Nya B20 toppen!
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
okej ja då låter mer intressantlinkan66 skrev:Christoffersson.
klart de kommer med tiden men man måste ju börja nån stans..
släng bara inte ut för mycke pengar på b20 projektet så pengarna tar slut så de inte blir någon b230 topp eller liknande
jag skulle nog börja med b230 motorn och försökt sälja den och skaffa en buffert och sen kanske funderat på en b20 topp mest för skoj skull då de är i en b230 topp pengarna ligger i och kundkretsen
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
The skrev:Dock slopades väl planerna på alu pga svårigheten att gjuta en alutopp. Och en gjutjärnstopp till b230 låter ju inte riktigt rätt
nej jag har ett alu gjuteri som kan göra jobbet anledningen till att jag vill börja med en gjutjärns topp är att de är lite enklare att göra alla former så om den säljer bra i gjitgärn så kanske jag modifierar formerna och gjuter i alu ist.
precise tänken är ju att om sakerna jag gjuter upp säljer bra så kommer jag att bygga två block och några toppar och vara billigare än sten parner & motor designen.Kadett4wd skrev:B230 motorn har juh redan så många alternativ av topplock.
Evo toppen
405
531
åsså de andra std.
men sen har vi juh Parner med dubbelstift
och till sist 16v i fyra olika versioner.
R-sport
marin
Denzel(inte många kvar)
och std.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Vafan heter finnen som har en cnc topp som passar b23/230 och pinto motorn?Kadett4wd skrev:B230 motorn har juh redan så många alternativ av topplock.
Evo toppen
405
531
åsså de andra std.
men sen har vi juh Parner med dubbelstift
och till sist 16v i fyra olika versioner.
R-sport
marin
Denzel(inte många kvar)
och std.
Dänniz 073-8447664
Sitter som gjutet.
Okej, vad är det som skiljer mellan de formar som behövs för att gjuta toppen i gjutjärn alternativt i aluminium... Jag trodde i min enfald att det är samma krav som gäller.
Re: Sitter som gjutet.
nej materialen krymper olika.J.Lundin skrev:Okej, vad är det som skiljer mellan de formar som behövs för att gjuta toppen i gjutjärn alternativt i aluminium... Jag trodde i min enfald att det är samma krav som gäller.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Jens, Vore ju inte rättvist att jämnföra en 531 med en eftermarkandsgjuten b20topp?!? Isåfall borde man ju rakt av kunna jämnföra tex kent karlssons evo topp med en eftermarknads b20topp..Jens Gustavsson skrev:dennis man kan inte gämföra en 16v topp med en 8v det är inte samma grej.
jag menar att en sån B20 skulle ge mer liter effekt än en 8v 531 eller liknande.
tänk om man skulle kunna klassa in en sån topp till RC 2150 klassen eller om man byggde den så diskret på utsidan att man inte såg nån skilnad så skulle det bli B20 motorer i RC igen som krigar på högsta nivå
Dänniz 073-8447664
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det kan du göra om erland eller nån annan ducktig har gjort iårdning toppen och resten av motorn är byggd som en maximum effort motor.... (nu snackar vi liter effekt!)Dennis Öhman skrev:Jens, Vore ju inte rättvist att jämnföra en 531 med en eftermarkandsgjuten b20topp?!? Isåfall borde man ju rakt av kunna jämnföra tex kent karlssons evo topp med en eftermarknads b20topp..Jens Gustavsson skrev:dennis man kan inte gämföra en 16v topp med en 8v det är inte samma grej.
jag menar att en sån B20 skulle ge mer liter effekt än en 8v 531 eller liknande.
tänk om man skulle kunna klassa in en sån topp till RC 2150 klassen eller om man byggde den så diskret på utsidan att man inte såg nån skilnad så skulle det bli B20 motorer i RC igen som krigar på högsta nivå
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
även om de nu blev en ny b20 topp så är de ju ingen lysande motor ändå
dom har ju nog problem med en f kam som du själv skriver i en annan tråd jens
kamaxeln sviktar ventilmekanismen är flexande och tål inte nå höga varv
med höga lyft
bara ställa om kammen i motorn är ju ett mörker och sen är ju allt på en sida av motorn vilken inte är så kul att skruva i eller bygga om
en hyfsad byggd b21 äter ju upp en superbyggt b20 både dag och natt
b20 körjar ju till och med ha dött ur i folkrace och de finns nog fler orsaker till de än att toppen inte går porta nå mera
dom har ju nog problem med en f kam som du själv skriver i en annan tråd jens
kamaxeln sviktar ventilmekanismen är flexande och tål inte nå höga varv
med höga lyft
bara ställa om kammen i motorn är ju ett mörker och sen är ju allt på en sida av motorn vilken inte är så kul att skruva i eller bygga om
en hyfsad byggd b21 äter ju upp en superbyggt b20 både dag och natt
b20 körjar ju till och med ha dött ur i folkrace och de finns nog fler orsaker till de än att toppen inte går porta nå mera
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
att man inte kör folkrace med b20 längre beror ju på bristen av dem och man får mer effekt för pengarna i tex i en b230. det du cristoffersson inte verkar fatta är att denna topp är för entuiaster och inte att nån ska försöka vinna sm i rallycross med en b20. varför jag tog upp gämförelsen
med ditt rodbygge var för att jag trodde du tyckte den var frän och att du ville ha en varför annars lägga ner så mycket tid o pengar på en 70år gammal bil när du kan köpa en ny som antagligen är bättre på alla punkter.
mvh
med ditt rodbygge var för att jag trodde du tyckte den var frän och att du ville ha en varför annars lägga ner så mycket tid o pengar på en 70år gammal bil när du kan köpa en ny som antagligen är bättre på alla punkter.
mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt: