BorgWarner EFR turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av ottoturbo »

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Fyrken »

Jag köpte min 8374 T3 av just Treadstone. Funkade bra!

Här är en jämförelse av 8374 och 9180:
http://forums.clubrsx.com/showpost.php? ... tcount=173
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av ottoturbo »

Notis:
The Garrett turbine wheel is shaped different, and also has a much thinner cross section. You can almost make it out in the pics. Brock at Borg Warner told me that you have to go up a size in the EFR turbine wheel OD, to compare against a Garrett. In this case 70mm EFR will be similar to the 60mm GTX. Which this makes more sense base on the overall volume the turbine wheel being slightly less with an EFR of the same given OD as a Garrett.

Bild
Bild

Är dom störra turbinhjulen likadan?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Gud va mycke svängmassa i EFR turbon..
iofs kanske matrialet är lättare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Christer J »

Kadett4wd skrev:Gud va mycke svängmassa i EFR turbon..
iofs kanske matrialet är lättare.
Ja det är ju titanaluminid vilket väl ligger mellan titan och alu i specifik vikt.
Turbinhjulet väger inte mer än kompressorhjulet. Därför kan dom använda sig av
"fullback" design på turbinhjulet som ger lite högre verkningsgrad då det inte läcker imellan vingarna
åt fel håll.
/Christer
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

ehhh.. nu jämnförde e väl 2st Efr turbos? i testet Fyrken länkade till.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Ahh.. missade den länken..
Men ögnade igenom den och tyckte det verkade vara ett mycket rörigt test.
Ofta jämnförde han äpplen och päron..
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Kände och klämde på en EFR turbo igår..
Spontant känns det som en riktigt genomarbetad turbo med mycket hög kvalitet.
Jag vet inte modellen,, men LG vet vilken det är.
Ska sitta på en volvo 5a som en kille här i Ludvika bygger.
Ska bli kul å se hur registret blir att se ut, jag har portat toppen på maskinen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

ähh inget som bilder på nätet redan visar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
LG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:19 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av LG »

Kadett4wd skrev:Kände och klämde på en EFR turbo igår..
Spontant känns det som en riktigt genomarbetad turbo med mycket hög kvalitet.
Jag vet inte modellen,, men LG vet vilken det är.
Ska sitta på en volvo 5a som en kille här i Ludvika bygger.
Ska bli kul å se hur registret blir att se ut, jag har portat toppen på maskinen.
Det är en 6258. Ska bli intressant att höra hur den funkar sen .
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Baxman »

http://www.full-race.com/articles/efrturbotechbrief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

En rolig detalj.
en sak jag testade redan runt 03-04 är hur downpipen ska diffuseras upp med en kona eller ej.
Kör man 'modernt' som alla gör idag med att nyttja pulser att slå igång turbin så är det itne helt rätt att köra med en divergerande kona efter turbin.

Utan här har Borg Warner implementerat det jag fick att funka riktigt bra.
man låter ett rör stick ned i downpipen med samma diam som turbinutloppet och nån cm ned i den grova downpipen.
De har gjutit in det i avgashuset lixxom..

Blädda till figur 10 i pdf´en så ser ni bilden till höger hur jag menar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar