Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Nya B20 toppen!

Inlägg av linkan66 »

tänkte öppna en ny tråd om den nya toppen som jag och Erland cox håller på att ta fram.


det är Erland som tar fram kanalerna förbränings rummen m.m. tänkte att han kan ju få lägga in själv vad han kommer att ändra:)


så fort Erland är klar med alla modifikationer så kommer jag att gjuta upp 4st test toppar som kommer att testas under sommaren om topparna fungerar bra så kommer jag att gjuta upp toppar för försäljning :thumbright:
beroende på hur mycket intresse det finns för toppen! när toppen är klar kommer jag även att lägga upp bilder och alla specifikationer om toppen.


Robin L Robinson Racing
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

topp

Inlägg av effe »

helfränt kämpa på kan gissa att detta blir den mest besökta tråden i år är det alu ni tänkt gjuta i
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är gamla tråden ni kan läsa lite där innan frågor ställs http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 01&start=0
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Ny topp

Inlägg av J.Lundin »

Vad har ni valt för gjutjärnslegering som toppen gjuts upp med..?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland är nog rätt person till jobbet.



/Andre'
power
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Re: Ny topp

Inlägg av linkan66 »

J.Lundin skrev:Vad har ni valt för gjutjärnslegering som toppen gjuts upp med..?

de har vi inte bestämt än jag ska till gjuteriet till veckan och ha ett möte med dom. så vi får väl se vad vi kommer fram till. jag kommer nog även att kunna ge ett bättre riktpris på toppen då. :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har börjat titta på hur en B20 topp kan förbättras.
Med 90mm förbränningsrum som i gamla B20 toppen och med 46-38 ventiler så är det 2mm mellan insug och förbränningsrum och 3mm på avgas. Det är 1mm mellan ventilerna. Ska man ha plats till 46-38 så kan man flytta ventilerna 1,5mm mot avgas. Med 90mm borr ger det 3,5mm mellan cylinder och ventil på insug vilket är för lite så här passar 44mm bättre. Till 92mm borr blir avståndet 4,5mm vilket är bättre men inte perfekt eftersom man borde ha 5,5mm. Men jag antar att de flesta vill ha 46-38 även om jag tycker att 44-37 hade blivit bättre. Hörnen mellan ventilsäte och förbränningsrum kommer att fyllas så att det inte blir några döda hörn som på en originaltopp.
Jag skulle vilja ha in feedback på detta från folk som är sugna på en sån här topp. Framför allt då på ventilstorlekar.

När det gäller placering av insug och avgas så blir det som standard om toppen inte ska höjas. Det går att göra mycket bättre kanaler ändå.
Avgas kan svänga hela vägen från ventilen ut till porten med en mycket högre innerradie. Porten kan göras högre i golvet och något bredare.
Om man gjuter porten liten så finns det möjlighet att köra standard grenrör men också med runt rör mot toppen. Jag menar inte jätteliten men så att det finns möjlighet att slipa till önskad form.
Vad är mest önskvärt, en färdig port eller ett bra ämne att slipa i?

Insug kommer jag att försöka centrera mer över styrningen precis som avgas. Jag kommer att slipa kanalen med en infallsvinkel mot ventilen på ca 11 grader men fortfarande med så hög kort radie som möjligt. Radien mellan ventil och port kommer att bli lång och fin. Jag gör golvet från insuget platt så att porten blir D formad som min B18 topp. Om man vill köra omodifierade insug så är det lätt att grada kanten vid inloppet annars är det bara att lägga lite plast eller svets i botten av insuget.

Kom gärna med önskemål så att det kan bli så bra som möjligt. Erland.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

Det här låter ju hur intressant som helst. Säger jag till far min så kan han nog inte motstå att bygga en helt ny rallybil bara för att testa. Han blev ju inte lite sugen heller på AGAP.se rullkam när du nämde de erland.

Mvh
Uffe (Han med honda toppen)
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

jag var på möte med KG gjut mek idag. alllt gick bra och vi har bestämt möten längre fram också dom ser fram i mot att jobba med oss.

fick även lite bättre pris uppgifter om vad allt kommer att kosta. framtagningen av denna topp är väldigt komplicerad och dyr. men färdig topp till kund kommer nog inte att kosta mer än 20 000 komplett bearbetad och klar! kommer även att sälja obearbetade toppar har inte tagit fram nå pris till de men en sån blir givetvis billigare..
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Inlägg av mekomaskin »

Hej Erland.

Vi får väl hoppas att de flesta av oss börjar vara så pass pålästa att vi har fattat poängen med att mäta topparnas kapacitet i flöde istället för ventildiameter.

En liten fundering jag fick var om det är poäng att sänka ventilsäten och förbränningsrummens tak några mm med behållen totalhöjd på toppen. Den skulle alltså bli "planad utan att vara planad". På det sättet fick man några millimeter till upp till gernrörsflänsen utan att utsidan på toppen förandras. Man får då plana ner vipparmsbockarna eller anliggningsytorna på toppen för dem motsvarande.

En annan fundering är om det skulle vara ide att göra anliggningsytorna för vipparmsbockarna lite större, så att de stämmer mot kraftigare bockar.
Micke
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Inlägg av sylta nr1 »

En liten fundering bara.
Skulle man inte kunna ha stora urfrästa raka kanaler som man stoppar i en insatsalustång typ, så att om man portar fel lätt kan byta ut materialet och börja om?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Portar man fel kan man alltid plasta på insug. Det ska inte vara för komplicerat och det måste finnas plats kvar till vatten. Erland.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

kom i gen nu ge oss lite mer feedback på toppen!! ni som är intresserade av en sån här topp vad är era önskemål vad vill ni förbättra? jag gör ingen topp om det inte finns intresse för den...

ge oss lite feedback nu :)
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

En färdig bearbetad topp hade väl varit kanon? Kanske bearbeta bort lite gjutskägg å sedan köra?
Bolt on är ju alltid trevligt, sparar ju massa jobb.

Mvh
Uffe
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är tanken att den ska vara bättre än en vanlig portad från början med utrymme för personliga önskemål. Jag skrev i en annan tråd att allt gick att förbättra eftersom alla har olika slutmål och så är det. Tanken är att den ska fungera bättre än det som finns från början och gå att göra nästan vad som helst med utan att det går hål. Erland.
Skriv svar