Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 6:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: ons jun 28, 2017 5:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 572
Ort: Dingle
Nyfiken på hur det går?

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tor jun 29, 2017 2:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 205
Har tittat på olika 3D printrar i samband med ett annat projekt jag håller på med. Dom billiga imponerar dock inte vad gäller ytan det utprintade objektet får. Helt klart är att det är en snabbare metod att ta fram gjutformar på, vi får se var det hela landar framöver. Har för säkerhets skull införskaffat två rejäla plankor av torkad Al som kan användas till träpluggar... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: tor jun 29, 2017 6:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 572
Ort: Dingle
Kul! Det var efter att jag sett dina gjutningar som jag bestämde mig för att göra en egen smältugn.
Bara för att konstatera att det var den lätta biten, utmaningen ligger ju i att göra formar.
Jag vill minnas att du har skrivit något om att skriva en bok. Hur går det med den?

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre jun 30, 2017 3:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 205
Då det gäller formtillverkning så finns det en hel del böcker i ämnet och även en hel del på nätet. Det svåra med formar är inte släppvinklar osv. utan dom ställen där dragbultshål ska positioneras. Där kan man åka på att ändra en hel del efter första provgjutningen. Det brukar sluta i att man skapar någon form av koordinatsystem, där man försöker flytta stöden i två riktningar tills dom hamnar rätt då gjutningen avsvalnat... :lol:

Mitt bokmanus framskrider långsamt, jag skriver bara då jag känner för det, kan bli någon sida då och då. Hellre att det blir bra och korrekt än ett hafsverk. Bara kapitlet om bränslen uppgår till 20 A4 sidor och då har jag bara skrapat lite i ämnet... :wink: Boken bygger på de runt 4000 SAE rapporter och patenthandlingar som jag under årens lopp läst. Från dessa vaskar jag fram drygt 400st som kommer att utgöra referenslistan till texten. Tanken med boken är att ta fram allt som är av intresse vid motortrimning och då menar jag allt, från vattenpumps design till slutljuddämpare... :wink:


Senast redigerad av JLundin lör jul 01, 2017 10:26 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya B20 toppen!
InläggPostat: fre jun 30, 2017 4:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1423
Ort: Vällingby
*serframemotattläsadennärdenkommerutnästavecka*

_________________
BildBild


Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010