Mira skärstål / 531 prat
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Dina flödesvärden ser ut som en invers på mina, samma vid 10mm, mer, mycket mer under och mindre över. Det beror nog på flödesbänkarna för jag har svårt att tänka mig att Backcut och planing skulle hämta så mycket men jag vet ju inte förrän det är gjort. Jag har:
50,2
90,1
139,5
181,8
215,7
234,6
237,3
241,1
243,1
246,8
Om man tittar på flödena upp till 12mm så ökar flödet ganska bra men strax innan 12mm så börjar kanalen att låta och flödet ökar bara lite.
Vad som händer är att luften släpper från innerradien och mer luft går ut på långsidan. Problemet ligger i innerradien. Man kan rätta till det genom att plasta i gropen och göra radien längre och något högre. När man portar toppen flyttar man innerradien mot insuget och själva kullen där blir för kort med följd att hastigheten precis i början av kullen blir för hög. Längre ner på radien är hastigheten helt OK. Prova att förlänga radien ner mot ventilen med modellera i flödesbänken. Detta kräver att du höjer taket något vid dividern och tar bort den ända fram till styrningen och det går bara på en 531.
Det hjälpte på min topp att jag rabbade hela kullen och innerradien med en roterande fil men problemet försvann inte. Ju bredare man gör kanalen i svängen desto bättre är det men mot avgas vågar jag inte gå hur långt som helst och åt andra sidan är toppen redan gigantisk.
Så fort jag får data hjälp kommer bilder på hemsidan.
Erland.
50,2
90,1
139,5
181,8
215,7
234,6
237,3
241,1
243,1
246,8
Om man tittar på flödena upp till 12mm så ökar flödet ganska bra men strax innan 12mm så börjar kanalen att låta och flödet ökar bara lite.
Vad som händer är att luften släpper från innerradien och mer luft går ut på långsidan. Problemet ligger i innerradien. Man kan rätta till det genom att plasta i gropen och göra radien längre och något högre. När man portar toppen flyttar man innerradien mot insuget och själva kullen där blir för kort med följd att hastigheten precis i början av kullen blir för hög. Längre ner på radien är hastigheten helt OK. Prova att förlänga radien ner mot ventilen med modellera i flödesbänken. Detta kräver att du höjer taket något vid dividern och tar bort den ända fram till styrningen och det går bara på en 531.
Det hjälpte på min topp att jag rabbade hela kullen och innerradien med en roterande fil men problemet försvann inte. Ju bredare man gör kanalen i svängen desto bättre är det men mot avgas vågar jag inte gå hur långt som helst och åt andra sidan är toppen redan gigantisk.
Så fort jag får data hjälp kommer bilder på hemsidan.
Erland.
Senast redigerad av Erland Cox den sön jan 09, 2011 11:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Jag skulle tro att backcuten ökade flödet förbi ventilen vilket gör att det släpper ännu mer i innersvängen.
Erland.
Erland.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Jädra innerradie, jag har istort sett bara lagt ner innerradien men inte tagit nått på den i botten av kanalen.
Har plastat gropen i botten av kanalen och lyft taket.
Men jag har inte plastat om innerradien och jag har inte testat att göra om den nått direkt.
Skall testa det som sista utväg.
Dom höga flödena på lägre lyft är inte bara backcut utan det är mycket förbränningsutrymmen med.
Blir snart knäpp på dessa toppar. Har lagt ner tre dagar med teori och praktiska test och kommit fram till samma som du Erland.
Men du har bra drag i din topp tycker jag, mycket.
Kommer snart ner och gör ett studiebesök
Har plastat gropen i botten av kanalen och lyft taket.
Men jag har inte plastat om innerradien och jag har inte testat att göra om den nått direkt.
Skall testa det som sista utväg.
Dom höga flödena på lägre lyft är inte bara backcut utan det är mycket förbränningsutrymmen med.
Blir snart knäpp på dessa toppar. Har lagt ner tre dagar med teori och praktiska test och kommit fram till samma som du Erland.
Men du har bra drag i din topp tycker jag, mycket.
Kommer snart ner och gör ett studiebesök
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Gör gärna det. Jag ska få tummarna loss och åka uppåt i sommar också. Bromsbänkstävlingen var väldigt trevlig i och med man träffade så mycket folk.
Det kanske kan bli nån slags tävling uppåt landet så lite folk samlas.
Erland.
Det kanske kan bli nån slags tävling uppåt landet så lite folk samlas.
Erland.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Ja tävling vore trevligt.
Men snart har vi bearbetat alla tänkbara toppar
Är svanhalsen kvar då att köra på (förbannat).
Jag kan gärna hålla i en tävling om det skulle intressera herrarna:)
531/405 är ju en riktig utmaning iaf att använda sig av men kanske lite dyr i införskaffningsvärde.
Men snart har vi bearbetat alla tänkbara toppar
Är svanhalsen kvar då att köra på (förbannat).
Jag kan gärna hålla i en tävling om det skulle intressera herrarna:)
531/405 är ju en riktig utmaning iaf att använda sig av men kanske lite dyr i införskaffningsvärde.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Mira skärstål / 531 prat
Mycket intressant läsning för en glad lekman som mig..
Men en ett litet frågetecken erland är väl om man får använda "special" insug i app k. måste inte typen av insug man ska använda ha använts under den tidseran bilen klassas in?? Jag säger inte att de är så.. Bara att app k. reglerna kan vara riktigt strikta :/..
Mvh uffe
Men en ett litet frågetecken erland är väl om man får använda "special" insug i app k. måste inte typen av insug man ska använda ha använts under den tidseran bilen klassas in?? Jag säger inte att de är så.. Bara att app k. reglerna kan vara riktigt strikta :/..
Mvh uffe
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Jag har för mig att insuget är fritt men jag ska kolla. Det ser ut precis som ett gjutet insug, bara rakare.
Erland.
Erland.
Re: Mira skärstål / 531 prat
Har läst reglerna lite snabbt igen och nog verkar de vara fritt !
My bad
Mvh
My bad
Mvh
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Nu har jag gjort klart 405 toppen. Jag har planat den 2mm, gjort backcut, tagit mer med 75 graders stålet under 60 graders vinkeln, lagt till 85 grader under 75 graders vinkeln och rundat ytterkanten på avgas ventilen. Jag har portat insugen också och den nya flödningen är med insug. De gamla värdena och sen de nya:
insug avgas
-50,2 --- 54,2 -- 45,8
-90,1 - 103,9 --- 93,2
139,5 - 153,4 - 123,6
181,8 - 197,0 - 149,7
215,7 - 228,3 - 166,1
234,6 - 239,1 - 175,5
237,3 - 244,6 - 179,5
241,1 - 246,8 - 181,8
243,1
246,8
Erland
insug avgas
-50,2 --- 54,2 -- 45,8
-90,1 - 103,9 --- 93,2
139,5 - 153,4 - 123,6
181,8 - 197,0 - 149,7
215,7 - 228,3 - 166,1
234,6 - 239,1 - 175,5
237,3 - 244,6 - 179,5
241,1 - 246,8 - 181,8
243,1
246,8
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Bra siffror Erland, mycket bra. Har inte hunnit kolla på innerradien än på min topp. men skall ge den en omgång till
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Det värsta är att det blir bara bättre och bättre, sen går det hål. På denna toppen händer inte jättemycket efter 12mm men jag håller här. Det sista plockade jag utan att röra porten. Bara säten ventiler och planing.
Erland.
Erland.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Det är hålen jag vill undvika.
Toppen jag gör skall gå rally grp-h så ger den runt 250hk eller mer i bänken här där den skall mätas så är det ju bra.
Min flödar ju 230cfm på 12mm sen går den upp till 240cfm.
Vore ju inte dumt att flåsa ur den mer men det verkar sitta i innerradien som du säger Erland.
Skall se hur man jag är med filen
Toppen jag gör skall gå rally grp-h så ger den runt 250hk eller mer i bänken här där den skall mätas så är det ju bra.
Min flödar ju 230cfm på 12mm sen går den upp till 240cfm.
Vore ju inte dumt att flåsa ur den mer men det verkar sitta i innerradien som du säger Erland.
Skall se hur man jag är med filen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Du kan ta relativt mycket i mitten men akta dig för hörnet mot avgas. Jag gör den rund från ventilen och lite oval från kanalen. Från början är ju korta radien ett platt överhäng.
Det syns på bilderna på hemsidan hur jag slipar och på avgjutningen ser man att man skulle vilja ta mer innan grytan mot avgas men jag har kört hål där så det räcker.
Erland.
Det syns på bilderna på hemsidan hur jag slipar och på avgjutningen ser man att man skulle vilja ta mer innan grytan mot avgas men jag har kört hål där så det räcker.
Erland.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Tommy Luhr skrev: Toppen jag gör skall gå rally grp-h så ger den runt 250hk eller mer i bänken här där den skall mätas så är det ju bra.
Min flödar ju 230cfm på 12mm sen går den upp till 240cfm.
Vore ju inte dumt att flåsa ur den mer men det verkar sitta i innerradien som du säger Erland.
Vi väntar hur det blir i bromsbänken
Har inte hört att någon här i Finland har 250hk i 8-valve Volvorallybil på riktigt. Det är inte viktigast, utan hur bredd är effektskalan..
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Mira skärstål / 531 prat
Ja jag förstår det blir en svår effektnöt att ta men det är bra att ha mål.
Skulle då gärna vilja ha mer flöde i toppen för detta ändamål.
Skall sätta mig och kika lite till på denna toppen till veckan, förhoppningsvis närmar jag mig 250cfm som är mitt mål.
Återkommer med mera information angående ämnet
Tack för infon Erland, vet inte vad jag gör om jag filar hål i denna.
Får mina nära hämta mig på Psyket antagligen efter total kollaps
Skulle då gärna vilja ha mer flöde i toppen för detta ändamål.
Skall sätta mig och kika lite till på denna toppen till veckan, förhoppningsvis närmar jag mig 250cfm som är mitt mål.
Återkommer med mera information angående ämnet
Tack för infon Erland, vet inte vad jag gör om jag filar hål i denna.
Får mina nära hämta mig på Psyket antagligen efter total kollaps
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169