Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 11:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mira skärstål / 531 prat
InläggPostat: tis okt 05, 2010 1:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
Sitter och tittar i katalogen nu och försöker lista ut vilka som skulle fungera bäst.

Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..

Jag kör idag med lite olika stål men framförallt använder jag 4060 och 4104

4104 avgas mest förekommande och 4060 på insug.

Men 4060 skär så djupa säten om man skall få med hela formen på stålet.
Lite otympligt vid en vanlig sätesfräsning av ett redan skärt säte.


Har ni några tips och reflektioner angående sätesvinklar vs lyft och flöde.

Kan nog bli en riktigt intressant tråd detta om folk vågar ventilera sina upptäckter..

Jag delar gärna med mig av vad som jag har lyckats med och kommer köpa..

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Senast redigerad av Tommy Luhr ons jan 05, 2011 3:47 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2010 4:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:31 am
Inlägg: 30
Ort: Nordkjosbotn, Norge
Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?

_________________
1995 Omega C20LET 700whp/780nm
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2010 3:59 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Jag kör 45-60-75-85 om 85 får plats. Det får den på 531 toppar. Bäst är en toppvinkel på 35 grader på insug. På avgas kör jag med radiestål eller slipar en radie under sätet. 15 och 30 grader över sätet. 1,3mm:s säte på insug och 1,3 till 1,5 på avgas.

Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2010 8:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
Zipperno skrev:
Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?


kollar katalogen men finner dom inte?

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2010 3:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:31 am
Inlägg: 30
Ort: Nordkjosbotn, Norge
Tommy Luhr skrev:
Zipperno skrev:
Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?


kollar katalogen men finner dom inte?


Kolla sida 21 och 24 i mira katalogen.

http://www.miratool.ch/PDF/Mira_Formtools_preview.pdf

_________________
1995 Omega C20LET 700whp/780nm
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2010 10:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Inlägg: 194
Ort: Gimo
Sånna där stål ser ut som nått jag skulle kunna få tillverkat.

Vad är det för vinkel på skäreggen på dom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mira skärstål
InläggPostat: mån okt 11, 2010 6:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Inlägg: 790
Ort: Lillestrøm, Norge
Tommy Luhr skrev:
Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..

Innsug eller avgass..?

_________________
-Bjørn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2010 7:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
pratar insug nu.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2010 7:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Inlägg: 790
Ort: Lillestrøm, Norge
Tommy Luhr skrev:
pratar insug nu.

Jeg har brukt 38 - 45 - 55 - 82 med godt resultat der...

_________________
-Bjørn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2010 11:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
vi håller oss till ventil stål i denna tråd, gamla ouppklarade affärer får ni ordna utanför forumet. (tar bort ditt inlägg gurra inlägg)

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2010 12:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Inlägg: 208
Ort: Åsbro
Jag använder 4043b, tycker det är bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2010 4:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
skall utvärdera dom stålen jag har och köpa lite nya nu när jag har flödesbänken iordning.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2010 10:44 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
beställt stålet 4101 för sugmotor topparna.

Skall utvärdera på volvo maskinerna om jag kan komma på en bra vinkel kombination..

Tycker 530 topparna är svåra att flåsa ut 200cfm med std ventil med bibehållen area.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2010 9:42 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Jag kör 4104 eller 4098 på avgas. På insug kör jag en kombination. Minst 35 grader i toppvinkel, 1,3mm 45 grader, 60 grader och 75 grader. 75 grader kör jag med löst stål så det blir rätt bredd på 60 graders reduceringen. Jag tycker att 90-75-60 45 blir mest naturligt med 15 grader mellan vinklarna. En kompis har knåpat ihop ett Excelblad åt mig där man lägger in ventilstorlek, sätesbredd och önskad % under sätet så får man bredden på reduceringarna eller radien under avgassätet. Kommer snart en ny sida om ventilsäten.

Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2010 10:23 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
Erland, jag har märkt att radiestål på avgas ger en otrolig skillnad i flöde.
Speciellt på en inte så bearbetad kanal.

Avgaskanalerna på volvos 8v topp är ganska ojämna i flöde i portade utföranden.

Gör man två lika toppar så kan det skilja en del på avgasflödet.

Jag kör med löst 75graders stål med.
Toppvinklarna har jag inte laborerat med så mycket än.
Men förstår på dig att dom hjälper till en hel del.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FrasseTurbo och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010