Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 5:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor okt 26, 2017 6:18 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5666
Ort: Lund
BMW stålet har 70-45-15 och är inget att ha.
Finns i Mirakatalogen

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 26, 2017 8:55 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20568
Ort: Tomterna/sävar
har funderat på att göra en test flödes topp med bra portning och sen testa lite olika "svarvade sätesstål" och se skillnader snabbt. en 531 med 48mm ventil sen sätesring på ca 52mm dim och extra djup då får man med ytter vinkeln bra och man kan testa djupet på sätet bra med. va tror ni om ett sånt test? även olika ventiler behövs för att det ska bli ett rättvist test.

/jens

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 6:19 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5666
Ort: Lund
Du kan ju inte sänka sätet efter hand. Flödet blir bättre men kompet lägre.
Skulle det inte gå att ha ett säte med sugpassning som man fäster med 2 stoppskruvar så att det inte snurrar.
Då kan man fräsa och byta efterhand så att inte höjden och toppvinkeln blir en faktor utan att man vill det.
Om man ska göra en 48-40 topp så kan man lämna sätena i och porta toppen först.
Sen kan man fräsa i sätena och godset utanför, finns ju 4 hål att prova på innan man byter säten.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 28, 2017 11:54 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Låter som ett intressant test, bortsett från att kompet sjunker finns det någon nackdel, finns det någon brytpunkt på ventilstorlek , när man inte längre vinner någon effekt, på tex 97/80 mm b230 eller annan motor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 28, 2017 12:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 504
Ort: lycksele
Sänka sätet på en 530 topp eller på avgas sidan blir inte bra då radien där är så liten.
Brytpunkten borde bli när man kommer för nära avgasventilen med sätet dvs med 48/40 går det inte sänka ventilen mycket alls dock får man ju samma effekt med den större ventilen som när man sänker sätet och får mindre platt yta runt ventilen och en finare koning ut igenom förbränningsutrymmet (förutom allt annat som skiljer)
Annars om du menar brytpunkt på just ventilens storlek så kolla på dehär
viewtopic.php?t=41942


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 29, 2017 3:46 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20568
Ort: Tomterna/sävar
jo fungerar på toppar med "för hög" innerradie som 531 har eller B18-B20- B30. fungerar på sugmotorer också då man ska ha E85 kompa och vass kam med mycket överlap lyft då slipper man göra ventilutag i kolvarna sen får man lite extra flöde som bonus :thumbright:

jag håller på med en 531 turbo topp med 46x37 ventiler till roger B som har djupa insugs säten och det ser nästan ut som det är 48mm ventil på flödet upp till 10mm lyft sen en bit över 300fps/28" vid 12- 13mm lyft, (mätt ett par cm in i kanalen från insugs sidan sett). blir en fin 700+hk gat turbo topp 8) och för den kam den har ( ca 250 grader vid 1.27mm och 13mm lyft och korta ramper) 225cfm vid max lyft med stort sätt standard kanal fram till svängen ned mot ventilen.

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 29, 2017 4:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Spännande Jens,hur mycket har du sänkt ventilen , intressant att flödet ökade , hur påverkades flödet på + 10 mm ,andvände du en lång toppredusering , intressant att du valde 37 mm avgasventil räcker det till 700 hk ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 29, 2017 7:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20568
Ort: Tomterna/sävar
kan kolla i morgon hur mycket jag sänkte! har gjort så i ett par år på vissa toppar med gott resultat. Min comp-elimenator B18:n har liknade säte.

då allt stämmer behövs inte så stor ventil. mins jag hadde 673hk med standard ventiler för några år sen i en test motor (fins info om den i dyno avdelningen).

med 37mm ventil så behöver man inte ta nått just i aluminium delen av toppen så ringen ligger väldigt stabilt även om man laddar på hårt. ska man få en bra turbo motor så måste den va tålig! viktigare än sista sug hk tycker jag! effekt får man ändå i slutändan med turbo.

mvh jens

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 29, 2017 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9092
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kolvbult skrev:
intressant att du valde 37 mm avgasventil räcker det till 700 hk ?


Ja utan problem :)
Brukar ta ned 38 ventiler folk köpt till 37mm.
Gillar inte när sätet ligger läääängst ut på ringen.
Ventilen blir lite tjockare också, så man kan med fördel runda av ventilen på andra sidan.(mot förbränningsrummet)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 30, 2017 9:05 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5666
Ort: Lund
Jag ser ventilstorlek mot kanalstorlek.
88% kanal i minsta arean så kanalen / 0,88.
40mm kanal ger 40 / 0,88 = 45.45mm
48mm ventil kräver minst 42mm kanal i minsta arean och en kam med lyft till den arean.
Läste ett test med 4 olika toppar på en LS 2 6 liters Cheva motor.
235-238 duration vid.050" och.600" i lyft
Dart hade sämst flöde, 260 nåt vid .6" i lyft och störst kanal.
Nån topp hade 2,02 ventiler och den värsta 2,13" och 325 CFM i flöde.
Ändå gav alla toppar mellan 535 och 555 hästar.
Alla toppar var i princip bra nog, även Darts gjutna med små ventiler för mindre borr.
Det skilde bara 4% mellan den orörda med små ventiler och den maxportade med stora ventiler.
Får inte toppen kam så det räcker behövs inte mycket topp.
Men jag kan med 14,6mm lyft in och 14mm lyft ut få 500 hästar från en 531 topp med 45-38 ventiler.
250 sughästar är rätt lätt att få med bibehållet register.
Efter det på 2365cc får man börja ställa in avgasgrenröret och kammen för högre varv och då tappar man i botten.
Men jag har ännu inte sett att man tappar effekt på en stor kanal.
Bara att man tappar effekt fort efter maxeffekt som kan vara samma som för en bra topp om toppen är trång eller har dålig sväng ner till ventilen.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 4:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 504
Ort: lycksele
Letat lite utan att riktigt hitta det jag söker så undrar om någon har något tipps.
Letar ett stål för avgas på volvo 530/531
Skulle haft ett radie stål med 1,2-1,5mm säte och en radie under som gör hålet ca 1,5-1,7mm mindre tills 90 grader.
Så den gör hålet under en 38mm avgasventil 33-33,5mm
Tex 4098 och 4157 skär ju 2mm mindre och 4138 1mm mindre.
I dagsläget kör jag med vinklar och då 35 45 75 85 för att få hålet lagomt stort.
Eller 4157 på toppar som det kostas på 38mm ventiler på typ folkracekammar med ca12 mm lyft.
Men då försvinner 10-15cfm från höglyftsflödet.
Det borde ju kunna bli bättre både flödesmässigt och mindre jobb med ett stål som tar allt direkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 12:13 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5666
Ort: Lund
4052 är rätt bra, ger en snygg övergång mot toppen med radie över sätet. 1,5mm.
Om du vill ha radie under så hittar jag bara 4076. 1,3mm.
Ska du upp till 33 under får du ha radie 6 nånting, 12 funkar inte.
Jag slipar radie själv efter att jag fräst.
Kör 45-60 och skär efter med 75 och ibland 85 graders korrekturstål.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 6:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 504
Ort: lycksele
Skulle möjligen vara 4076 då fast skulle helst hittat ett med 90gr avslut.
Nu har jag först ett vanligt 35 45 60 sen lösa 75 och 85gr sen ibland slipar dom eller bara fräser bort 60gr vinkeln så det blir 45 75 85 för ett stort hål under ventilen.
Men min lata sida säger att det vore trevligt att bara behöva ett stål som gör allt och får rätt diameter under direkt utan att slipa eller använda flera stål.
Så ett stål likt 4157 och 4098 men med en mindre radie under skulle varit fint och hitta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 2:09 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5666
Ort: Lund
Du kan rita ditt eget stål.
Mall att rita i finns här: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... nklar.xlsx
Jag har en till radie under sätet också men den verkar jag aldrig ha fått upplagd.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 25, 2017 9:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Inlägg: 60
Många I USA vill endast ha 3D/Serdi typ stål och Goodson har denna adapter til Mira maskin så man kan använda 3D/Serdi stål:
https://goodson.com/products/valve-seat ... 3471345030

Man kan jo ochså slipa dessa stål på en billigare slipmaskin än Mira's svindyra slipmaskin.

/Rolf


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010