Nya B20 toppen!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av blackadder »

Nyfiken på hur det går?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av JLundin »

Har tittat på olika 3D printrar i samband med ett annat projekt jag håller på med. Dom billiga imponerar dock inte vad gäller ytan det utprintade objektet får. Helt klart är att det är en snabbare metod att ta fram gjutformar på, vi får se var det hela landar framöver. Har för säkerhets skull införskaffat två rejäla plankor av torkad Al som kan användas till träpluggar... :wink:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av blackadder »

Kul! Det var efter att jag sett dina gjutningar som jag bestämde mig för att göra en egen smältugn.
Bara för att konstatera att det var den lätta biten, utmaningen ligger ju i att göra formar.
Jag vill minnas att du har skrivit något om att skriva en bok. Hur går det med den?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av JLundin »

Då det gäller formtillverkning så finns det en hel del böcker i ämnet och även en hel del på nätet. Det svåra med formar är inte släppvinklar osv. utan dom ställen där dragbultshål ska positioneras. Där kan man åka på att ändra en hel del efter första provgjutningen. Det brukar sluta i att man skapar någon form av koordinatsystem, där man försöker flytta stöden i två riktningar tills dom hamnar rätt då gjutningen avsvalnat... :lol:

Mitt bokmanus framskrider långsamt, jag skriver bara då jag känner för det, kan bli någon sida då och då. Hellre att det blir bra och korrekt än ett hafsverk. Bara kapitlet om bränslen uppgår till 20 A4 sidor och då har jag bara skrapat lite i ämnet... :wink: Boken bygger på de runt 4000 SAE rapporter och patenthandlingar som jag under årens lopp läst. Från dessa vaskar jag fram drygt 400st som kommer att utgöra referenslistan till texten. Tanken med boken är att ta fram allt som är av intresse vid motortrimning och då menar jag allt, från vattenpumps design till slutljuddämpare... :wink:
Senast redigerad av JLundin den lör jul 01, 2017 10:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Nya B20 toppen!

Inlägg av fugazi »

*serframemotattläsadennärdenkommerutnästavecka*
Skriv svar