Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 4:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tor apr 14, 2011 3:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Inlägg: 504
Ort: Sundbyberg
RPV motorn användes av franska venturi i deras olika bilmodeller, exempelvis 300 och 400. Man fick ut mer än 400Hp ur denna motor med turbo, så helt usel var inte motorn. Venturi hade tydligen en egen racingklass och det var ett svenskt team som tävlade framgångsrikt med denna typ av bil. Hade det inte varit för de usla originaltopparna så hade jag byggt en riktig turbomotor med dessa delar. Dom olika 4v toppar som finns till denna motor såg alla väldig bra ut. Jag fick ett lätt ha begär då jag såg Renault alpines 2,5 liters variant på denna motor nere på Genevemässan för många år sedan. :lol:


Senast redigerad av J.Lundin tor apr 14, 2011 7:20 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tor apr 14, 2011 5:46 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
rent flödes tekniskt så ser jag inga problem med att ta ut upp mot 1000hk ur en portad turbo dragrace PRV 2.8-3.0 12v, men det kräver att man tar fram helt nya kamaxlar med mer lyft så man kan släppa upp den på +8000rpm med vettig VE.

bottendelen ser väldigt kraftig ut också.

sitter sätesringarna med för dålig presspassning eller är det för lite alu runt dem, eller vad va de för problem du märkt?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tor apr 14, 2011 7:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Inlägg: 504
Ort: Sundbyberg
Det är för lite material runt om dom, sedan är kanalen rent bedrövlig vad gäller designen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 10:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
håller inte riktigt med dig om hur de är konstruerade, vist inga prostock toppar men bättre än volvo B23 8v med marginal :thumbright: Jag har flödessiffror på det i flödespärmen.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 4:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 181
Ort: Lycksele
8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 4:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Inlägg: 201
arne bergs racing plocka väl rätt bra sugmotor effekt ur prv6an om jag inte missminner mig. enligt honom va prv motorn 100 gånger bättre än vad folk påstod. skulle nog vilja påstå jag tror på honom för de han inte vet/kan om en renault är inte värt att veta.

_________________
Johan Petersson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 5:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
lite bilder på 24v topparna:
http://www.dmctalk.com/showthread.php?t=17443

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 5:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Insug 12v:
Bild
Bild
avgas 12v:
Bild
Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 8:17 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5650
Ort: Lund
Det såg inte alls så dumt ut.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1577
Ort: Skånska Landsbygden
Jag har en sån topp som jag sparat i rent hamsterbeteende. Den kan du få och titta på, och porta sönder om du vill Erland.
Jag minns att jag inte var särskilt imponerad av kanalerna i den. Det är väl särskilt golvet i avgas som är kasst. Har formen av en trollgryta, helt runt och stort med halva sätet hängande i luften och sen stryper det ihop in i kanalen.
Både 530 och 631 har bättre kanaler från början, så bilderna ovan är inte särskilt rättvisa tycker jag.

Med 4v-toppar så plockade Renault över 1000hk i Formel1 och Peugoet runt 700hk i Grupp C.....under det glada överladdade 80-talet såklart.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre apr 15, 2011 10:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Inlägg: 504
Ort: Sundbyberg
Den där avgaskanalen ser ändå rätt anständig ut, då ska du se dom med hål för EGR. Det verkar skilja en hel del i design beroende på vilken motor topparna kommer ifrån. Frågan är vilken modell av 2V topp som är minst dålig... :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: lör apr 16, 2011 5:46 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
Kjelle skrev:
8)


snyggt portade av kjelle kan tillägas :) ska leta fram flödningen om ni vill se dock va flödesbänken inte kalibrerad så datat som vart antecknade va ca15% låga.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: sön maj 01, 2016 6:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Inlägg: 43
Ort: Slidell. LA. USA.
Lyfter en dod trad.
Vad hande med detta projektet? Linkan66 var val pa gang att gjuta med eller ar jag helt snurrig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: mån maj 02, 2016 4:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 205
Tror att verkligheten kom ikapp... :wink: Att ta fram gjutformar till en topp är ingen lek, kräver en hel del av den som ska göra det... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: mån maj 02, 2016 6:44 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Om man nu vägrar att åka något som inte har ett b20 block, finns det ingen topp på marknaden som går att knöla dit?

Man har ju sett minimotor med BMW topp osv.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010