå att man får svårt få samma liter effekt som tex en b230 i en b20. Tex andreas sandberg som har 2,97liter och 390hk 16v. dvs 131,31hk/liter. Och försöka få fram en sån till ett pris som är AVSEVÄRT mindre än Kent Karlssons evo-toppar (75tusen kr++) Eller ännu hellre satsa kryddor på en 16v topp..
Dänniz 073-8447664
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

den här toppen gör ju precis vad den ska göra. reta gallfebern på folk :hihi: skämt o sido. en anledning till att det finns så få entuaster som
vill lägga ner pengar i en b20 är ju just för att det finns inget att köpa.
jag har själv varit sugen på en gammal bubbla just pga det stora utbudet
eftermarknads delar. sen fattar jag inte diskussionen om b230 som kommer in det är ju som att frågasatta varför nån renoverar en amazon när man kan köpa en ny volvo. sen det här med priset, visst det är mycket pengar men det är ju för en komplett topp att bara skruva dit att
bygga en topp på en org stomme som inte kommer nära de flöden vi snackar här kostar ju mer och det finns kunder för det :)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dennis man kan inte gämföra en 16v topp med en 8v det är inte samma grej.

jag menar att en sån B20 skulle ge mer liter effekt än en 8v 531 eller liknande.

tänk om man skulle kunna klassa in en sån topp till RC 2150 klassen eller om man byggde den så diskret på utsidan att man inte såg nån skilnad :wink: så skulle det bli B20 motorer i RC igen som krigar på högsta nivå 8)
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

Jens Gustavsson skrev:dennis man kan inte gämföra en 16v topp med en 8v det är inte samma grej.

jag menar att en sån B20 skulle ge mer liter effekt än en 8v 531 eller liknande.

tänk om man skulle kunna klassa in en sån topp till RC 2150 klassen eller om man byggde den så diskret på utsidan att man inte såg nån skilnad :wink: så skulle det bli B20 motorer i RC igen som krigar på högsta nivå 8)

precis:) ja asså jag har tänkt på de där och jag kan ju göra så att toppen ser exakt lika dan ut på utsidan om jag vill fast de står inte volvo på den det kommer att stå robinson racing och ett gjut nr de är iaf vad som är tänkt men de behöver ju inte bli så förde. men jag tänker då ändra så lite på utsidan som möjligt så de skall ju inte vara någon omöjlighet att klassa in den :)
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

ja vist nog tycker jag också att de är kul att följa utväcklingen med en ny topp och givetvis är ju iden frän men gärna på en annan motor
skulle jag ha resurser att ta fram en topp själv så varför inte men inte till b20
dock är de ingen lek att bara gjuta en ny topp eller block och stoppa den i bilen och få de att funka finns till och med bilar idag som har värdelösa topar och block som inte håller ens orginal

nu vet jag inte exakt vad en b20 kan ha för max kamlyft men 17 mm går då på en b230 utan större problem

sen att insug och avgas sitter på samma sida finns den väl inte en enda fördel med då de är ju nog trångt med insug och grenrör mm på en b230
men b20 har ju allt på samma sida tyvär
en sidventils v8 kan jag förstå att folk bygger om till roddar mm men en b20 har jag lite svårt att förstå men de verkar ju bevisligen som folk gillar dessa motorer vilket är lite baktänkt i min värld om man inte helrenoverar tex en amazon till orginal

nåja kämpa på ska bli intressant att se en prototyp
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Inlägg av THEO »

linkan på dom nya blocken kommer ni ändra nere i vevhuset så man får runt en långslagig vev utan att behöva slipa ur en massa? jag jobbade nån år hos trenneman å ja minns att de va visst problem om man kom över en viss slaglängd (om jag inte minns helt fel hoppas jag) :hihi:
jag måste säga att jag följt den här tråden med stort intresse bara toppen är ju underbart roligt att ni tar fram och tar ni dessutom fram ett block så är jag nog en given kund :thumbright:
har redan börjat leta efter ett bra objekt att lägga min bigblock b20 i :twisted:
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

theo. de jag har ritat på hitils är ytterformerna och lite sånt:) jag tar inner formen sist så de är mycke möjligt att vi kommer att ändra de jag kan inte säga så mycke om det än jag vill kapa isär ett block och börja bygga formerna så ser jag vars jag hamnar men det låter ju som att de är en bra modifiering att göra om jag ska ta fram ett block eller två:)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Christoffersson skrev:ja vist nog tycker jag också att de är kul att följa utväcklingen med en ny topp och givetvis är ju iden frän men gärna på en annan motor
skulle jag ha resurser att ta fram en topp själv så varför inte men inte till b20
dock är de ingen lek att bara gjuta en ny topp eller block och stoppa den i bilen och få de att funka finns till och med bilar idag som har värdelösa topar och block som inte håller ens orginal

nu vet jag inte exakt vad en b20 kan ha för max kamlyft men 17 mm går då på en b230 utan större problem

sen att insug och avgas sitter på samma sida finns den väl inte en enda fördel med då de är ju nog trångt med insug och grenrör mm på en b230
men b20 har ju allt på samma sida tyvär
en sidventils v8 kan jag förstå att folk bygger om till roddar mm men en b20 har jag lite svårt att förstå men de verkar ju bevisligen som folk gillar dessa motorer vilket är lite baktänkt i min värld om man inte helrenoverar tex en amazon till orginal

nåja kämpa på ska bli intressant att se en prototyp
svara på varför du bygger rod på en nash från 1939
så har du nog svaret på varför man lägger ner detta jobb på en b20 :wink:
Senast redigerad av Martin H den tis feb 09, 2010 8:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Inlägg av THEO »

Ja jag minns tyvärr inte vid vilken slaglängd det blev problem men jag minns att det var en motor kent byggde och jag har för mig att han fick göra en ny utanpåliggande oljekanal för å få plats med veven hmm fan minns inte :evil: måste ringa å fråga murre imorgon han minns kanske :hihi: de va han som svetsa kents vevar på den tiden 8)
/jörgen
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

har skissat lite till nu och om jag utgår ifrån en b20 block som ja förlänger och bräddar så man får mycke borr gods så ska de nog inte bara några problem med att få plats med en långslagig vev :)

frågan är bara hur tjockt gods man kan ha innan de blir för dålig kylning?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

b230 block är jag spekulant av..

Gärna ett utan kylmantel, bara massa härligt materila runt cylindrarna :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

Martin H skrev:
Christoffersson skrev:ja vist nog tycker jag också att de är kul att följa utväcklingen med en ny topp och givetvis är ju iden frän men gärna på en annan motor
skulle jag ha resurser att ta fram en topp själv så varför inte men inte till b20
dock är de ingen lek att bara gjuta en ny topp eller block och stoppa den i bilen och få de att funka finns till och med bilar idag som har värdelösa topar och block som inte håller ens orginal

nu vet jag inte exakt vad en b20 kan ha för max kamlyft men 17 mm går då på en b230 utan större problem

sen att insug och avgas sitter på samma sida finns den väl inte en enda fördel med då de är ju nog trångt med insug och grenrör mm på en b230
men b20 har ju allt på samma sida tyvär
en sidventils v8 kan jag förstå att folk bygger om till roddar mm men en b20 har jag lite svårt att förstå men de verkar ju bevisligen som folk gillar dessa motorer vilket är lite baktänkt i min värld om man inte helrenoverar tex en amazon till orginal

nåja kämpa på ska bli intressant att se en prototyp
svara på varför du bygger rod på en nash från 1939
så har du nog svaret på varför man lägger ner detta jobb på en b20 :wink:
ja de var ju en bra fråga :)
men att jämnföra ett rodbygge med en b20 var kanske konstig jämförelse
men skulle de stå amrikanare/roddar runt hörnet som kostade 1000 kr styck så hade jag nog inte valt en nash från 1939 i alla fall utan nå nyare
och bättre där man inte behöver bygga om allt

men nog om de jag vill inte förstöra tråden med nå rodsnack eller liknande
vill folk försöka bygga en b20 topp så vist får dom göra de
men personligen så skulle jag sattsa på tex b230 och jag tror även den skulle gå bättre att sälja men de kanske kommer med tiden :wink:
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Skriv svar