Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

Christoffersson.

klart de kommer med tiden men man måste ju börja nån stans..
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

linkan66 skrev:Christoffersson.

klart de kommer med tiden men man måste ju börja nån stans..
okej ja då låter mer intressant
släng bara inte ut för mycke pengar på b20 projektet så pengarna tar slut så de inte blir någon b230 topp eller liknande
jag skulle nog börja med b230 motorn och försökt sälja den och skaffa en buffert och sen kanske funderat på en b20 topp mest för skoj skull då de är i en b230 topp pengarna ligger i och kundkretsen
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Dock slopades väl planerna på alu pga svårigheten att gjuta en alutopp. Och en gjutjärnstopp till b230 låter ju inte riktigt rätt 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

B230 motorn har juh redan så många alternativ av topplock.

Evo toppen
405
531
åsså de andra std.

men sen har vi juh Parner med dubbelstift
och till sist 16v i fyra olika versioner.
R-sport
marin
Denzel(inte många kvar)
och std.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

The skrev:Dock slopades väl planerna på alu pga svårigheten att gjuta en alutopp. Och en gjutjärnstopp till b230 låter ju inte riktigt rätt 8)

nej jag har ett alu gjuteri som kan göra jobbet anledningen till att jag vill börja med en gjutjärns topp är att de är lite enklare att göra alla former så om den säljer bra i gjitgärn så kanske jag modifierar formerna och gjuter i alu ist.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

Kadett4wd skrev:B230 motorn har juh redan så många alternativ av topplock.

Evo toppen
405
531
åsså de andra std.

men sen har vi juh Parner med dubbelstift
och till sist 16v i fyra olika versioner.
R-sport
marin
Denzel(inte många kvar)
och std.
precise tänken är ju att om sakerna jag gjuter upp säljer bra så kommer jag att bygga två block och några toppar och vara billigare än sten parner & motor designen.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Kadett4wd skrev:B230 motorn har juh redan så många alternativ av topplock.

Evo toppen
405
531
åsså de andra std.

men sen har vi juh Parner med dubbelstift
och till sist 16v i fyra olika versioner.
R-sport
marin
Denzel(inte många kvar)
och std.
Vafan heter finnen som har en cnc topp som passar b23/230 och pinto motorn?
Dänniz 073-8447664
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Pasi Poikkimäki
power
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Sitter som gjutet.

Inlägg av J.Lundin »

Okej, vad är det som skiljer mellan de formar som behövs för att gjuta toppen i gjutjärn alternativt i aluminium... :?: Jag trodde i min enfald att det är samma krav som gäller.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Re: Sitter som gjutet.

Inlägg av linkan66 »

J.Lundin skrev:Okej, vad är det som skiljer mellan de formar som behövs för att gjuta toppen i gjutjärn alternativt i aluminium... :?: Jag trodde i min enfald att det är samma krav som gäller.
nej materialen krymper olika.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:dennis man kan inte gämföra en 16v topp med en 8v det är inte samma grej.

jag menar att en sån B20 skulle ge mer liter effekt än en 8v 531 eller liknande.

tänk om man skulle kunna klassa in en sån topp till RC 2150 klassen eller om man byggde den så diskret på utsidan att man inte såg nån skilnad :wink: så skulle det bli B20 motorer i RC igen som krigar på högsta nivå 8)
Jens, Vore ju inte rättvist att jämnföra en 531 med en eftermarkandsgjuten b20topp?!? Isåfall borde man ju rakt av kunna jämnföra tex kent karlssons evo topp med en eftermarknads b20topp..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dennis Öhman skrev:
Jens Gustavsson skrev:dennis man kan inte gämföra en 16v topp med en 8v det är inte samma grej.

jag menar att en sån B20 skulle ge mer liter effekt än en 8v 531 eller liknande.

tänk om man skulle kunna klassa in en sån topp till RC 2150 klassen eller om man byggde den så diskret på utsidan att man inte såg nån skilnad :wink: så skulle det bli B20 motorer i RC igen som krigar på högsta nivå 8)
Jens, Vore ju inte rättvist att jämnföra en 531 med en eftermarkandsgjuten b20topp?!? Isåfall borde man ju rakt av kunna jämnföra tex kent karlssons evo topp med en eftermarknads b20topp..
det kan du göra om erland eller nån annan ducktig har gjort iårdning toppen och resten av motorn är byggd som en maximum effort motor.... (nu snackar vi liter effekt!)
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

även om de nu blev en ny b20 topp så är de ju ingen lysande motor ändå
dom har ju nog problem med en f kam som du själv skriver i en annan tråd jens
kamaxeln sviktar ventilmekanismen är flexande och tål inte nå höga varv
med höga lyft
bara ställa om kammen i motorn är ju ett mörker och sen är ju allt på en sida av motorn vilken inte är så kul att skruva i eller bygga om

en hyfsad byggd b21 äter ju upp en superbyggt b20 både dag och natt
b20 körjar ju till och med ha dött ur i folkrace och de finns nog fler orsaker till de än att toppen inte går porta nå mera
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

att man inte kör folkrace med b20 längre beror ju på bristen av dem och man får mer effekt för pengarna i tex i en b230. det du cristoffersson inte verkar fatta är att denna topp är för entuiaster och inte att nån ska försöka vinna sm i rallycross med en b20. varför jag tog upp gämförelsen
med ditt rodbygge var för att jag trodde du tyckte den var frän och att du ville ha en varför annars lägga ner så mycket tid o pengar på en 70år gammal bil när du kan köpa en ny som antagligen är bättre på alla punkter.
mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Ja voivoi :hihi:
Dänniz 073-8447664
Skriv svar