Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor maj 24, 2018 1:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tis maj 03, 2016 7:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 201
16v toppen från Volvos 4-cyl vitmotor kan eventuellt passa, man får i så fall lägga på lite material över lyftargalleriet....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tis maj 03, 2016 7:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Har den verkligen rätt cylinderavstånd?
Bör väl vara BETYDLIGT enklare att då nyttja en ford cossie topp?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tis maj 03, 2016 10:03 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5206
Ort: Lykksällä
Varför skulle man vilja ha en 8v eller 16v crossflow på en b20? Då försvinner ju charmen och det blir som en b21/23...typ :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tis maj 03, 2016 10:46 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
JLundin skrev:
16v toppen från Volvos 4-cyl vitmotor kan eventuellt passa, man får i så fall lägga på lite material över lyftargalleriet....



det är ju bara ca 1 decimeter fel längd på toppen :)

B20 toppen är inte så dålig bara att porta bra så räcker den långt! har just bromsat en modärn B20 som som ska tävlas med i 2150 Rc och den har lika mycket effekt som B21 motorerna (men lite mindre vrid ännu)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tis maj 03, 2016 12:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1404
Ort: Vällingby
Vad har en B20 för C-C på cylindrarna egentligen?
Jag lyckas inte hitta nå säkra uppgifter på "nätet"....

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tis maj 03, 2016 4:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 201
Då är det definitivt fel motor jag hänvisar till.

Varför man vill sätta en annan topp på en B20 är väl av samma orsak som dom så applicera andra cylindrar på gamla moppemotorer eller klättrar i berg, bara för att man kan.... :wink:
Psykologin i det hela får andra fundera på, det är inget jag personligen ligger sömnlös och grubblar över... :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: lör maj 07, 2016 3:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Inlägg: 43
Ort: Slidell. LA. USA.
JLundin skrev:
Tror att verkligheten kom ikapp... :wink: Att ta fram gjutformar till en topp är ingen lek, kräver en hel del av den som ska göra det... :wink:


Det var det jag misstankte, men med dagens tillgangliga och relativt billiga teknik sa ar det inte vara sa svart att gora pluggar. 3d printers finns ju nu till laga summor och gora en prototyp for en cylinder for att testa funktionen ska ju inte vara nagra svarigheter. Steget fran dar till att ha en fungerande modell ar inte sa langt.

Nar nu nagon undrar varfor lagga energi pa det for en sur gammal B20 sa ar det for kreativitetens skull. Dar finns en hel del omraden, och sakert mer dartill, som kan forbattras. Svikt i kammen ar ett och jag vill pasta iom man andrar designen utav toppen sa kan man losa det problemet till en stor del. Genom att anvanda Ford FE vippor som har en mycket radikalare utvaxling sa kan bascirklen goras storre pa kammen med bibehallet lyft och pa sa vis kan kammen goras stoddigare med mindre svikt som foljd, men vad vet jag.

Jag sitter sedan tva ar tillbaks och gor 3D-modeller och ritningar i KeyCreator och det var pa sa vis jag sag potentialen med mjukvaran och med tillgang till 3D-printers. Jag gjorde en simple model men jag vet inte hur jag kan lagga upp filen har och jag har inget intresse till att skappa en massa online-konton fordet heller. Dar finns en viewer att ladda ned och jag kan maila filen for den som ar nyfiken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: lör maj 07, 2016 7:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 366
Lundin skrev ngt om 3 månadslöner. Det verkar vara nästan 4 månadslöner för att få fram en obearbetad gjutning.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön maj 08, 2016 9:38 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 42
Erland Cox skrev:
Jag har börjat titta på hur en B20 topp kan förbättras.
Med 90mm förbränningsrum som i gamla B20 toppen och med 46-38 ventiler så är det 2mm mellan insug och förbränningsrum och 3mm på avgas. Det är 1mm mellan ventilerna. Ska man ha plats till 46-38 så kan man flytta ventilerna 1,5mm mot avgas. Med 90mm borr ger det 3,5mm mellan cylinder och ventil på insug vilket är för lite så här passar 44mm bättre. Till 92mm borr blir avståndet 4,5mm vilket är bättre men inte perfekt eftersom man borde ha 5,5mm. Men jag antar att de flesta vill ha 46-38 även om jag tycker att 44-37 hade blivit bättre. Hörnen mellan ventilsäte och förbränningsrum kommer att fyllas så att det inte blir några döda hörn som på en originaltopp.
Jag skulle vilja ha in feedback på detta från folk som är sugna på en sån här topp. Framför allt då på ventilstorlekar.

När det gäller placering av insug och avgas så blir det som standard om toppen inte ska höjas. Det går att göra mycket bättre kanaler ändå.
Avgas kan svänga hela vägen från ventilen ut till porten med en mycket högre innerradie. Porten kan göras högre i golvet och något bredare.
Om man gjuter porten liten så finns det möjlighet att köra standard grenrör men också med runt rör mot toppen. Jag menar inte jätteliten men så att det finns möjlighet att slipa till önskad form.
Vad är mest önskvärt, en färdig port eller ett bra ämne att slipa i?

Insug kommer jag att försöka centrera mer över styrningen precis som avgas. Jag kommer att slipa kanalen med en infallsvinkel mot ventilen på ca 11 grader men fortfarande med så hög kort radie som möjligt. Radien mellan ventil och port kommer att bli lång och fin. Jag gör golvet från insuget platt så att porten blir D formad som min B18 topp. Om man vill köra omodifierade insug så är det lätt att grada kanten vid inloppet annars är det bara att lägga lite plast eller svets i botten av insuget.

Kom gärna med önskemål så att det kan bli så bra som möjligt. Erland.


Gordini hadde en genial måte å løse disse problemene på. Man må tenke om flere ganger for å forstå dette, men det fungerer. Jeg har en slik Gordinimotor i min Renault Dauphine/Gordini. Jeg har også overført teknikken/pneumatikken på min B18-motor som står i min Duett. Det gir bedre fylling og effekt, også med originalventiler.
Jeg har også redusert temperaturen på topplokket i forhold til blokka for bedre fylling. Mange muligheter... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre maj 13, 2016 7:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
JLundin skrev:
Då är det definitivt fel motor jag hänvisar till.

Varför man vill sätta en annan topp på en B20 är väl av samma orsak som dom så applicera andra cylindrar på gamla moppemotorer eller klättrar i berg, bara för att man kan.... :wink:
Psykologin i det hela får andra fundera på, det är inget jag personligen ligger sömnlös och grubblar över... :lol:


Jo det är klart men att ta fram en ny topp kostar ju väldigt mycket i både pengar och arbete, dessutom lär den ju inte klassa in för tävling i många klasser.
Kan man däremot ta en topp från en annan motor så kostar det småpengar men ibland känns det som att det inte går om det är "fel märke".
Charmen med en b20 är för mig att det är en b20, när inget av den är kvar så försvinner charmen lite ungefär som snabba VW och cheva motorer där inte en skruv är kvar från fabriken, är det verkligen vw/chevamotor då?

Vad har b20 för bore spacing cc förresten?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre maj 13, 2016 7:59 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 51
Det är lite OT, men nyförtiden reverse engineering har blivit lite enklar med hjälp från 3D.

Kolla länken, där byggs 24 ventiltopp till Datsun L6. Designen kommer från 4-cyl Honduh.

http://forums.hybridz.org/topic/119641- ... tsunworks/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre maj 13, 2016 2:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 201
Jag kan direkt säga att jag är ingen vän av original bitar som inte håller måttet och var går gränsen för alla dessa tillskyndare av bevarandet av original looken. Får man exempelvis byta upp sig till bättre vevstakar, kolvar, vevaxel, tätningar, ventiler, vipparmar, förgasare/sprut, tändsystem osv..? eller ska man tvingas åka runt med sura bitar
För min egen del anser jag att gränsen för identitetsbyte går vid motorblocket, då det byts ut så har motor övergått till något annat.

Varför kommer alltid samma argument upp, den om att man inte kan klassa in grejorna i någon gammal obsolet racingklass, vem säger att det ens finns ett behov av att få bitarna i någon klass, för min egen del struntar jag fullständigt i detta...? Själv bygger och modifierar jag saker och ting för att jag tycker det är kul och att jag kan...:-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre maj 13, 2016 8:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1404
Ort: Vällingby
En korv är blott en korv... med eller utan bröd!!! :hihi:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: lör maj 14, 2016 8:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4630
Ort: Boden
JLundin skrev:
Varför kommer alltid samma argument upp, den om att man inte kan klassa in grejorna i någon gammal obsolet racingklass, vem säger att det ens finns ett behov av att få bitarna i någon klass, för min egen del struntar jag fullständigt i detta...? Själv bygger och modifierar jag saker och ting för att jag tycker det är kul och att jag kan...:-)


Troligtvis för att det är för få som är tillräckligt intresserade av en gammal motor för att de ska lägga ut 50-100k på en topp bara för att det är kul.
Kan man göra den själv och åt sig själv, javisst. Men är målet att kunna sälja så underlättar det om det finns något annat användningsområde än att det är kul.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: lör maj 14, 2016 9:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Det finns väl inte nån gräns för vad man kan byta men när man närmar sig eller kommer upp i 100% nya delar så känns det som att man lika gärna kan satsa på en annan motor, särskilt om det inte finns något reglemente som stryper.

Vid eftertanke så kan man undanta jänkeåttor från detta för det finns inget större att tillgå för vettig peng.

Missförstå mig inte, jag är inte ute efter att dissa folk som gör det för det är ju imponerande.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010