Pressure recovery i förbränningsrum
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Pressure recovery i förbränningsrum
Om man vill läsa om en mycket intressant grej kika in här:
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=23564
Registrera er, finns hur mycket info som helst!
/Andre'
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=23564
Registrera er, finns hur mycket info som helst!
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
intresant ämne ska läsa igenom det om jag får en stund över i dag
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag riggade upp en topp som jag ska snabb testa lite med hastighets pinnen i jag återkommer med info.
blåser in i förbräningsrumet nu via en tratt och lite H.P.D. (hop plockade delar)
blåser in i förbräningsrumet nu via en tratt och lite H.P.D. (hop plockade delar)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Alltså ska det fortsätta med samma form en bit ner i förbränningsrummet (även efter luften passerat förbi ventilen) eller spelar det mindre roll då?
Tex om förbränningsrummet är djupare än ventilens maxlyft.
Har man ett stort förbränningsrum kan man ju låta luften fortsätta följa väggen en bit till utåt sidorna innan den når ner i cylindern... eller avsluta med radie eller skarp kant.
Fast den situationen är kanske inte intressant då kompressionen skulle bli för låg
Tex om förbränningsrummet är djupare än ventilens maxlyft.
Har man ett stort förbränningsrum kan man ju låta luften fortsätta följa väggen en bit till utåt sidorna innan den når ner i cylindern... eller avsluta med radie eller skarp kant.
Fast den situationen är kanske inte intressant då kompressionen skulle bli för låg
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har börjat leka lite med denna sett upp i bänken och jag kan börja med att visa hur flödes balansen är runt ventilen med denna proffs film... (tryck på bilden så startar den)
530 topp med 44 ventil som flödar 196cfm med modelera radie och 14mm vid normal flödning.
vid 17mm lyft blåsandes genom en ej optimal tratt så flödar den ungefär lika mycket.
med ett finger på innerradie sidan nästan lika mycket
530 topp med 44 ventil som flödar 196cfm med modelera radie och 14mm vid normal flödning.
vid 17mm lyft blåsandes genom en ej optimal tratt så flödar den ungefär lika mycket.
med ett finger på innerradie sidan nästan lika mycket
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man känner att luften står still nästan, men det kommer ut ett smal stråle luft just vid ventilens 45 graders säte men det flödar nog tillockmed bakvägen längre från ventilen mot toppens säte.
intressant är också att man kan om man fipplar/stör flödet på luften på långradie sidan att liksom ändra väg och flöda mer på inner radie sidan men då tappar man till 186cfm och man kan då ta bort fingrarna och det stannar kvar där
deta är förövrigt en 530 som jag tidigare klassat som en rätt stabil och ej turbulens känslig topp.
en annan intresant sak är att flödet med 97 borr eller utan inte blir nån stor skilnad, bara nåra få cfm. det är nog en topp som inte är så begränsad i förbränings rummet då borret är 97mm och ventilen bara 44mm.
intressant är också att man kan om man fipplar/stör flödet på luften på långradie sidan att liksom ändra väg och flöda mer på inner radie sidan men då tappar man till 186cfm och man kan då ta bort fingrarna och det stannar kvar där
deta är förövrigt en 530 som jag tidigare klassat som en rätt stabil och ej turbulens känslig topp.
en annan intresant sak är att flödet med 97 borr eller utan inte blir nån stor skilnad, bara nåra få cfm. det är nog en topp som inte är så begränsad i förbränings rummet då borret är 97mm och ventilen bara 44mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har också jobbat med att modelera till en finare övergång från sätet till förbränings rummet men det är inget som ger nått i flöde på höga lyft men det kanske hade gett mer på mellan lyft och i broms bänken? svårt att mäta hastigheterna med hastighets röret tycker jag. tipps? ca 340fps vid 45 graders sätet /ventilen men det är inte så olikt runt om ventilen men man känner att det är väldigt mycket mer luft på utter radie (bortre sidan av ventilen)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
intressant.
Har läst speedtalk tråden och kikat på ditt experiment Jens.
Tycker du man skall lägga förbränningsutrymmet så man får stabilare flöde runt ventilen ut ur kanalen?
Hur tyckte du att det var vid lägre lyft?
Kan en 531 fungera bättre ut i förbränningsutrymmet som inte har så kort kortradie, eller släpper luften på denna med och lägger sig mot ytterradien
Har läst speedtalk tråden och kikat på ditt experiment Jens.
Tycker du man skall lägga förbränningsutrymmet så man får stabilare flöde runt ventilen ut ur kanalen?
Hur tyckte du att det var vid lägre lyft?
Kan en 531 fungera bättre ut i förbränningsutrymmet som inte har så kort kortradie, eller släpper luften på denna med och lägger sig mot ytterradien
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
gamla tester som jag gjort på olika volvo 8v toppar säger att man inte ska porta bort nått i onödan på inner radie sidan. det beror nog just på detta då det nog kan hjälpa stödja upp flödet där.
du har nog som du säger mer jämt fördelat flöde på 405/531 men den lider av andra problem i innerradien som gör att det är svårt att få hög gashastighet där utan att det blir ostabilt flöde.
har bara testat på höga lyft än där den så kallade flödes om-skicktningen redan har passerats.
du har nog som du säger mer jämt fördelat flöde på 405/531 men den lider av andra problem i innerradien som gör att det är svårt att få hög gashastighet där utan att det blir ostabilt flöde.
har bara testat på höga lyft än där den så kallade flödes om-skicktningen redan har passerats.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Prova att dra på lite modellera i innerradien på 530toppen för att se om du orkar få med dig luften runt svängen med större radie.
Vore kul att se om det hjälper.
Antagligen blir väll gashastigheten ett problem ist
Vore kul att se om det hjälper.
Antagligen blir väll gashastigheten ett problem ist
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Man kan också prova med en sån här: http://www.circletrack.com/enginetech/c ... index.html .
Det gäller att styra flödet ner i cylindern och inte in i cylinderväggen så på cylindersidan får man vända flödet rakt ner:
Arean runt ventilen ska öppna upp mer än mantelarean för att luften ska sänka sin hastighet. Är det för trångt runt ventilen bibehåller man hastigheten för hög runt ventilen. Jag vill ha förbränningsrummets vägg så nära sätet som möjligt i botten av förbränningsrummet och precis som Jarmo skrev är B18 toppen bättre där. Den nya B20 toppen har en jättestor platt yta runt ventilen. Ska man ha bra diffusion så ska idealiskt sett förbränningsrummet öppna upp lika mycket åt alla håll men av naturliga skäl går det inte mot cylinderväggen. Att ta mindre på den sidan där korta radien är stryper bara flödet där och tvingar luften över ventilen. Kolla en insugningsport på en B20 topp med 89 borr och 46 ventil med en ståltråd med ett snöre i och se hur luften flödar i grytan. Mot mitten av förbränningsrummet.
Erland.
Det gäller att styra flödet ner i cylindern och inte in i cylinderväggen så på cylindersidan får man vända flödet rakt ner:
Arean runt ventilen ska öppna upp mer än mantelarean för att luften ska sänka sin hastighet. Är det för trångt runt ventilen bibehåller man hastigheten för hög runt ventilen. Jag vill ha förbränningsrummets vägg så nära sätet som möjligt i botten av förbränningsrummet och precis som Jarmo skrev är B18 toppen bättre där. Den nya B20 toppen har en jättestor platt yta runt ventilen. Ska man ha bra diffusion så ska idealiskt sett förbränningsrummet öppna upp lika mycket åt alla håll men av naturliga skäl går det inte mot cylinderväggen. Att ta mindre på den sidan där korta radien är stryper bara flödet där och tvingar luften över ventilen. Kolla en insugningsport på en B20 topp med 89 borr och 46 ventil med en ståltråd med ett snöre i och se hur luften flödar i grytan. Mot mitten av förbränningsrummet.
Erland.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pressure recovery i förbränningsrum
en ny film där man tagit konceptet att "känna flödet" ett steg längre och stoppar fingararna i en motor på full gas
ibland är inte siffror och teoretiska beräknigar tillräckligt så då får man ståppa in fingret för att få känna vad som händer
http://www.enginelabs.com/news/amazing- ... is-finger/
hur det gick till https://www.youtube.com/watch?v=69pr4_DRbZY
ibland är inte siffror och teoretiska beräknigar tillräckligt så då får man ståppa in fingret för att få känna vad som händer
http://www.enginelabs.com/news/amazing- ... is-finger/
hur det gick till https://www.youtube.com/watch?v=69pr4_DRbZY
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/