Mira skärstål / 531 prat

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Tommy Luhr »

Sitter och tittar i katalogen nu och försöker lista ut vilka som skulle fungera bäst.

Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..

Jag kör idag med lite olika stål men framförallt använder jag 4060 och 4104

4104 avgas mest förekommande och 4060 på insug.

Men 4060 skär så djupa säten om man skall få med hela formen på stålet.
Lite otympligt vid en vanlig sätesfräsning av ett redan skärt säte.


Har ni några tips och reflektioner angående sätesvinklar vs lyft och flöde.

Kan nog bli en riktigt intressant tråd detta om folk vågar ventilera sina upptäckter..

Jag delar gärna med mig av vad som jag har lyckats med och kommer köpa..
Senast redigerad av Tommy Luhr den ons jan 05, 2011 3:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Zipperno
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:31 am
Ort: Nordkjosbotn, Norge

Inlägg av Zipperno »

Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?
1995 Omega C20LET 700whp/780nm
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör 45-60-75-85 om 85 får plats. Det får den på 531 toppar. Bäst är en toppvinkel på 35 grader på insug. På avgas kör jag med radiestål eller slipar en radie under sätet. 15 och 30 grader över sätet. 1,3mm:s säte på insug och 1,3 till 1,5 på avgas.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Zipperno skrev:Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?
kollar katalogen men finner dom inte?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Zipperno
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:31 am
Ort: Nordkjosbotn, Norge

Inlägg av Zipperno »

Tommy Luhr skrev:
Zipperno skrev:Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?
kollar katalogen men finner dom inte?
Kolla sida 21 och 24 i mira katalogen.

http://www.miratool.ch/PDF/Mira_Formtools_preview.pdf
1995 Omega C20LET 700whp/780nm
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Sånna där stål ser ut som nått jag skulle kunna få tillverkat.

Vad är det för vinkel på skäreggen på dom?
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Mira skärstål

Inlägg av SWR »

Tommy Luhr skrev:Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..
Innsug eller avgass..?
-Bjørn
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

pratar insug nu.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Tommy Luhr skrev:pratar insug nu.
Jeg har brukt 38 - 45 - 55 - 82 med godt resultat der...
-Bjørn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi håller oss till ventil stål i denna tråd, gamla ouppklarade affärer får ni ordna utanför forumet. (tar bort ditt inlägg gurra inlägg)
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

Jag använder 4043b, tycker det är bra.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

skall utvärdera dom stålen jag har och köpa lite nya nu när jag har flödesbänken iordning.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

beställt stålet 4101 för sugmotor topparna.

Skall utvärdera på volvo maskinerna om jag kan komma på en bra vinkel kombination..

Tycker 530 topparna är svåra att flåsa ut 200cfm med std ventil med bibehållen area.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör 4104 eller 4098 på avgas. På insug kör jag en kombination. Minst 35 grader i toppvinkel, 1,3mm 45 grader, 60 grader och 75 grader. 75 grader kör jag med löst stål så det blir rätt bredd på 60 graders reduceringen. Jag tycker att 90-75-60 45 blir mest naturligt med 15 grader mellan vinklarna. En kompis har knåpat ihop ett Excelblad åt mig där man lägger in ventilstorlek, sätesbredd och önskad % under sätet så får man bredden på reduceringarna eller radien under avgassätet. Kommer snart en ny sida om ventilsäten.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland, jag har märkt att radiestål på avgas ger en otrolig skillnad i flöde.
Speciellt på en inte så bearbetad kanal.

Avgaskanalerna på volvos 8v topp är ganska ojämna i flöde i portade utföranden.

Gör man två lika toppar så kan det skilja en del på avgasflödet.

Jag kör med löst 75graders stål med.
Toppvinklarna har jag inte laborerat med så mycket än.
Men förstår på dig att dom hjälper till en hel del.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar