Sida 1 av 9

Mira skärstål / 531 prat

Postat: tis okt 05, 2010 1:57 pm
av Tommy Luhr
Sitter och tittar i katalogen nu och försöker lista ut vilka som skulle fungera bäst.

Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..

Jag kör idag med lite olika stål men framförallt använder jag 4060 och 4104

4104 avgas mest förekommande och 4060 på insug.

Men 4060 skär så djupa säten om man skall få med hela formen på stålet.
Lite otympligt vid en vanlig sätesfräsning av ett redan skärt säte.


Har ni några tips och reflektioner angående sätesvinklar vs lyft och flöde.

Kan nog bli en riktigt intressant tråd detta om folk vågar ventilera sina upptäckter..

Jag delar gärna med mig av vad som jag har lyckats med och kommer köpa..

Postat: tis okt 05, 2010 4:06 pm
av Zipperno
Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?

Postat: ons okt 06, 2010 3:59 am
av Erland Cox
Jag kör 45-60-75-85 om 85 får plats. Det får den på 531 toppar. Bäst är en toppvinkel på 35 grader på insug. På avgas kör jag med radiestål eller slipar en radie under sätet. 15 och 30 grader över sätet. 1,3mm:s säte på insug och 1,3 till 1,5 på avgas.

Erland.

Postat: ons okt 06, 2010 8:41 am
av Tommy Luhr
Zipperno skrev:Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?
kollar katalogen men finner dom inte?

Postat: ons okt 06, 2010 3:28 pm
av Zipperno
Tommy Luhr skrev:
Zipperno skrev:Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.

Någon som provat dom forut?
kollar katalogen men finner dom inte?
Kolla sida 21 och 24 i mira katalogen.

http://www.miratool.ch/PDF/Mira_Formtools_preview.pdf

Postat: lör okt 09, 2010 10:40 pm
av Norbäck
Sånna där stål ser ut som nått jag skulle kunna få tillverkat.

Vad är det för vinkel på skäreggen på dom?

Re: Mira skärstål

Postat: mån okt 11, 2010 6:51 pm
av SWR
Tommy Luhr skrev:Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..
Innsug eller avgass..?

Postat: mån okt 11, 2010 7:50 pm
av Tommy Luhr
pratar insug nu.

Postat: mån okt 11, 2010 7:57 pm
av SWR
Tommy Luhr skrev:pratar insug nu.
Jeg har brukt 38 - 45 - 55 - 82 med godt resultat der...

Postat: fre okt 15, 2010 11:51 am
av Jens Gustavsson
vi håller oss till ventil stål i denna tråd, gamla ouppklarade affärer får ni ordna utanför forumet. (tar bort ditt inlägg gurra inlägg)

Postat: fre okt 15, 2010 12:20 pm
av Peter schmidt
Jag använder 4043b, tycker det är bra.

Postat: fre okt 15, 2010 4:08 pm
av Tommy Luhr
skall utvärdera dom stålen jag har och köpa lite nya nu när jag har flödesbänken iordning.

Postat: mån dec 20, 2010 10:44 am
av Tommy Luhr
beställt stålet 4101 för sugmotor topparna.

Skall utvärdera på volvo maskinerna om jag kan komma på en bra vinkel kombination..

Tycker 530 topparna är svåra att flåsa ut 200cfm med std ventil med bibehållen area.

Postat: tis dec 21, 2010 9:42 pm
av Erland Cox
Jag kör 4104 eller 4098 på avgas. På insug kör jag en kombination. Minst 35 grader i toppvinkel, 1,3mm 45 grader, 60 grader och 75 grader. 75 grader kör jag med löst stål så det blir rätt bredd på 60 graders reduceringen. Jag tycker att 90-75-60 45 blir mest naturligt med 15 grader mellan vinklarna. En kompis har knåpat ihop ett Excelblad åt mig där man lägger in ventilstorlek, sätesbredd och önskad % under sätet så får man bredden på reduceringarna eller radien under avgassätet. Kommer snart en ny sida om ventilsäten.

Erland.

Postat: ons dec 22, 2010 10:23 am
av Tommy Luhr
Erland, jag har märkt att radiestål på avgas ger en otrolig skillnad i flöde.
Speciellt på en inte så bearbetad kanal.

Avgaskanalerna på volvos 8v topp är ganska ojämna i flöde i portade utföranden.

Gör man två lika toppar så kan det skilja en del på avgasflödet.

Jag kör med löst 75graders stål med.
Toppvinklarna har jag inte laborerat med så mycket än.
Men förstår på dig att dom hjälper till en hel del.