så är det.
en viss storleks motor med ett visst BMEP ger alltid samma moment, samma BMEP med lite mindre motor ger lägre moment. Vrid kurvan = BMEP kurvan.
/Andre'
BMEP och sånt relaterat
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BMEP och sånt relaterat
maximal PIK BMEP kan utryckas som antal NM/liter också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BMEP och sånt relaterat
detta är en intressant tråd som jag ska skriva lite vidare i senare med lite nya tankar runt sug motorer och dess gränser mm.
har spekulerat att jag ligger kring 46 bar medel tryck nu i min turbo B18 men då lyfter toppen också lite från blocket trots M12 12.9 pin bultar
mvh jens
har spekulerat att jag ligger kring 46 bar medel tryck nu i min turbo B18 men då lyfter toppen också lite från blocket trots M12 12.9 pin bultar
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BMEP och sånt relaterat
Vad ligger du på utan fuskpysen?
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BMEP och sånt relaterat
Hej räknar man om på en turbo motor så blir det inget vidare siffror. på en sån tänker jag anorlunda. om man optimerar den för 3 bar så blir det inte så bra på 0 bar laddtryck helt enkelt. 46 bar delat med PR 4 = 11.5 bar
på de bästa sug B20 2150RC så har vi ca 225-230nm i vrid (ca 15nm mindre än riktigt bra volvo ohc) ca 13.4bar vid vrid pik på bensin tror jag det blir.
jag skulle vilja diskutera vidare detta med medel tryck på olika motorer och sen skilja på medel tryck vid max vrid och vid max effekt sen diskutera igen vad man får på olika motorer och sen räkna vidare på vad det ger för effekter på olika motorer och vad som krävs för få ett vist medeltryck vid ett vist varv mm.
mvh jens
på de bästa sug B20 2150RC så har vi ca 225-230nm i vrid (ca 15nm mindre än riktigt bra volvo ohc) ca 13.4bar vid vrid pik på bensin tror jag det blir.
jag skulle vilja diskutera vidare detta med medel tryck på olika motorer och sen skilja på medel tryck vid max vrid och vid max effekt sen diskutera igen vad man får på olika motorer och sen räkna vidare på vad det ger för effekter på olika motorer och vad som krävs för få ett vist medeltryck vid ett vist varv mm.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BMEP och sånt relaterat
Medeltrycket speglar volumetriska verkningsgraden med friktionen avdragen.
Jag bromsade min gula 142:a med 2260cc B20, 257Nm och 210 hästar.
Jag har mycket modifierade 45:or så jag ska prova med 50DCO och se om jag kan få ut 100 literhästar.
Inga accelerationsavdrag förutom utrullning i rullande landsväg.
Erland
Jag bromsade min gula 142:a med 2260cc B20, 257Nm och 210 hästar.
Jag har mycket modifierade 45:or så jag ska prova med 50DCO och se om jag kan få ut 100 literhästar.
Inga accelerationsavdrag förutom utrullning i rullande landsväg.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: BMEP och sånt relaterat
För 2 veckor sen bänkades en honda k20 jag gjort toppen till. 89*99 2,5 liter 340hv & 330nm på e85.
BMEP i överkanten...har bänkats över 10 liknande motorer i samma bänk över en period på 5 år, vi började på 260hk
13,7:1
web k600v 4pistons kammar
skunk2 ultra street Insug
Hemgjort grenrör
/Andre'
BMEP i överkanten...har bänkats över 10 liknande motorer i samma bänk över en period på 5 år, vi började på 260hk
13,7:1
web k600v 4pistons kammar
skunk2 ultra street Insug
Hemgjort grenrör
/Andre'
power