Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Dennis Öhman »

nee! vilket är trist :(
Dänniz 073-8447664
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av The »

Dennis Öhman skrev:Kommer toppen homolgeras?
Betalar du?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Dennis Öhman »

Självklart :hihi: Bara fakturera mej
Dänniz 073-8447664
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Erland Cox »

B20 används bara i historisk racing och kanske lite i vanliga rally tävlingar.
Går det överhuvudtaget att homologera in en ny topp där?

Erland
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Det är förmodligen omöjligt att gör idag, en homologisering får väl endast tillverkaren av motorn ifråga ansöka om. Hur det här med EVO toppens godkännande kan man ju fråga sig hur det gick till.... :wink:

Hittade en intressant länk om hur ventiler och fjädrar uppträder under belastning. Det hela verkar vara filmat med hjälp av Spintron, samma utrustning som Yunick höll på med. Snacka om att bitarna rör på sig... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Dennis Öhman »

Det är väl samma fråga evo toppen som hur volvo fick in 2,5liters motorerna?
Dänniz 073-8447664
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Erland Cox »

Och Ford 2.3 litersmotorerna till Pinton.
Jag tror Oplarna var för snabba och hade 2,4 liter.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Kadett4wd »

var det så?
har för mig att oplarna inte fick sina 2.4liter förrens efter volvo fick åka med 2.5.
nästan 100 på det.

Varför de fick igenom det?,, jooo,, det fanns juh 2.5liters motorer i karossen(Volvo 264).
övre litergränsen för karossen låg på 2.5liter, men ingen ville trimma på prv 6an så de töjde lite på reglerna.
Varav Opel Automatiskt fick genom sina 2.4liter också, för oplarna har tillverkats med 2.4liter.
Tyvärr samma regelmygel där med, för Ascona 400 hade visserligen 2.4liter och samma underdel, men den hade en 16v topp.
Den följde inte med. kan dock förstå folk inte vill ha 400toppen... den är dyr att köra sönder.
Men hade varit fränt om den fått följa med.

De bromsar nästan 400hk sugmotor(banmotorer) med den toppen nu.
Finns nyckelfärdiga rallymotorer att köpa som lämnar ~320hk med garanti.

Vad som är mera konstigt är juh Evo toppen till volvo...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Dennis Öhman »

Men när kent karlsson tog fram evotoppen. Han konka väl 4-5ggr innan den var klar. Efter diverse gjutningsprover över till england några gånger osv.. Sen innan formen blev klar fanns det ju 14?!? olika gjutningar av evotoppen.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Kadett4wd »

Verdi gör eller gjorde bearbetningen på de färdiga gjutena.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av J.Lundin »

Man får räkna med att det man gjuter upp sällan eller aldrig fungerar direkt och det var nog inte någon skillnad vad gäller EVO topparnas tillblivelse. Man gjöt upp dom i england för att där kunde man det här med att gjuta toppar. Likt förbannat så var tydligen den första serien rena makadam gjutningen, med en och annan por i.

Att man inte ville trimma PRV motorn kan jag livligt förstå, den hade en djälvligt snygg gjutning vad gäller blocket och dess bitar, men topparna var rena katastrofen. Avgaskanalen är nog bland det sämsta jag sett, på dom motorer jag petat isär så satt sätesringarna nästan och dinglade i luften. Volvo försökte att få tillgång till de 4V toppar som togs fram av fransmännen, men ville inte vara med och bekosta utvecklingen, därmed fick dom inga.
Volvo tillverkade 10st 340 med RPV motorn monterad, dessa var förbehållna rallycrossåkarna. Tanken från Volvos sida vad jag hört var att man tänkt lansera detta koncept som en sportig ungdomsbil, men sedan lagt ner projektet efter påtryckningar av den mer konservativa delen inom Volvosfären. Det finns säkert någon som vet mer om dessa 340 bilar med RPV motor.

Jag har haft tillfälle att jämföra Renaults F1 modell av RPV blocket med ett standardblock. Dom såg exakt likadana ut utifrån, det som skiljde var att F1 blocket var tillverkat i gjutjärn och standardblocket i aluminium. :lol:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd skrev:var det så?
har för mig att oplarna inte fick sina 2.4liter förrens efter volvo fick åka med 2.5.
nästan 100 på det.

Varför de fick igenom det?,, jooo,, det fanns juh 2.5liters motorer i karossen(Volvo 264).
övre litergränsen för karossen låg på 2.5liter, men ingen ville trimma på prv 6an så de töjde lite på reglerna.
Varav Opel Automatiskt fick genom sina 2.4liter också, för oplarna har tillverkats med 2.4liter.
Nu får vi ju bromsa lite och ta reda på fakta ifrån verkligheten!
240 och 740 är EJ godkända i Grupp H med 2,5 liters motor, endast 940 och då EJ med vitsexan ifrån 960 på 2,5 liter som sig bör utan med rödblock, en motor som endast finns att finna som båtmotor.
240 V6 (260 samt 240 GLT6) var inte på 2,5 liter utan på 2,7 och 2,8 liter, och de är godkända i både Volvo Original och Grupp H. Används dock sällan av ovan nämnda skäl. En 2,3 liters rödblock ger mer effekt.

Opel Ascona fanns med 2,4 liters motor....som Diesel, EJ som bensinmotor. Däremot är det godkänt att ta en Omega 2,4 liters CIH-motor och lägga den i en Ascona.
400-motorn är EJ godkänd i Grupp H.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av The »

Manta och ascona 400 är dock homologerade med 16v 2.4 bensinmotor, så 2,4 bensin fanns långt tidigare än omega i Opel rwd.
Dock som 16v.
Det blev väl dock förbjudet med 16v i nationella klasser (special som numera heter grupp h), att dey nått år senare blev tillåtet med 16v turbo och 4wd år en annan femma.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av caterpillar »

rpv blokket finnes da enda..... da som 3,0liter i noen citroen mod .. har sett den i saab 9000, å fiat croma både som 12 å 24v
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av Kadett4wd »

Pacman skrev:Nu får vi ju bromsa lite och ta reda på fakta ifrån verkligheten!
240 och 740 är EJ godkända i Grupp H med 2,5 liters motor, endast 940 och då EJ med vitsexan ifrån 960 på 2,5 liter som sig bör utan med rödblock, en motor som endast finns att finna som båtmotor.
240 V6 (260 samt 240 GLT6) var inte på 2,5 liter utan på 2,7 och 2,8 liter, och de är godkända i både Volvo Original och Grupp H. Används dock sällan av ovan nämnda skäl. En 2,3 liters rödblock ger mer effekt.

Opel Ascona fanns med 2,4 liters motor....som Diesel, EJ som bensinmotor. Däremot är det godkänt att ta en Omega 2,4 liters CIH-motor och lägga den i en Ascona.
400-motorn är EJ godkänd i Grupp H.
Ok,, tog fel på volvokaross,, men att oplarna hade diesel stämmer inte, de var på 2.1liter, rekorden var på 2.3liter.
Utan det är just 400modellen som stod modell för volymen. men 400toppen fick inte vara med.
bild på en helt std Ascona 400 så som de såldes till privatpersoner(ej i sverige dock):
Bild
Mantan tillverkades dock i en speciell modell som hette i240 av Irmscher, den hade 2.4motorn med 8v topp, men togs ej heller in i Sverige.
Per Tjärneld som var chef för Opel Team Sweden kommer jag ihåg bråkade för att få igenom Opel med 2.4liter då volvo fått 2.5.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar