Mira skärstål / 531 prat

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ska du få bra flöde på avgas så ställ in ett radiestål, ett sånt man har i förbränningsrummet på 88% av ventilstorleken. Skär sen ner förbi korta radien på avgas 90 grader. Efter det gör du en sväng i långa radien som är passarritad utan att sänka styrningen mer än att taket blir jämnt på sidan mot långa radien. låt porten fortsätta stiga en bit till över styrningen. Ta inget i hörnet innanför styrningen. Malla med en ventil så att långa radien är rund i sidled. Slipa kanalen så att den konar upp mpt flänsen. Med 38 ventil behöver flänshålet inte tas upp men med 40 ventil så rundar jag i sidorna och taket. Gå inte ut längre i hörnen.
Det ger +15 till 20 cfm. http://www.topplocksverkstan.se/volvo8v531.html

Toppvinkeln gör mycket om man svetsar förbränningsrummen. Annars måste man sänka ventilerna och det går nästan bara på turbotoppar.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det är lätt att man vill ta ytterradien upp mot taket så att svängen blir borta på dom.

får dom att flöda runt 150cfm med std ventil.

håller på med en värre topp nu modell 531 som jag skall försöka nå 240- 250cfm på insug.

skall försöka lägga avgas runt rekomenderade 60-75% flöde.

skall man ta genomsnittsflödena då på kanalerna och jämföra.
tror det är vanligast att man tar maxflöde på kanalerna och kollar av balansen med.

blir mer rättvist om man använder genomsnittsflöde skulle jag tycka.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Intressantast är att kolla flow demand mot kamaxellyft och flöde. Pipemax visar ju flow demand på insug och det är högst vid max kolvhastighet. På avgassidan är låglyftsflödet upp till lyftet vid BDC viktigast eftersom det är under blow down fasen. Det sägs att det krävs 67% av insugningsflödet vid max kolvhastighet vid BDC på avgas. Så för 200 cfm på insug med lyftet på ventilen vid max kolvhastighet krävs 134 cfm vid det lyftet man har vid BDC. Utan det ska motorn inte kunna lämna mer effekt. Öppnar man avgas tidigare får man ju både mer grader i blow down och högre lyft vid BDC.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag håller på med en rallytopp till appendix K. En 405 med små vattenkanaler. Jag har flyttat den 1,5mm i sidled och ska köra 48-40 ventiler i den. För 265 hästar krävs 42mm i minsta area in 16mm lyft på kammen och minst 233 cfm vid max flow demand. Jag får ungefär 4,5mm mellan ventilen och cylindern på trängsta stället.

Erland.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

När man läser på din sida erland så pratar du om att 48/40 ventiler inte riktigt "matchar" om man ser till de teoretiska.. Hur kommer de sig att du själv då använder 40 avgas? Lite nyfiken..
Den där appendix k toppen låter ju inte så tråkig, får man fråga vad han heter som ska ha den? ;)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland Cox skrev:Intressantast är att kolla flow demand mot kamaxellyft och flöde. Pipemax visar ju flow demand på insug och det är högst vid max kolvhastighet. På avgassidan är låglyftsflödet upp till lyftet vid BDC viktigast eftersom det är under blow down fasen. Det sägs att det krävs 67% av insugningsflödet vid max kolvhastighet vid BDC på avgas. Så för 200 cfm på insug med lyftet på ventilen vid max kolvhastighet krävs 134 cfm vid det lyftet man har vid BDC. Utan det ska motorn inte kunna lämna mer effekt. Öppnar man avgas tidigare får man ju både mer grader i blow down och högre lyft vid BDC.

Erland.
Skulle man inte rent av kunna koncentrera sig på flöde upp till 5-6mm angående flödesbalansen vid avgas och insug.

Det är ju där problemet uppstår med en för bra flödande avgaskanal.

Det går ju att göra lite sämmre låglyftsflöde på avgas för att senare bibehålla höglyftsflödet.

Synd att man inte ser avgas i pipemax med.

Detta med avgaskanaler och storlekar tycker jag det är sparsamt disskuterat angående och även i utbildningsmedia.

Vet att det disskuterades villt angående avgasflöde för ett tag sedan här i en tråd, men kom det fram nått vettigt då egentligen?

Angående val av ventilstorlekar så kan det vara ett sätt för att kompensera för en kamaxelprofil även ibland krav från kunden.
Man skulle klara sig på betydligt mindre avgasventiler än vad man tror i dom flesta fallen.
Okunskap gör nog mer att man säkrar med att montera större ventiler.

Men i Erlands fall tror jag kan kompenserar för den hyffsat dåliga avgaskanalen.

Erland, har nyss gjort en prototyp på 405, du har ju gjort nått liknande på din hemsida med omplastad kanal.
Den flödade 232cfm på 16mm med 44mm ventil som jag gjorde.

Siktar nu på lite högre siffror på den riktiga toppen som kommer att få 46mm ventil.
Det stora i den toppen så satt mycket flöde i förbränningsutrymmet.
Kunde skilja 10 cfm på topplyft och 15cfm på lägre lyft med ett "fel" förbränningsutrymme.

Att fylla ut runt insugningsventilen för att skapa stöd för flödet gjorde 3 eller 4 cfm endast, så det vet jag inte om det är värt att göra ens.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kunden heter Jan Larsson. I appendix K får man inte göra hur som helst. Sen vad man kan göra beror på vad kunden vill betala också. Dom flesta vill komma billigt undan och då blir det 46-38 i standard säten. Med standard avgassäte vågar jag inte gå upp mer än till 33 mm under ventilen. Då blir sätesringen 2,5mm tjock. Om man tittar på smallest recommended port CSA på avgas i Pipemax så är det 1.487 kvadrattum eller 34.95mm i runt hål. 35/40 blir 0,875 så jag tror det blir bra. Avgas får tidarea som är till högre varv än insug men jag kör ju mycket mindre hål under ventilen så jag behöver större ventil. Ska man köra över 90% på avgas så ska man helst ha en tulip ventil om det ska bli bra. Om man ska köra liten avgasventil så krävs högt komp och stor expansion så att man kan öppna avgas tidigare. Dessutom blir motorn svagare på låga varv då. Det är Reine på Agap som ska slipa kammen, den får bara ha originaltryckare och enligt Blairs program så blev det bättre med 48-40 ventiler än 46-38. För att ha nån nytta eller mer nytta av 48 ventilen så flyttar jag toppen lite i sidled. Den är ju under 94mm och 1,5mm mot avgas får avgaskanten i förbränningsrummet att tangera cylindern utan svetsning och jag får större avstånd till cylindern än med 46mm och standard placering på toppen.
Allt tillägg av material är förbjudet men ventiler är fritt. Det är ingen nackdel med stora ventiler om dom inte kommer för nära cylinderväggarna. Om jag inte flyttar toppen så tror jag 46mm in blir bättre och då har jag inte så mycket flöde och varv att jag behöver 40mm avgasventilen utan 38 räcker. Det bror ju på kamlyftet också men det finns profiler med 16mm lyft och då ska det gå att få ut 265 hästar på 2300cc vid 7500 varv ungefär.

Det är insug som ska flöda dåligt på låga lyft inte avgas. Blow down är väldigt viktigt. Bill Jenkins testade flera olika topp och kam kombinationer, jag kan scanna kapitlet och lägga upp det. Topparna med dåligt låg och mellanlyftsflöde på insug gav mest effekt, 15 hästar mer än närmaste andra kombination. Avgas däremot ska flöda så mycket det någonsin går på väg mot BDC. Med rätt ventilstorlek naturligtvis. En 40 mm:s ventil på en topp med dåligt insugningsflöde tappar en massa botteneffekt och ger bara mer på topp över 6000 varv. Man ska utnyttja utrymmet i toppen och får 40mm plats med 48mm insug så kan jag få till bättre sätesvinklar och flöde med större ventil på en given hålstorlek. Skulle jag behöva gå ner i storlek på insugningsventilen för att få plats med större avgasventil hade jag inte använt större avgasventil. på toppen som är flyttad 3mm får det plats max 39mm och den behöver nog mer än 35mm under ventilen.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Man kan ju undra vem som designade 405 toppen och K-jet insuget. Kanalen ser ju inte klok ut, som en trappa med svängar till höger och vänster i toppen. Insuget slipper jag ju men toppen är svår nog. Jag har rätat upp så gott det går med 43mm i inlopp och 42mm under ventilen och det ser ut som om jag nått mina flödesmål för 265 hästar. 235 cfm vid 12mm in och 164cfm vid 12mm ut och då har jag inte planat toppen än, gjort backcut på ventilerna eller testat avgas med rundad ventil och slipad under sätet. Det sitter mycket flöde i förbränningsrummet och det tar på kompressionen att slipa upp det. När man kommer upp i 12mm:s lyft börjar luften att släppa i innerradien och gå över ventilen istället så flödesökningen minskar. Det finns inte gods att slipa i innerradien om det ska hållaa och man får inte plasta igen gropen innan uppförsbacken. det är precis på krönet av uppförsbacken hastigheten är för hög, 350fps och sen sjunker den innan kanalen svänger ner igen. Flödet ökar hela vägen tills ventilen bottnar strax innan 20mm och når 247cfm. Jag tar bilder på toppen och gör ett flödestest till när toppen är helt klar.
Jag har hällt i silikon för en avgjutning och lägger upp toppen på hemsidan snart. Förhoppningsvis kommer den att gå riktigt bra.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Intressant läsning Erland.
skall se vad jag lyckas trolla fram vid dom lyften som du angav på 405an..
531 har väll en solid innerradie vad jag lyckas luska fram medans 405 har ganska så nära vattenkanalen.

åkte på magsjuka i samband med julafton så är först nu som jag är i verkstaden igen.

Smeker i lite säten i en topp nu sen när den är klar skall jag köra klart med 531an.
Men som du säger, Förbränningsutrymmet gör mycket mer än man tror för flödet.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Den nyare 405:an som jag håller på med har samma typ av stöd som troligen också går ut mot innerradien som på 531:an. Men i taket är den ursparad uppifrån där dividern innan styrningen sitter så det går inte att höja och få samma volym som i en 531 topp. Det syns rejält på en avgjutning. Sen är det ju viktigt att toppen håller också. Lagom är bäst.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

I taket har jag nyss plastat igen min.

Tycker Kanalen blir för vid (bredvid styrningen)

Gjorde en prototyp som flödade 230cfm med 44mm ventil och som inte avvek från storleken nått nämnvärt i kanalen mot std kriterier.
Var däremot en mindre kanal än original.

Du har bilder på prototypen på min garage på "vad händer i garagen"

Har inte mätt arean men skulle tolka det till ca 43-44mm runt hål på denna toppen i rundningen ner mot grytan
Då sitter det 46mm ventil i med 40,5mm i minsta area.

En kamaxel som kommer lyfta 15,5mm (om jag minns rätt).

Har inte kört den i pipemax så jag vet vilket flöde vid max kolvhastighet som behövs men satsar på så bra som möjligt än så länge iaf :) haha.

Slipar plast och usch vilket lessamt material det är...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om jag mäter på avgjutningen på toppen jag gjort så är kanalen 35mm hög och 45mm bred i svängen ner till ventilen. Med radierna i hörnen och det som försvinner i fenan innan styrningen så blir det motsvarande 42 till 43mm. Man skulle haft nåt bra sätt att exakt räkna ut arean. Det går med mätglas om man tex fyller upp 10mm i ett visst avsnitt men jag har inte provat det än. Jag hade hellre haft lite mer centrerad kanal än vad det blir på en sån här topp. Jag har inte tagit något i sidled i insugningskanalen ut från cylindern där den är som bredast. Jag får inte plasta.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mira skärstål

Inlägg av Tommy Luhr »

Har nu gjort klart toppen och den svarade inte så bra på modifieringen som jag hade hoppats på.
Den flödar 239 cfm på 16mm och 229cfm på 12 mm.

Har märkt att ju mer material jag tar bort i svängen på sidorna ju mer flöde hämtar jag.
Toppen börjar kännas tunn nu i materialet och jag vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt.

Den stannar av lite i flöde efter 14 mm och ökar inte direkt med backcut ventil.
Monterar jag en vanlig ventil får jag med mig flöde på höglyft men tappar mycket på vägen upp:(

Tror förbränningsrummet måste slipas om.
Då det är en hårfin gräns mellan mycket bra fungerande tills att man dödar flödet så känns det riskabelt men skall ändå ge mig på lite små modifieringar.

Återkommer med data.
Hur har det gått med din topp Erland?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål

Inlägg av Erland Cox »

Den är väl mer eller mindre klar. Lite fräsning kvar i bulthålen eftersom jag tidigare knäckt min långa fräs. Jag fick 235cfm vid 12mm och om jag drar ner ventilen så långt det går, ca 19mm så får jag 247 cfm. Jag ska flöda igen när jag gjort backcut och planat. Jag väntar på kammen från Agap just nu. Jag ska träffa Fredrik från Mossbergs mekaniska och se om jag inte kan få ett nytt insug cnc fräst. De som finns på marknaden går i en båge ner till kanalen och möter den i fel vinkel. Det blir som ett mc Donalds M sett från sidan, en mås. Tanken är att göra ett helt rakt insug som träffar kanalen i samma vinkel som kanalen har. Normalt får jag slipa och plasta väldigt mycket i insuget för att få till det. Jag ska nog få gjort några B20 insug senare.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mira skärstål

Inlägg av Tommy Luhr »

Har nu slutgiltigt förklarat toppen klar.
Flödesvärden i 2mm 28" börjar på 2 mm

53,5
104,2
156,9
195,5
215,1
229,7
232,8
237,2
238,1

Har gjort det mesta utom att göra om innerradien då jag är osäker på hur mycket materian jag har kvar.
får den inte att flåsa med på 46mm ventil.

Backcut kan vara fel att göra. en liten liten backcut gjorde bra för flödet men en större så dalade det rejält.

Vad gör jag för fel?
Får kollaps¨på detta
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar