Mira skärstål / 531 prat

Diskussioner för erfaret folk
Br
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre feb 15, 2008 6:28 pm
Ort: Eslöv

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Br »

Jarmo Y skrev:
Tommy Luhr skrev: Toppen jag gör skall gå rally grp-h så ger den runt 250hk eller mer i bänken här där den skall mätas så är det ju bra.
Min flödar ju 230cfm på 12mm sen går den upp till 240cfm.

Vore ju inte dumt att flåsa ur den mer men det verkar sitta i innerradien som du säger Erland.

Vi väntar hur det blir i bromsbänken :thumbright:
Har inte hört att någon här i Finland har 250hk i 8-valve Volvorallybil på riktigt. Det är inte viktigast, utan hur bredd är effektskalan..
:thumbright: :thumbright:
SM GULD KLASS 2 2010
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Bredden på effekten blir ju bara större med en bra topp. Det krävs ju att man får till insug, avgas och bestyckning.
Lite labb med trattar och längden på grenröret. 4-2-1 rören är avstämda för väldigt lågt varv men motorn går ju att hämta långt nerifrån med dom också.
Har man tät låda är det inte fel att korta totallängden till runt 30".
Orkar Finnarna inte växla så får du sätta i automat Jarmo. Det går faktiskt rätt bra i knixiga partier men man förlorar på snabbare sträckor.

Erland.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jarmo Y »

http://salminenmotorsport.com/autot.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ollilavikainen.com/pages/kalusto.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är ett par som tävlar i toppen med Volvo rallybilar i Finland.
Körningen blir lite stökig om man måste växla hela tiden, väget är inte alltid rent, torrt och bra. Det lättar om du har bra eff.skala. Till vilket effekt räcker 240-250 cfm flödet, vilket varvtal?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Tommy Luhr »

240cfm räcker teoretiskt till 246hk enligt en formel jag fann på Erlands sida.
Varvtalet är i den formeln inte medräknat och har väll egentligen inte nått med effekten att göra.
Arean under ventilen är nu 0,88 och kanalen är gjord för bottendrag och ingen toppeffekt.

Men det skall tilläggas att allt över 220hk är en bonus i effekt då dom är svåra att plocka effekt ur volvos motorer.
Men man måste ju försöka ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Räknar man lyftet på kammen som är 15,5mm, 15,2 med spel så har man ungefär 13,5mm vid max kolvhastighet och ungefär 244 cfm. Sen beror det på hur mycket förgasaren drar ner flödet, det vill till att det sitter 50:or med 46 halsringar om det ska bli nån toppeffekt. Om förgasarna drar ner flödet 10 cfm så kan man få runt 250 hästar om man får till längden på insug och avgas. Pipemax räknar SAE hästar så jag tror det blir lite överskattad effekt jämfört med DIN. De flesta bänkar verkar dock räkna i SAE plus nån glädjefaktor. Men 250 DIN i en rätt kalibrerad bänk bör gå. Det är möjligt att de flesta kör lika fort eller snabbare med 200 hästar för de flesta rallytoppar jag tittat på ser inte ut att räcka till mer. Det vill ju till att däcken greppar och att man klarar av att utnyttja full gas. En sån här motor ska definitivt inte gå sämre på låga varv än en med mindre effekt, tvärt om. Se bromstesterna från B20 tävlingen.


141.399 Cubic Inches @ 7600 RPM with 115.0 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 232.9 CFM and 245.9 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 175.8 CFM and 192.5 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 253.1 263.6 268.8 274.0

Erland.
Peak Torque Lbs-Ft 192.8 200.7 204.7 208.6
Senast redigerad av Erland Cox den mån jan 17, 2011 11:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jarmo Y »

Jag trodde first också att Pipemax räknar SAE hästar, som är helt något annat än DIN. Men det är SAE--STD hästar :lol:
Samma som Göran använder, andra namnet är Racedyno hästar. DIN är ungefär 1% mindre än SAE-STD häst.
Nyare? SAE häst är ca. 5% mindre än SAE-STD.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Nu blev det lite virrigt. Amerikanska bromsbänkar räknar 1957 års SAE hästar eller vad du kallar racedynohästar.
Det är samma som Görans bänk räknar men korrigering och utförande av bromsning är 2 olika saker.
När vi bromsade hos Göran hade vi både vattenpump och generator medan race dyno räknas utan det.
SAE 1349 ger på pappret lägre effekt än DIN. Vad är SAE std?

Erland.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jarmo Y »

SAE J 1349-STD 29.92 in.hg baro press. 60 F temp och 0% humidity.

DIN 70020 29.92 in.hg 68 F 0% hum.

SAE 29.6 in.hg 77 F with 49F dew point humidity, wet.

Om du mätar på chassis dyno, alla tilbehör och pumpar är med, och korrigering är detsamma.
Fortfarande det finns tiotals bromsbänkar som har ingen korrigering alls, om du testar motor på wintern, och plockar den isär, trimmar mer och bromsar igen på sommaren, effekt kan vara mycket mindre pga. weather, och du tror att du har gjort allting fel.
Jag har sett det, bilen gick hemsk mycket bättre efter mera trimning men i bänken det var sämre under hela arean. Han som bromsade, ville inte ens höra någon korrigering, sa att han har bromsat bilar 30 år, det behövs inga korrigeringar, men han bara ville inte lära något nytt. :)
175 dollar kostar weather station, till Perf. Trend dynobox, innbyggt, korrigerar automatisk till varje repa, det är ett måste. Kan montera dit på efterhand, jag har gjort det 2 gånger.
Alla vet hur en moped går riktig bra på kvällarna men om det är 35 grad varm, effekten är borta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Kadett4wd »

Har nån provat plasta igen grytan på en 531 i linje med de där fula knölarna bredvid styrningen i insug?
Så det bildar en snygg fin böj ned till ventilen utan att porta bort knölarna alltså.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Tommy Luhr »

japp.. gör inte ett skit.. innerradien är magisk på dom där topparna.
Jag plastar igen lite i taket (om du menar där, var svårt att förstå) för att få tillbaka lite area bara.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Kadett4wd »

jag har nyss gjort en mild 531a, och de där knölarna är juh egentligen till att sätta snurr på luften ned över ventilen, jag tyckte det vart en fin 'ramp' för vidare plastning, jag har mao inte plastat. men tänkte om det kunde vara en idé.
Den motorn bromsas i sommar med en HX40 etc etc, ska bli kul å se hur den kommer svara.
Breddad innerradie,borttagen 'hängmage',inlopp i toppen 42mm,lite uträtad i sidorna, upptagna förbränningsrum, mirasäte med radie-tre vinklar-radie,30 graders backcut på ventilerna.
Avgas är bara tillsnyggad gryta,borttagen styrning samt mjuk och fin innerradie, ingenting taget i resten av kanalen.

vet inte hur en sån topp hamnar i flöde, men borde räcka förträffligt till hans mål.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Tommy Luhr »

är det 44mm std ventil?

nu är jag med på vad du menar om kanalen, där har jag inte provat att plasta.
Kan testa i bänken om jag får tid över någon dag.

Min ena prototyp topp som är som du beskriver fast med höjt tak och plastad botten på kanalen flödar men ett satans testande 230cfm.

Men med std ventiler tror jag du hamnar på nånstans mellan 200-220cfm
Stort spann men dom är svåra och i förbränningsutrymmet sitter det mycket flöde.
Backcut måste man testa sig fram ifall dina kanaler gillar det.
Min 531 gillade inte backcut nått värre faktiskt så på dom kör jag mycket sparsamt med det.

Det verkar som man accelererar luften över innerradien med att slipa backcut och då avlöser luften från innerradien bara ännu snabbare.

En 531 kan man inte förutse lika lätt som 530 eller andra toppar har jag märkt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Man skulle vilja lägga i långa radien på 531:an för den är för tvär men det innebär att man måste kunna ta bort material i korta radien och det går bara till en viss gräns.
Att lägga igen bakom styrningen mellan kanalen och styrningen så att man får till en aerodynamisk vinge hjälper däremot.
För att minska avlösningen ska arean gå ner i svängen till ventilen. Den ska alltså vara ganska stor innan svängen och sen minska där det svänger.
Detta gör att det dynamiska trycket minskar och det blir svårare för ytskiktet att byggas upp. Låter som tvärt emot vad man tror men aerodynamik är komplicerat.
Det är inte precis lätt att mäta areor med den kanalformen heller.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det var std 44 ventil.
Jag har gjort mycket liten backcut, nästan bara så det 'rundade av kanten'
Men på avgas är backcuten större.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Lacke »

Det var någon som frågade hur mycket 246 cfm räkte till och vilket varvtal
man räknar så här

246 cfm omräknat från 28 till 10 tum vattenpelare det blir 246x0,598 är 147,10 cfm

sedan volymen tex,2315cc div, med 4 blir 578,75cc gånger 0,061 blir 35,30 cu tum

för att få ut varvtal blir det 2000 div, med 35,30 är 56,65 gånger 147,10 det blir

8333rpm då pumpar motor rätt i förhållande till volymen, och det stämmer
har testat i bromsbänken man blir förvånad,

Denna förmel är från Superflow manualen.

Häls Lacke
Skriv svar