Problem med hög avgastemp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Problem med hög avgastemp

Inlägg av dannej »

Jag har problem med avgastempen på min maskin, ligger konstant över 900-950 grader vid laddtryck, och drar jag hela 4:an så peakar det över 1000 grader.
Lambda ligger bra, hjälper inte att lägga på mer soppa, tändningen har vi ökat så mycket det gått, lyssnat efter knack med avlyssningsutrustning och lagt tändningen efter det, förvisso på 95 oktanigt för att få det safe.

B230 2,5L
8V, vass kam
separata spjäll
Hx40
Laddar just nu 1,4, avgasmottrycket ligger under 0,6
Wastefire
Varvstopp 7800
Fullt laddtryck från 3000 varv på dom höga växlarna

Bifogar tändningsmapparna, ser det någorlunda vettigt ut?



Bild

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vass kam säger du?
Kompressionsförhållande?
Vilken HX40 är det?
Avgasmottrycket låter väldigt lågt beroende på vad det är för motor och vilken turbo vi pratar om.
Hur ser stiften ut? (avslag direkt efter full gas)

Det kan vara helt normalt att det blir så här, beroende på valet av grejor i motorn och bränslet du kör på. Du skulle fått sätta bilen i bänk och se vad som händer med vridet samtidigt som du har bra knacklysning och kollar stift, med mer. Du har ju inte mer än en par mil till Masens Motor i Rödeby där Bert-Ola har en Dynapack (navbroms).
www.masensmotor.se
Sluta fundera, lätt värt det. :)
http://www.youtube.com/watch?v=1QTJYTcv1S0
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Tja, vass och vass, den är förvisso inte så högvarvig
Dur vid körspel 324 grader, vid 1mm lyft 237 grader.
Lyft: 10.8mm
Nockvinkel: 106°
TDC lyft: 3-3.3mm

Hx 40, jag vet inte vilket avgashus, men det är 57mm kompressorhjul, och 64mm turbin

8,3 i komp

Har inte kollat stiften vidd fullastkörning, men det är bp8es

Jag har pratat med Bert-Ola om mappning, dock vill jag ha lite koll på det här innan ifall det skulle vara något annat fel är mappningen, men det kanske bara är det som det hänger på.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ingen vass kam! (237 grader vid 1.0mm) långa ramper är det dock. typ som en V kam i duration och som en A kam i lyft.


om jag förstår rätt så är det blå markerade i mappen 1.3-1.4 bar laddtryck?

9-10 grader vid max vrid och 21 grader vid max effekt låter väldigt lite! och ger extrem avgastemp, du har en fin turbo och så så har du bara koll på lamda och allmäna inställningar på motorn i övrigt så kan du öka rätt mycket.

vad har du för avstånd mellan kolv och topp?(svarvade kolvar?)
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jens Gustavsson skrev:det är ingen vass kam! (237 grader vid 1.0mm) långa ramper är det dock. typ som en V kam i duration och som en A kam i lyft.


om jag förstår rätt så är det blå markerade i mappen 1.3 bar laddtryck?

vad har du för avstånd mellan kolv och topp?(svarvade kolvar?)
ja det stämmer, dock verkar inte laddtrycket spela någon roll på avgastempen, även om jag kör fort länge på dellast (ca 0,5 i laddtryck) så skenar avgastempen iväg.

Det är wiseco kolvar, och blocket är toppdeckat, jag har för mig jag gjorde spelet så lågt som möjligt enligt vad jag blev rekomenderad, om jag mins rätt så är det 0,3mm, med packningen inräknad, alltså kolvarna är ovanför cylinderkanten
http://www1.garaget.org/archive/126/125 ... 578224.jpg

Förbränningsrummet är originalutformat
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 7q28rb.jpg
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Anledningen till att tändningen är låg i mellanregistret 3000-4000 varv beror på att jag ofta kör i ett register man normalt inte kan hamna i vid gat eller dragracing körning, nämligen lågt varv och fullt ladd.

När jag kör drifting så kan jag tillexempel köra på 3:an med hjulspinn, och sen släppa av så motorn är nere på 2500 varv men behålla varvet i turbon, alltså direkt vid fullgas så har jag fullt ladd, då under 3000varv.
Men det bör gå att finjustera en hel del till, det är dock välldigt svårt att mappa då det är svårt att komma i det registret.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kollade på bilderna på garaget, väldigt fint bygge :thumbright:

du kan slå en signal så kan vi snacka lite förtändning mm 073-8063737 (sitter bara med tråkiga pappers jobb i dag så lite motor snack är kul :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

alternativ, gå upp i oktan och höj tändningen.
då sjunker tempen.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kammen är nog ett stort problem, mera lyft och mindre duration vid spel så du får tillgång till mera flöde i toppen, blir automatiskt högre gashastighet med mera lyft, det ger högre ram effekt, då får du mycket starkare motor lägre ner utan ladd, och då behöver du inte backa tändningen för att orka hålla ladd lågt ner. Mycket mindre överlapp i duration med samma överlaps tid-area med agressivare profiler!

Med 327 vid ventilspel och ca 240 vid 1.25mm och 10mm lyft är extremt långsm profil.

Några exempel:

På en orginaltryckarbricka, 33mm, får du med 238 på 1.25mm, 12mm lyft, 275grader vid spel.

Om du kör 37mm yta på tryckaren som exempel 258 vid 1.25mm 290 vid ventilspel och 14.6mm lyft. Denna profil kan man enkelt göra om till runt 240grader vid 1.25mm och då kommer man upp till straxt under 14mm lyft och ca 270 vid körspel.


Den som du nu har, smyger upp, det tjuvar ut en massa avgaser m.m. Sätt i en agressivare kam är mitt tips.

PM om du är intresserad av kammar så tipsar jag var du får en som passar precis till ditt behov!

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Ett till kam exempel:

Med 320 grader vid ventilspel kommer man upp till 16mm på 37mm tryckare, det ger 283 vid 1.25mm.

Denna är allt för vild för din motor, men bara som ett exempel på vad man skulle hinna göra med ventilen på 320grader från spel till spel.



/Andre'
power
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

bara för kul att veta, vad ligger du på för lambda när tempen skenar iväg?
du vågar nog även elda på tändnigen en del såg ganska lågt ut i mina ögon, även som norrback säger du ligger på en för snäll kam för det du vill ha ur din motor, de bästa du kan göra är nog att köpa nån schysst kam sen låta mappa den i bänk så kan dom stalla fast den i dom varvtal du brukar ligga på i driftingen som är svår att simulera i gatmappning
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag tror det är galet med 106 graders nockvinkel på en turbomotor i detta fallet, står nog å brinner rätt ut i grenröret tack vare det så kvittar tändläget å lambdat nästan helt, lär nog testa byta til en kam med iallafall 110 grader så lär det bli helt anorlunda
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

knotan skrev:jag tror det är galet med 106 graders nockvinkel på en turbomotor i detta fallet, står nog å brinner rätt ut i grenröret tack vare det så kvittar tändläget å lambdat nästan helt, lär nog testa byta til en kam med iallafall 110 grader så lär det bli helt anorlunda

det beror på. med en kam med relativt lite duration som tex 247 jag säljer så får du än om man kör 108 grader bara kring 3.5mm lyft på ÖDP, det hinner inte läcka ut speciellt mycket på en sån kam även om man har lyckats få ned avgastrycket så mycket som i detta fall :thumbright:

det som händer är att man får en liten renblåsning av förbrännings rummet som sänker temperaturen i förbrännings rummet och minskar förbrännings tempen.

med mindre nockvinkel så får man mera cylinder tryck då insugnings ventilen stänger tidigare men samtidigt mera fyllnads grad på låga och mellan varv då man har mer lyft vid den kritiska punkten då kolven har högst hastighet på väg ned på insugnings takten.


fördelen med mindre lyft på överlappet är bättre vacium på tomgång och snällare delast men har man separata spjäll så går motorn fint på delast ändå då.

man kan då gå på en mer optimal nock vinkel för fullgas och öka fyllnads graden men kamaxeln blir samtidigt lite mindre vass så det kan låta som man har en vassare kam än man har då durationen hamnar mer i överlappet.


normalt rekommenderar jag STS 247 med 112-114 nockvinkel på motorer med singel spjäll och speciellt då man har tveksam turbo med höga avgastryck mm men som i detta fall och efter vi snackat i telefonen ett tag så rekomenderar jag typ 107grader nock vinkel som instaleras på 104 grader på insugnings nocken.

jag har en hybrid med 237 in och 247 ut med 112-114 men med 2.5 liters veven och den fina turbo systemet så blir den för fjollig tycker jag.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jag ska testa en enem kam som jag har liggande, det är en K13, 280grader/12,5 i lyft och med 112grader nockvinkel och se hur avgastempen svara på det.

Märkte även att jag måste ha tänkt fel när jag ställde in kammen, jag har flyttat fram den max, jag trodde att jag hade backat den max, men nu är det fixat och jag ska testa så fort jag får hem en ny tändspole.
det borde göra någon skillnad med att avgasventilen öppnar senare.


Läste även på lite om kammen jag kör med, och det är ju tydligt att det ska bli hög avgastemp med den. klipper in nedan

Denna kam funkar mycket bra till Volvo 234 Turbo med högt laddtryck. En välbyggd maskin med rätt Turbo och avgastemp på minst 930 grader ger upp till 700 hk. Sitter i Martin Lundkvist Volvo 745 som kört på 9,93 på 402 strippen. Den verkliga effektkicken brukar komma vid 1,8bar. Samma kammar körs både på insug och avgas. Karaktären på maskinen blir följande: bra tomgång på 700-800 rpm, inget mekaniskt skrammel från ventilmekanismen, börjar komma på i laddtryck rejält vid 3000-4000 rpm samt varva obehindrat. Profilen är för stumma tryckare och går att köra med litet ventilspel. Dom flesta som provar olika Turbo kammar till Volvo 234 gör misstaget att köra sugkammar avsedda för RallyCross med mycket lyft och överlapp samt hög ventilacceleration vilket brukar ge problem med dålig avgastemp (ingen sprutt på Turbon) och ventilflyt vid höga varv. Så FS324 är väl beprövad och klarar att bygga högt förbränningstryck. Funkar mycket bra även på 8v motorer, ger ca 400 hk vid 1,5 bar med rätt grejor. Kördes mycket på RallyCross bilar innan restrictorn dök upp.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att höra hur K13 fungerar :thumbright: jag tror mer på den men den är fortfarande på mindre nock vinkel och lite mer duration.

K13 är på 230-235 grader om jag mins rätt på 1.27mm som jag mäter mina kamaxlar.

de roligaste man kan göra är att testa olika turbos och kamaxlar på en motor! det är relativt fort gjort och det ger stora skillnader i motor karaktär= intressant :thumbright:
Skriv svar