Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

Pro-Mille skrev:Beror på helt vem som gör gjutformarna.
Behöver inte kosta så mycket.


Sedan blir det billigare i längde med gjutet, göra en topp är dyrt men att göra 20st är betydligt billigare. :)
exakt. det bror helt på vem och med vilken teknik man gör det. sedan om det ska löna sig att ta fram nånting alls så är det ju en fördel om man kan göra en lite serie.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jo jag vet vad du sa linkan, det är det priset som jag jämför med.
Skall man göra det på den lokala gjutfirman så skulle dom ha 75 000:-
Som hittat :doh:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

Erland Cox skrev:Funderar gör man väl men vem ska göra formarna? Jag håller på med modellen till en Pinto topp som det ska göras en gjutform till. Om det går bra kanske jag kan intressera honom för att ta fram en topp till B20 också. Billet är också en möjlighet men det blir för dyrt för att kunna säljas.

Erland.
om du skulle kunna porta och plasta fram en bra b20 topp så kan jag göra formarna och gjuta den. men detta har ju jag och du redan pratat om men de va länge sedan sist jag fick någon uppdatering från dig om hur det går med prototypen som du började ta fram till mig?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är för att det inte funkar att göra en form genom att såga sönder en topp som jag har portat och plastat. Det är tveksamt om plasten skulle sitta kvar och så har den gått in och fyllt upp vattenkanalerna på sina ställen. Man måste göra en riktig modell på vattenkanalerna och ta hänsyn till krympningen när den nygjutna toppen svalnar. Men det verkar som det finns en öppning när det gäller en form.

Erland.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:evil: ville brukt topplokket som INTE har vekket ved exosporten v 3 syl som en mal; dom bruker å sprikke der, inn til avgassvetilstyrningen....
støpe nr i dette til fellet YDG 16??
eller?
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

är väl egentilgen skitlätt att bestämma hur gjutet ska se ut..
kompensera för krympning.
och sedan addera gods överallt där det är för lite gods att karva i.
typ 10-12mm tjockt gods i kanalerna
Samt gjuta dem lite mindre i innerdiam så det finns utrymme att gräva i.
kommer bli mycket fila på detta vis.
men ni kommer runt många spärrar som är inbyggda i b20toppen.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

"Som gjuten ur en kanon"...!

Inlägg av J.Lundin »

Jaså, jag trodde att du själv skulle tillverka formarna, det lät ju så från början.... :D Gör man formarna själv så blir slutsumman inte så stor, om man nu inte är ute efter att ta betalt för varenda timme man själv lagt ner, utan bara tar betalt för det material man själv investerat i. Skall man ha betalt för varenda timme man lagt ner så kan man skrinlägga projektet direkt, det är ingen som vill betala den summan som en topp då kommer att kosta. Den kostnaden måste man slå ut på hundratals toppar om priset skall vara rimligt för en enskild topp, frågan är om det blir den efterfrågan på en dylik topp.. :D

Det verkliga jobbet är bearbetningen av råämnet, där är det en mängd operationer som måste utföras, fler än man tror från början.... :D Det handlar om minst 22 bearbetningsmoment plus ett antal riggningar och inmätningar innan råämnet är klar för montering av styrningar och säten.

Att addera gods överallt där det saknas fungerar inte i praktiken och det vet var och en som sysslat med att gjuta upp detaljer.. :D Om det vore lätt att gjuta så skulle många fler syssla med det. så är dock icke fallet.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

Tommy Luhr skrev:Jo jag vet vad du sa linkan, det är det priset som jag jämför med.
Skall man göra det på den lokala gjutfirman så skulle dom ha 75 000:-
Som hittat :doh:
okej ja de va ju gode mycket dyrare än priserna jag har.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag håller på med en Pinto topp åt en firma i Danmark. Jag har hjälpt till med en ritning och fått hit cnc bearbetade aluminium encylinders toppar. Jag har ändrat massor och är inne på bit 2 och den är nog tillräckligt bra. Han ska göra en gjutform i cad och jag ska se om jag inte kan få honom att göra en B20 topp med samma portar. Jag har även fått adress till en modell tillverkare som jag ska kolla pris hos. Det jag måste fundera över är om jag ska gå över till insug avgas hela vägen eller behålla B20 layouten. Med dom här portarna så blir toppen högre även vid ventilfjädrarna. Med 46mm:s ventil in och 40mm under ventilen flödar toppen 234 cfm vid 16mm in och 174 cfm ut vid samma lyft. Avgasventilen är 36mm.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag gjorde om korta radien in lite igår och flödade nu:

Flödesvärden vid 28" vattenpelare

8mm 175cfm
10mm 208cfm
12mm 226cfm
14mm 232cfm
16mm 235cfm

Denna kanalen har 44 mm i inloppsdiameter, runt hål med lite platt botten så att höjden blir 41mm. Det kommer att gå att porta ytterligare för den som vill men tanken är att göra en topp som ger rejält med effekt redan från början. Efter gjutningen så blir det förmodligen cnc bearbetning men just den delen får jag fråga min uppdragsgivare om för exakt besked.

Erland.
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

Det här måste väl få det å vattnas i mun hos B20 folket :thumbright:
Gösta Eliasson
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Finä flödesvärden Erland! :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fina siffror erland :thumbright:

hur stora ventiler och vad är minsta dim i Kanalen nu?

om jag ska köra comp i framtiden så behövs en sån topp och en agap rull kam då ska jag kunna va med i matchen om inte rogga mm bombar sönder indexet med sin fina s14 motor och prostock chassi :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

46-36mm:s ventiler med 6mm mellan cylindern och insugningsventilen med 90mm borr. Efter lite putsande så är den ungefär 40,75mm på det trängsta stället under ventilen som har 7mm:s skaft. Det går att ta upp kanalen till högre flöde men gjutningen ska passa till lite olika. Kommer min datorguru hit så ska jag lägga upp bilder. Förbränningsrummet är 90mm men jag har flödat med en 92mm cylinder.

Erland.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av nkro »

Niklas
Skriv svar