Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

RPV motorn användes av franska venturi i deras olika bilmodeller, exempelvis 300 och 400. Man fick ut mer än 400Hp ur denna motor med turbo, så helt usel var inte motorn. Venturi hade tydligen en egen racingklass och det var ett svenskt team som tävlade framgångsrikt med denna typ av bil. Hade det inte varit för de usla originaltopparna så hade jag byggt en riktig turbomotor med dessa delar. Dom olika 4v toppar som finns till denna motor såg alla väldig bra ut. Jag fick ett lätt ha begär då jag såg Renault alpines 2,5 liters variant på denna motor nere på Genevemässan för många år sedan. :lol:
Senast redigerad av J.Lundin den tor apr 14, 2011 7:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Jens Gustavsson »

rent flödes tekniskt så ser jag inga problem med att ta ut upp mot 1000hk ur en portad turbo dragrace PRV 2.8-3.0 12v, men det kräver att man tar fram helt nya kamaxlar med mer lyft så man kan släppa upp den på +8000rpm med vettig VE.

bottendelen ser väldigt kraftig ut också.

sitter sätesringarna med för dålig presspassning eller är det för lite alu runt dem, eller vad va de för problem du märkt?

mvh jens
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Det är för lite material runt om dom, sedan är kanalen rent bedrövlig vad gäller designen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller inte riktigt med dig om hur de är konstruerade, vist inga prostock toppar men bättre än volvo B23 8v med marginal :thumbright: Jag har flödessiffror på det i flödespärmen.
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Kjelle »

8)
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av janni_ruda »

arne bergs racing plocka väl rätt bra sugmotor effekt ur prv6an om jag inte missminner mig. enligt honom va prv motorn 100 gånger bättre än vad folk påstod. skulle nog vilja påstå jag tror på honom för de han inte vet/kan om en renault är inte värt att veta.
Johan Petersson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Kadett4wd »

lite bilder på 24v topparna:
http://www.dmctalk.com/showthread.php?t=17443" onclick="window.open(this.href);return false;
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Kadett4wd »

Insug 12v:
Bild
Bild
avgas 12v:
Bild
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Erland Cox »

Det såg inte alls så dumt ut.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Pacman »

Jag har en sån topp som jag sparat i rent hamsterbeteende. Den kan du få och titta på, och porta sönder om du vill Erland.
Jag minns att jag inte var särskilt imponerad av kanalerna i den. Det är väl särskilt golvet i avgas som är kasst. Har formen av en trollgryta, helt runt och stort med halva sätet hängande i luften och sen stryper det ihop in i kanalen.
Både 530 och 631 har bättre kanaler från början, så bilderna ovan är inte särskilt rättvisa tycker jag.

Med 4v-toppar så plockade Renault över 1000hk i Formel1 och Peugoet runt 700hk i Grupp C.....under det glada överladdade 80-talet såklart.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Den där avgaskanalen ser ändå rätt anständig ut, då ska du se dom med hål för EGR. Det verkar skilja en hel del i design beroende på vilken motor topparna kommer ifrån. Frågan är vilken modell av 2V topp som är minst dålig... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kjelle skrev:8)
snyggt portade av kjelle kan tillägas :) ska leta fram flödningen om ni vill se dock va flödesbänken inte kalibrerad så datat som vart antecknade va ca15% låga.
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av nalletill1000 »

Lyfter en dod trad.
Vad hande med detta projektet? Linkan66 var val pa gang att gjuta med eller ar jag helt snurrig?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av JLundin »

Tror att verkligheten kom ikapp... :wink: Att ta fram gjutformar till en topp är ingen lek, kräver en hel del av den som ska göra det... :wink:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Dennis M »

Om man nu vägrar att åka något som inte har ett b20 block, finns det ingen topp på marknaden som går att knöla dit?

Man har ju sett minimotor med BMW topp osv.
Skriv svar