Audi 100 quattro Wastegate 30mm??

Diskussioner för erfaret folk
Benny
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 03, 2003 10:06 am

Audi 100 quattro Wastegate 30mm??

Inlägg av Benny »

Jag undrar om det är någon som vet hur mycket man kan ladda med en sådan wastegate,hur mycket effekt orkar den med?
T04B turbo,funkar det ihopp?

Motor B20 2L
dellorto 40
och allt annat som går att plocka i!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Leif har en sådan westgate i sin audi , men den förstorade jag ventilen till ca 39mm och portade lite.
Benny
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 03, 2003 10:06 am

Inlägg av Benny »

Jens,vad använde du för ventil då? volvo ventil rostfri?
Eller går det svarva på nytt ämne.
Ska man inte späna fjädern med någon bricka,7-10mm?? eller byta ut den?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jag har oxå funderat lite på en Audi waste. Är sätet fräst ner i grenröret på audin eller hur är det eg. Måste man tillverka en egen platta med ventilsäte?
KadettEVO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 02, 2003 9:11 pm
Ort: Stugunäs :) Umeå

Inlägg av KadettEVO »

M10 skrev:Jag har oxå funderat lite på en Audi waste. Är sätet fräst ner i grenröret på audin eller hur är det eg. Måste man tillverka en egen platta med ventilsäte?
Audi wastegaten har eget säte som är löst, så det blir å tillverka ett eget säte.... Dom verkar rätt poppis, har sett en hel del byggen med dom.
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jo, dom finns ju i överflöd på skrotarna så det kan ju vara en anledning till att dom är så populära. Det blir nog till att köra med en sån för min del oxå.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

KadettEVO skrev:
M10 skrev:Jag har oxå funderat lite på en Audi waste. Är sätet fräst ner i grenröret på audin eller hur är det eg. Måste man tillverka en egen platta med ventilsäte?
Audi wastegaten har eget säte som är löst, så det blir å tillverka ett eget säte.... Dom verkar rätt poppis, har sett en hel del byggen med dom.
har en sån wastegate på min b20 sugturbo,men jag tillverkade bara en platta i 12mm som jag bultar wastegaten i,funkar inte detta då??kan du förklara mer med säte å detta,mvh babs
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på lejfs westgate svetsade jag ett par varv runt ventilen och svarvade sen till den, sen svarva jag ur orgsätes ringen. och avsluta med en portning av utblåset. lite snikigt men det funkar bra. kolla också att slag längden är maximal.
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jens: Har jag fattat det rätt nu att sätet går att använda som det är? Jag tillverkar bara en slät platta att bulta den i?
KadettEVO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 02, 2003 9:11 pm
Ort: Stugunäs :) Umeå

Inlägg av KadettEVO »

Minns inte riktigt hur sätet såg ut.. Jens minns du? har för mig att det är en ring som säte... på porsche wastegaten jag har är det en fläns som man bultar mellan wastegate huset å grenröret.... men tror inte det var så på audi´ns...
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Wasted Audi

Inlägg av Peter B »

Audi Wategaten har ett löst säte som är lite "för högt" så att det när wastegaten är monterad lägger tryck på ventilen. Lyfter du wastegaten så faller sätet loss. Ringen har konisk anläggsyta mot ventilen. För att montera krävs bara en slät fläns.
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Bra svar Peter :) Tack!
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

M10 skrev:Jens: Har jag fattat det rätt nu att sätet går att använda som det är? Jag tillverkar bara en slät platta att bulta den i?
det gjorde jag åxå,med en kopparpackning emmellan
Skriv svar