Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

linkan66 skrev:kom i gen nu ge oss lite mer feedback på toppen!! ni som är intresserade av en sån här topp vad är era önskemål vad vill ni förbättra? jag gör ingen topp om det inte finns intresse för den...

ge oss lite feedback nu :)
Erland har nog redan gjort dom förbätringar som går att göra.

Det är ju borret som begränsar ventilstorleken. Och det begränsar tid-arean, dvs. möjligt BMEP på ett visst varvtal på en viss volym.


/Andre'
power
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Gjutning/gods så att det går att använda fler insug/grenrörsbultar på fler ställen hade kanske varit trevligt. Har för mig jag hört om folk som klagat på att det var lätt att få läckor när man kör överladdat.
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

mekomaskin skrev:Hej Erland.

Vi får väl hoppas att de flesta av oss börjar vara så pass pålästa att vi har fattat poängen med att mäta topparnas kapacitet i flöde istället för ventildiameter.

En liten fundering jag fick var om det är poäng att sänka ventilsäten och förbränningsrummens tak några mm med behållen totalhöjd på toppen. Den skulle alltså bli "planad utan att vara planad". På det sättet fick man några millimeter till upp till gernrörsflänsen utan att utsidan på toppen förandras. Man får då plana ner vipparmsbockarna eller anliggningsytorna på toppen för dem motsvarande.

En annan fundering är om det skulle vara ide att göra anliggningsytorna för vipparmsbockarna lite större, så att de stämmer mot kraftigare bockar.
Bra ide´, det ska jag göra. Måste bara kolla upp om det går att hitta ventiler till rätt pris. Till 230 tar man ju B20 men till B20? Erland.
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

man kan söka ventiler på gete motordelar, kan lägga toleranser på flera mm om man vill så får man upp till vilken bil det är ämnat för.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Men vi vill ha rostfria och inte till Getes priser. Erland.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: tror noen på ett eller annet forum ; brukte citroenventiler :shock: tror det va snakk om 50mm innsug...hva avgassventilen var på husker ja inte...( innsugs 44mm kansje??)

endre taket i forbrenningsrummet( skråstille det).... :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Men vi vill ha rostfria och inte till Getes priser. Erland.
nej men du kan se var du kan hitta ventiler i rätt storlek.
man använder bara GETE som databas, sen köper man där man får bra pris :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det går ju att beställa samma Kina ventiler som KL säljer med längre längd. Hade vi gjort det så hade jag använt VW knaster istället med ett spår.
Erland.
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

är de inte bättre att lägga tid och arbete samt pengar på tex en värre 8v topp till en b230 eller en 16 v om man nu ska gjuta en ny topp

eller en b20 topp med överliggande kam och insug på en sida och avgas på andra som en normal motor har
istället för att lägga ner en massa enerig på en motor som är ganska stenålders och som inte har speciellt stor kundkrets
en riktig 16v eller en typ nyare evo topp hade ju gått sälja och de hade säkert varit 10 gånger mer intressant än en b20 topp och den hade nog gått sälja till bra många fler trimare än vad b20 toppen skulle gå göra med
nåja hoppas ingen tar illa upp de är bara en vinkel på hur jag hade satsat mina pengar och energi på
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det finns ju Volvo 16V motorer så egentligen behöver man inte bygga något alls.
B20 har sina beundrare precis som Chevrolet small block och alla andra Amerikanska motorer som det finns eftermarknadstoppar till.
Just för att godstjockleken hindrar en att porta en B20 topp riktigt så tror jag att det går att sälja. Det finns en hel del B20 entusiaster. Erland.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Tyvärr är väl många av entusiasterna på den nivån att grejerna ska vara snudd på gratis för att vara intressanta.


Vilken kundkrets är det som lägger ner stora pengar på b20 nuförtiden? Eller mer eller mindre, vilka klasser tävlar de i?
Det är väl i stort sett bara dragrace och rallycross som har tillräckligt flexibla reglementen för att man ska få använda en sådan här topp. T.ex appendix k eller veteranklasser i rally får man ju inte använda nått som inte fanns och var (är) klassat så en sådan här topp på en sådan bil verkar ju rätt opraktiskt.

Hursomhelst är det ju ett skojsigt projekt. Sällan de vettiga grejerna som är kul :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

ja några antusiaster finns de säker men jag tror kundkretsen stannar vid 10 personer typ
som THE skrev de finns säkert en och annan b20 kille men dom vill inte betala 1000 kr ens för en topp och allt ska vara så billigt som möjligt

givetvis är ju en chevy smalblock lite stenålders också men de är ju trots allt värdens vanligaste motor
och där går de få massor med efftekt den är snygg och den har ett ljud som mån får ribba av :lol:
en b20 är ju så bakvänd byggd redan från början så man vill ju gråta
och de är då aldrig nå jag skulle bygga igen en gång räcker sen fick de vara nog :wink:

jaja nu ska jag inte förstöra tråden
jag skulle bara vilje se en billigara typ evotopp till b230 eller liknande
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christoffersson en B20 är inte så kass som du tror bara man fick till lite mer matreal i innerradien i insuget och lite större inner radie på avgas och i kombination med en modärn kam så blir det mer litereffekt än B23-230 motorn utan problem.

överliggande kam har inga fördelar, mest nackdelar om man vill lyfta mycket, sen att ha insug och avgas på samma sida har ingen betydelse som helst vad jag kan se??

men jag håller med dig och det sa jag till pite killen i telefon att volvo trimmare är ena snåla jävl... :) så blir det inte bra pris så lär det inte bli sålt många toppar heller.

själv är jag snål/fattig också :) och för min del så går nog gränsen på en tom topp med styrnigar och lite grovbearbetningar men utan säten mm kring 6000-8000kr.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis feb 09, 2010 9:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Det här med B20 entusiaster , jag tror man är villig att betala mer för fördelarna med en Nyutvecklad topp. dessutom finns det andra marknader än sverige. Holland tyskland kanske USA i sverige är vi 9miljoner invånare , Tyskland 80milj om några har försvunnit till sverige och Norden Ofta är det Oldtimer snubbarna som sitter på Pengarna :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Ingen kioskvältare precis

Inlägg av J.Lundin »

16000:- + moms är ett alldeles för högt pris för en gjutjärnstopp för att vara intressant för gemene man. Skall man kunna sälja en ny topp till en gammal motor så måste priset ner betydligt, framför allt måste toppen tillföra så mycket mer än vad en portad originaltopp kan göra. Jag håller sedan ett antal år tillbaka själv på att ta fram formar till en ny B20 topp i aluminium och hur man än räknar så är det svårt att få någon ekonomi i projektet. Det blir några få som kommer att köpa, resten kommer att tycka att toppen är för dyr och då kommer mitt slutpris ändå att vara lägre än vad som ovan angivits... :)
Skriv svar