Mira skärstål / 531 prat

Diskussioner för erfaret folk
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jarmo Y »

CÅ skrev:Sänka sätet på en 530 topp blir inte bra då radien där är så liten.
Radien är inte för liten att kan inte sänka.

Jag har testat olika sätena genom att spakla med bilspackel på sätesområdet eller förbränningsrum, har spacklat ventiltallriken också och sen slipat och svarvat eller svarvat tallriken av plast och på den limmad aluminiumrör så det funkar som ventil på flödesmätning.
En ventil går att göra större med spackel för flödesmätning, kan funka på en riktig motor också :mrgreen:
Jens, om du tänker nu på 2017 att börja prova mäta olika sätes eller ventilvinklar på en flödesbänk, ligger du 100 år efter :D

Jag har Goodson/Serdi adapter för Mira och har gjort en hållare för båda stålet Mira och Serdi, till en metallsvarv att kan slipa stålet. Båda är lika lätt att slipa.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Kadett4wd »

Kolla www.silver-seal.com har för mig de var lite billigare än goodson.
Men nu kommer jag inte in på sidan, så de kanske lagt ner?
Men de har en facebooksida än iaf.

https://www.facebook.com/pg/SilverSealP ... e_internal
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag skall mira fräsa en Toyota supra 2jz topp, och vill ha hjälp med vad jag skall välja för ett skär. Den skall gå i drifting, och kommer att ligga mellan 800 till 1000 hk, den kommer att köras med E85.
Hur mycket anläggning bör man ha i 45graders vinkeln? Går det med 1,5 mm både in och ut?

/ Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Jag använder ett stål som heter 4090C med 1,3mm:s säte och en radie uppåt i förbränningsrummet till de flesta 4 ventilstoppar jag gör.
Det gör inga fula hack i hörnen mot cylindern.

Erland
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av SWR »

Jonas Enderlein skrev:Jag skall mira fräsa en Toyota supra 2jz topp, och vill ha hjälp med vad jag skall välja för ett skär. Den skall gå i drifting, och kommer att ligga mellan 800 till 1000 hk, den kommer att köras med E85.
Hur mycket anläggning bör man ha i 45graders vinkeln? Går det med 1,5 mm både in och ut?

/ Jonas E
Jeg kjører også 1.3mm sete på 2JZ inn, 1.5 mm ut.
-Bjørn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jarmo Y skrev:
CÅ skrev:Sänka sätet på en 530 topp blir inte bra då inner radien där är så liten.
Radien är inte för liten att kan inte sänka.

Jag har testat olika sätena genom att spakla med bilspackel på sätesområdet eller förbränningsrum, har spacklat ventiltallriken också och sen slipat och svarvat eller svarvat tallriken av plast och på den limmad aluminiumrör så det funkar som ventil på flödesmätning.
En ventil går att göra större med spackel för flödesmätning, kan funka på en riktig motor också :mrgreen:
Jens, om du tänker nu på 2017 att börja prova mäta olika sätes eller ventilvinklar på en flödesbänk, ligger du 100 år efter :D

Jag har Goodson/Serdi adapter för Mira och har gjort en hållare för båda stålet Mira och Serdi, till en metallsvarv att kan slipa stålet. Båda är lika lätt att slipa.

hej tror du missförstår mig lite jarmo? jag gör sätet djupaere än standard på 530 toppen så jag får en fin topp vinkel i förbräningsrummet men då jag säger sänka sätet extra mycket så snackar vi betydligt mycket mer. det blir bra på 531 och på b20 om man kan leva med större förbräningsrum? man ser på flödet speciellt på låga och medium lyft (men även på högre men kanske inte lika mycket beroende på aria och portning) att flödet ökar fint då det blir bättre övergång mot förbräningsrummet.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Mer låg och mellanlyft vill man väl inte ha?
Jag ska prova att svetsa upp en 531 runt ventilerna så att jag kan få en 2,5mm lång 40 graders toppvinkel.
För att sänka låg och mellanlyftsflödet och höja höglyftsflödet.
Tanken är då att kunna köra mer duration och få mer duration på högt lyft.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja erland det är en gammal och intressant fråga som jag tror inte har ett svart eller vit svar på för alla motorer.

här kommer min korta snabba version om hur jag tror det är, kommentera gärna om du håller med till viss del eller? och vad du/ni tror? nu snackar jag vanliga 2v toppar typ volvo sbc, bbc B20 motorer... inga F1 eller prostock motorer på extrema varvtal :)


jag tror att med snälla gat kamaxlar med begränsad duration och små ventiler som det är på en volvo 2v så vill man ha max flöde på alla lyft oftast (med med lagom aria såklart). men med i fullrace sug motorer med långa optimerade kamaxlar, max stora ventiler och mycket lyft, överlapp mm så behöver man inte jaga sista cfm under 4-5mm iallafall men sen vill jag ha max flöde.

sen det jag snackar om tidigare ger mer flöde på alla lyft och det är nog nästan alltid bra? speciellt på en turbo motor med lite kortare duration och mindre lyft fast som ska varvas ganska bra men ändå fungera fint på gatan (en snäll 750+hk motor :wink: )

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av »

Svetsa upp förbränningsutrymmet är ju än bättre får man ju både längre radie och finare förbränningsutrymme.
Men dom 2 senaste 531erna jag gjort har ja mira så jag fått med hela topp vinkeln på stålet (4100 med 35gr toppvinkel)
Så inte överdrivet djupt Men ändå djupare än jag sett på andra toppar.
Det blir ju en finare övergång mellan säte och förbränningsutrymme och mindre platt yta utan en finare kona vilket borde vara bra för flödet.(men svårare att få hög komp)
Har dock aldrig provat skillnaden på en och samma topp utan övriga ändringar men den senaste flödade iaf bra med sänkt säte hela vägen.
Men flödet borde ju öka mest på mellanlyft innan det släpper från sätet och går mer rakt mot ventil tallriken och ev håller kvar längre innan det släpper.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Mer låg och mellanlyft vill man väl inte ha?
Jag ska prova att svetsa upp en 531 runt ventilerna så att jag kan få en 2,5mm lång 40 graders toppvinkel.
För att sänka låg och mellanlyftsflödet och höja höglyftsflödet.
Tanken är då att kunna köra mer duration och få mer duration på högt lyft.

Erland
Måste ju vara ett knepigt sätt att effekt på.
Ju längre ventilen är ifrån sätet desto längre tillåts ju kompression läcka ut, och man får en tråkig maskin på lägre register.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

För att få det lyft som behövs till piston demand så måste man öppna tidigare än vad man skulle vilja.
Antingen så ökar man hastigheten som ventilen öppnar och stänger med vilket kräver större tryckare och hårdare ventilfjädrar.
Eller så gör man den effektiva durationen mindre genom att se till att motorn inte läcker på låga lyft.
För att med 37 tryckare få mer duration över 10-12mm där det händer nåt flödesmässigt måste man gå upp i duration även i sätet.
När jag körde min motor varm och fick plana den 0,7mm och samtidigt sänka sätena rejält så tjänade jag runt 10 hästar på det.
Se det så här, bra låglyftsflöde är det samma som mer duration och det ger tråkiga lågvatvsegenskaper.
Dåligt flöde på låga lyft däremot är det samma som mindre duration, ger mindre flöde åt fel håll och bättre lågvarvsegenskaper.
Nu pratar jag sugmotorer, turbomotorer behöver inga såna kammar, man kan spräcka blocket med en snäll kam.
På en sugmotor finns ingen wastegate utan bara trimmarens skicklighet att utnyttja allt i motorn till sin fördel.
Turbotrimning är tråkigt för det är alldeles för lätt att få 500 hästar på ett bar i en 2340cc 230 motor.
Att komma över 250 i motsvarande sugmotor däremot blir svårare for var hästkraft om motorn samtidigt ska kunna dra fint
från under 4000 varv och till 8000 varv. Dessutom med förgasare.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Mer låg och mellanlyft vill man väl inte ha?
Jag ska prova att svetsa upp en 531 runt ventilerna så att jag kan få en 2,5mm lång 40 graders toppvinkel.
För att sänka låg och mellanlyftsflödet och höja höglyftsflödet.
Tanken är då att kunna köra mer duration och få mer duration på högt lyft.

Erland
Måste ju vara ett knepigt sätt att effekt på.
Ju längre ventilen är ifrån sätet desto längre tillåts ju kompression läcka ut, och man får en tråkig maskin på lägre register.
Det handlar om tidarea för motorn att andas genom.
Just nu har jag nästan 108 literhästar vid 6750 varv.
Vill jag ha mer effekt än det måste jag varva mer och då krävs mer lyft och duration.
Funderar även på 40mm tryckare in på en framtida topp.
Hur hade du gjort för att få ut över 110 literhästar? Jag vill upp över 120 framöver.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror vi snackar om lite olika saker igen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Kadett4wd »

Jag ser att: ju mer duration man har desto mer 'läcker' motorn, den blir 'dynamiskt' tät längre upp i register/varvtal pga tröghet i luft och pulser etc etc.
Och hur jag gjort?
Insett vägs ände och kastat toppen åt skogen(eller sålt av eländet) och gått på fler ventiler =)

Jag förstår Jens tänk tror jag, göra vad man kan med så lite moddar som möjligt och hålla ned priserna, Långt upp i Norrland är lönenivåerna helt annorlunda än här och neröver.
Mildare toppar håller dessutom längre.
Nog så viktigt anser jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Nu pratade jag om racing och inte om standard.
Hur man skär sätena har helt med kamvärdena att göra och även med hur förbränningsrummen ser ut.
Men jag har en billig 530 topp jag säljer med standard ventiler, portad, mira fräst, planad till önskad cc, hårda enkla fjädrar,
Cromemoly retainers, valfri KL racing kam monterad med ventilspel ställt med nya tätningar och packbox för 8000:- + moms.
Den räcker till 200 sughästar med 45:or om man har plana kolvar och uppfyller de som vill ha billiga bra grejers önskemål.

Att köra 4 ventilare när du inte får tillräckligt med effekt med 2 ventilare, tycker du inte att det är att ge upp?
Utmaningen är ju att se hur bra man kan få den motorn som man håller på med.
Det är både en teknisk och mental utmaning.
I slutänden kommer allt testande kunderna till godo.

Erland
Skriv svar