Sida 9 av 9

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: tis mar 13, 2018 6:12 pm
av Kadett4wd
Nej inte att ge upp, Du måste se skillnaden.
En chaufför med mindre plånka vill inte utveckla och laborera, han vill köra sina rejs.
En människa som arbetar med topplock dagligen måste utveckla för att ligga först.

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: tis mar 13, 2018 6:21 pm
av Erland Cox
Jo så är det.
Men många som trimmar gör det ju bara för pengar.
Det är ganska ovanligt att ha ett så stort intresse för det som jag har.
Jag ser framstegen jag gör som nästan mer värda än pengarna dom ger.
Men man behöver ju pengar för att leva och för att göra framsteg.
Och andra yrkesgrupper tar betydligt mer betalt än trimmare per timme.
En av mina hundar blev biten i svansen av sin syster för snart 3 veckor sen.
Det har kostat 30000:- än så länge men huvudsaken är att han blir bra.

Erland

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: tis mar 13, 2018 6:32 pm
av Jens Gustavsson
ska försöka komma svara en gång till och förklara vad jag menar innan jag ger upp :D lägger upp bilden först här där jag har en sån dator.

en bild på en standard M kam, en bild på en gat trimkamaxel sts247 som är bland de värsta man kan ha som ändå ger bra delgas egenskaper och vacium på tomgång för att köras som vanlig bil och med singel spjäll på 550+ turbo hk. sen en Race kam som jag säljer som behöver separata spjäll och som drar från 4500-8500rpm på 2.4-2.8L fullrace sugisar. skulle kunna ge 1000++hk på måttligt ladd också i en bra dragrace/extrem gat dragrace turbo bil men ......

bilden är vid tänkt ventilspel. 104 nock på RC kamaxeln och 108 på de andra.

sorry kvallan är inte bäst men de blå lodrätta markörerna är på tdc överlapp och den andra på 76 grader då kolven är på väg ned som snabbast. återkommer med mer vart jag vill komma med att det blir olika sätes jobb för de olika kam/motortyperna.

Bild

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: tis mar 13, 2018 7:05 pm
av Erland Cox
STS 247:an, hur nära en K kam är den?
När du säger gatkam, menar du då 745 som ska dra husvagn?
Jag har betydligt vassare gatkammar som fungerar alldeles utmärkt med singelspjäll.
Som ger 500 hästar redan vid 1 bar.
Det är det som jag tycker är trist med turbo för 500 hästar är 500 hästar för de flesta oavsett laddtryck.
Var finns då utmaningen?
När du säger 1000++ hästar på måttligt ladd, hur många bar menar du då?

Det är en bra illustration för att visa varför det krävs olika ventiljobb.
Men intressant att veta kan vara att flera stycken har gjort ventiljobb på sina motorer i pickuper med snälla kammar.
Och ventiljobben som flödade mindre på låga lyft gav mer effekt.
I början av lyftet är gaserna ofta på väg i fel riktning även högt upp i vatalsregistret.

Jag ser att du också har Audie kammätning.
Har du problem med att acc och ytterligare derivata blir hoppiga för det har jag.
Vet inte om jag gör nåt fel så det hade varit kul med en lektion från nån som använt programmet kängre.
Drar du runt kammen för hand eller med motor?

Erland

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: ons feb 27, 2019 10:18 pm
av Jonas Enderlein
Va brukar ni köra för sätesbredd när ni mirafräser v8 or?

/ Jonas E

Re: Mira skärstål / 531 prat

Postat: ons feb 27, 2019 11:50 pm
av Erland Cox
Mellan 1,5 och 1,3mm.

Erland