BMEP och sånt relaterat

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av norrback »

så är det.

en viss storleks motor med ett visst BMEP ger alltid samma moment, samma BMEP med lite mindre motor ger lägre moment. Vrid kurvan = BMEP kurvan.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av Jens Gustavsson »

maximal PIK BMEP kan utryckas som antal NM/liter också.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av norrback »

ja
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta är en intressant tråd som jag ska skriva lite vidare i senare med lite nya tankar runt sug motorer och dess gränser mm.

har spekulerat att jag ligger kring 46 bar medel tryck nu i min turbo B18 men då lyfter toppen också lite från blocket trots M12 12.9 pin bultar :)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av Erland Cox »

Vad ligger du på utan fuskpysen?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej räknar man om på en turbo motor så blir det inget vidare siffror. på en sån tänker jag anorlunda. om man optimerar den för 3 bar så blir det inte så bra på 0 bar laddtryck helt enkelt. 46 bar delat med PR 4 = 11.5 bar

på de bästa sug B20 2150RC så har vi ca 225-230nm i vrid (ca 15nm mindre än riktigt bra volvo ohc) ca 13.4bar vid vrid pik på bensin tror jag det blir.

jag skulle vilja diskutera vidare detta med medel tryck på olika motorer och sen skilja på medel tryck vid max vrid och vid max effekt sen diskutera igen vad man får på olika motorer och sen räkna vidare på vad det ger för effekter på olika motorer och vad som krävs för få ett vist medeltryck vid ett vist varv mm.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av Erland Cox »

Medeltrycket speglar volumetriska verkningsgraden med friktionen avdragen.
Jag bromsade min gula 142:a med 2260cc B20, 257Nm och 210 hästar.
Jag har mycket modifierade 45:or så jag ska prova med 50DCO och se om jag kan få ut 100 literhästar.
Inga accelerationsavdrag förutom utrullning i rullande landsväg.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: BMEP och sånt relaterat

Inlägg av norrback »

För 2 veckor sen bänkades en honda k20 jag gjort toppen till. 89*99 2,5 liter 340hv & 330nm på e85.

BMEP i överkanten...har bänkats över 10 liknande motorer i samma bänk över en period på 5 år, vi började på 260hk

13,7:1
web k600v 4pistons kammar
skunk2 ultra street Insug
Hemgjort grenrör

/Andre'
power
Skriv svar