Pressure recovery i förbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Pressure recovery i förbränningsrum

Inlägg av norrback »

Om man vill läsa om en mycket intressant grej kika in här:

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=23564

Registrera er, finns hur mycket info som helst!

/Andre'
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Därför det ska vara ett B18 topp hellre än B20 om det får inte svetsa..men tror att det hjälper inte mej mycket på dynotävling, mitt topp är långt ifrån proffsjob, men vågade i allafall vara med..
Flödestävling jag är inte mycke intresserad hur det går..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant ämne ska läsa igenom det om jag får en stund över i dag :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag riggade upp en topp som jag ska snabb testa lite med hastighets pinnen i jag återkommer med info.

blåser in i förbräningsrumet nu via en tratt och lite H.P.D. (hop plockade delar)



Bild
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Jakesta »

Ska bli mycket intressant att se Jens tester. Hur långt in i förbränningsrummet gäller detta? Kan man ha typ skarp kant efter ventilens "maxlyft"?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jakesta skrev:Ska bli mycket intressant att se Jens tester. Hur långt in i förbränningsrummet gäller detta? Kan man ha typ skarp kant efter ventilens "maxlyft"?
du får förklara bättre hur du menar.

/Andre'
power
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Jakesta »

Alltså ska det fortsätta med samma form en bit ner i förbränningsrummet (även efter luften passerat förbi ventilen) eller spelar det mindre roll då?

Tex om förbränningsrummet är djupare än ventilens maxlyft.
Har man ett stort förbränningsrum kan man ju låta luften fortsätta följa väggen en bit till utåt sidorna innan den når ner i cylindern... eller avsluta med radie eller skarp kant.
Fast den situationen är kanske inte intressant då kompressionen skulle bli för låg :?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har börjat leka lite med denna sett upp i bänken och jag kan börja med att visa hur flödes balansen är runt ventilen med denna proffs film... (tryck på bilden så startar den)
Bild

530 topp med 44 ventil som flödar 196cfm med modelera radie och 14mm vid normal flödning.
vid 17mm lyft blåsandes genom en ej optimal tratt så flödar den ungefär lika mycket.

med ett finger på innerradie sidan nästan lika mycket :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man känner att luften står still nästan, men det kommer ut ett smal stråle luft just vid ventilens 45 graders säte men det flödar nog tillockmed bakvägen längre från ventilen mot toppens säte.

intressant är också att man kan om man fipplar/stör flödet på luften på långradie sidan att liksom ändra väg och flöda mer på inner radie sidan men då tappar man till 186cfm och man kan då ta bort fingrarna och det stannar kvar där :shock:

deta är förövrigt en 530 som jag tidigare klassat som en rätt stabil och ej turbulens känslig topp.


en annan intresant sak är att flödet med 97 borr eller utan inte blir nån stor skilnad, bara nåra få cfm. det är nog en topp som inte är så begränsad i förbränings rummet då borret är 97mm och ventilen bara 44mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har också jobbat med att modelera till en finare övergång från sätet till förbränings rummet men det är inget som ger nått i flöde på höga lyft men det kanske hade gett mer på mellan lyft och i broms bänken? svårt att mäta hastigheterna med hastighets röret tycker jag. tipps? ca 340fps vid 45 graders sätet /ventilen men det är inte så olikt runt om ventilen men man känner att det är väldigt mycket mer luft på utter radie (bortre sidan av ventilen)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

intressant.

Har läst speedtalk tråden och kikat på ditt experiment Jens.

Tycker du man skall lägga förbränningsutrymmet så man får stabilare flöde runt ventilen ut ur kanalen?

Hur tyckte du att det var vid lägre lyft?


Kan en 531 fungera bättre ut i förbränningsutrymmet som inte har så kort kortradie, eller släpper luften på denna med och lägger sig mot ytterradien
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gamla tester som jag gjort på olika volvo 8v toppar säger att man inte ska porta bort nått i onödan på inner radie sidan. det beror nog just på detta då det nog kan hjälpa stödja upp flödet där.

du har nog som du säger mer jämt fördelat flöde på 405/531 men den lider av andra problem i innerradien som gör att det är svårt att få hög gashastighet där utan att det blir ostabilt flöde.

har bara testat på höga lyft än där den så kallade flödes om-skicktningen redan har passerats.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Prova att dra på lite modellera i innerradien på 530toppen för att se om du orkar få med dig luften runt svängen med större radie.
Vore kul att se om det hjälper.
Antagligen blir väll gashastigheten ett problem ist
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Man kan också prova med en sån här: http://www.circletrack.com/enginetech/c ... index.html .

Det gäller att styra flödet ner i cylindern och inte in i cylinderväggen så på cylindersidan får man vända flödet rakt ner:

Bild

Arean runt ventilen ska öppna upp mer än mantelarean för att luften ska sänka sin hastighet. Är det för trångt runt ventilen bibehåller man hastigheten för hög runt ventilen. Jag vill ha förbränningsrummets vägg så nära sätet som möjligt i botten av förbränningsrummet och precis som Jarmo skrev är B18 toppen bättre där. Den nya B20 toppen har en jättestor platt yta runt ventilen. Ska man ha bra diffusion så ska idealiskt sett förbränningsrummet öppna upp lika mycket åt alla håll men av naturliga skäl går det inte mot cylinderväggen. Att ta mindre på den sidan där korta radien är stryper bara flödet där och tvingar luften över ventilen. Kolla en insugningsport på en B20 topp med 89 borr och 46 ventil med en ståltråd med ett snöre i och se hur luften flödar i grytan. Mot mitten av förbränningsrummet.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pressure recovery i förbränningsrum

Inlägg av Jens Gustavsson »

en ny film där man tagit konceptet att "känna flödet" ett steg längre och stoppar fingararna i en motor på full gas :)

ibland är inte siffror och teoretiska beräknigar tillräckligt så då får man ståppa in fingret för att få känna vad som händer :lol:

http://www.enginelabs.com/news/amazing- ... is-finger/

hur det gick till https://www.youtube.com/watch?v=69pr4_DRbZY



Bild
Skriv svar