BMEP och sånt relaterat

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Svara då på det här: Annars har ni nog uppfunnit en perpetum mobile och då får du gärna förklara hur den fungerar?

Erland.
Det går runt det går dit det snurrar runt en liten bit..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:ni har väll mätt drivhjuls effekt? hur har ni räknat om det?

men vad gällande överladdning och hur effekten ökar så är inget skrivet i sten då man med låga avgastryck och starkare pulser i både grenrör och insug säkert kan komma upp till högre VE än med en sug motor men det är mycket svårt skulle jag säga.

därimot skulle jag säga att det är nära omöjligt att nå +18 bar på nått högre rpm i en sådan sugmotor då dessa audi motorer inte är vad man snällt sagt kan kalla "optimal".
såg just du editerat och att varvet inte riktigt stämde.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:ni har väll mätt drivhjuls effekt? hur har ni räknat om det?
Omräkningen har inte jag gjort.
Men det spelar juh ingen roll om det så visat 100000hk fel.
Det är skillnaden mellan oladdat och laddat som jag far efter.
man kan inte till 100% räkna baklänges på en överladdad maskin då den ändrar karaktär i gasväxlingen då tryckdifferenserna blir större vid laddtryck än utan laddtryck.
Du vet juh själv Jens, din B20 i Vegan ger juh inte mycket sugeffekt, men när väl laddet kommer så börjar siffrorna dansa iväg.

En sak finner jag rolig på det här forumet, ni sitter med svar innanför västen men ni glömmer bort dem och koncentrerar er på nya problem så väldigt att svaren som finns där mitt framför ögonen blir helt osynliga.

Jag vet flertalet maskiner som bromsats utan wastegatefjäder och gett helt ofattbara siffor, man tycker maskin är juh 'sugmotor'.
Men turbon knuffar lite på luften ändå verkar det som.

Alla svar finns inte i teorin direkt, man måste ibland uppleva felet i praktiken för att börja nysta i rätt ände för att hitta den teoretiska lösningen.

Jag gav ett exempel förut på en mod man kunde göra på ett topplock för att nå ett visst mål.
Erland dissade då den modden trots han själv utvecklat en topp till Husabergmotorcyklar med just den modden.
Han menade säkert väl då han skrev att det blir oförbrända gaser hit och dit.
då det blir skrymslen i cloverleef-förbränningsrum, men ändock gör han den grejen själv.
Bild

Vid ett flertal tillfällen har jag noterat samma sak.
Givetvis antar jag ni utvecklar er själva och kommer på nya saker hela tiden.
Men ingenting är juh nytt, det har funnits under solen i väldigt många år redan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Svara då på det här: Annars har ni nog uppfunnit en perpetum mobile och då får du gärna förklara hur den fungerar?

Erland.
Det går runt det går dit det snurrar runt en liten bit..
Jo, det var ju en intelligent förklaring. Då har du ju själv svarat på varför åtminstone jag inte kommenterade inlägget från början.

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
Jens Gustavsson skrev:ni har väll mätt drivhjuls effekt? hur har ni räknat om det?

men vad gällande överladdning och hur effekten ökar så är inget skrivet i sten då man med låga avgastryck och starkare pulser i både grenrör och insug säkert kan komma upp till högre VE än med en sug motor men det är mycket svårt skulle jag säga.

därimot skulle jag säga att det är nära omöjligt att nå +18 bar på nått högre rpm i en sådan sugmotor då dessa audi motorer inte är vad man snällt sagt kan kalla "optimal".
såg just du editerat och att varvet inte riktigt stämde.
Var då?
Jag kan ha gjort en skrivgrunka, samt jag avrundar ofta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Kadett4wd skrev: Det går runt det går dit det snurrar runt en liten bit..
Jo, det var ju en intelligent förklaring. Då har du ju själv svarat på varför åtminstone jag inte kommenterade inlägget från början.

Erland.
Hade du väntat dig en bättre föklaring med din idiotiska fråga?
Eller rättare sagt, helt superintelektuella fråga.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev: därimot skulle jag säga att det är nära omöjligt att nå +18 bar på nått högre rpm i en sådan sugmotor då dessa audi motorer inte är vad man snällt sagt kan kalla "optimal".
+18bar har jag juh inte skrivit.
det handlade väl om 16.97bar, för man ska väl dela på 3.5 om laddtrycket är 2.5bar(3.5bar absolut)
Och ja jag håller med dig, Audimaskinerna får en juh att fälla en tår då man ser vilken stabil botten de begåvats med men sen ett sånt kadaver till topplock.
Men de älskar laddtryck.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Den Husaberg toppen har blivit modifierad i omgångar och ser annorlunda ut idag. Mycket som verkade bra som ide' såg sämre ut när man såg det färdigt.
Det var grejer med den som jag inte gillade så ägaren gjorde en ny men han missförstod mig. Jag ville ha högre kanaler mot ventilerna men han vinklade om ventilerna istället.
Vinkeln mellan port och ventil förblev samma men förbränningsrummen blev för små för 650cc. Många gånger lär man sig av misstag och ju mer man gör desto fler misstag blir det.
Jag gjorde själv en 234 topp som jag la igen förbränningsrummen på och fick slipa bort hur mycket som helst på för att få samma flöde som en osvetsad topp.
Då var det tur att jag hade flödesvärden från en annan topp att jämföra emot annars hade jag inte sett åt vilket håll det gick åt.
Många gånger så gör man samma misstag fler gånger för att man har glömt att man redan gjort dom.
Jag dissar inte någon utan har stor respekt för alla som provar saker.
Jag önskar bara att ni tänkte lite mer på orsakerna bakom och inte bara tänkte att så här är det nog.
Vad händer om? Vad blir resultatet och varför? Fysikaliska regler finns bakom allt och dom stämmer. Det är människor som räknar fel.

Erland.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Inlägg av maghen »

Erland Cox skrev:Svara då på det här: Annars har ni nog uppfunnit en perpetum mobile och då får du gärna förklara hur den fungerar?

Erland.
Varför skulle en motor som ger mer högre procentuell effektökning vid laddtrycksökning vara en evighetsmaskin?? Det finns inget som tyder på att man skulle få ut mer energi än man stoppar in.

Jag kan tänka mig minst två förklaringar till varför en motor kan bete sig så:
1. Kompressionsförhållandet som fungerar med t.ex. ett bars övertryck ger sämre verkningsgrad som sugmotor.
2. Tryckförhållandet mellan insug/avgas blir annorlunda vid olika tryck. Gasflödena vid overlap kommer att påverkas. Hur de påverkas lär bero på en mängd faktorer t.ex. kamaxel, turbo etc.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Varför skulle man få sämre verkningsgrad med samma kompressionsförhållande beroende på hur mycket gas man trycker in i förbränningsrummet?
En turbo kan få lägre avgasmottryck än insugningstryck men det är likadant på en trimmad sugmotor. Där kan förhållandet vara över 2:1 och det är inte bra för då går insugningsgaserna rätt ut i avgasröret under overlap. Samma regler gäller för en turbomaskin som för en atmosfärisk motor. Visst kan pulsenergin i ett rätt konstruerat avgasgrenrör ge en verkningsgrad på över 100% men jag har sett folk som angett 150% högre effekt med ett bars laddtryck och det betvivlar jag riktigheten i.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Husaberg toppen förbränningsrum ser helt ok ut om man ser hela bilden:


Bild


Det beror mycket på vinkeln mellan ventilerna hur mycket uppstick det blir mellan ventilerna. Här är bara en liten kant som hindrar insugningsgaserna att gå direkt ut genom avgas under överlapp. Ändå har har jag lag ner kanterna runt insug mer senare och fått både mer flöde och effekt. Kanten mellan insugnings eller avgasventilerna hindrar varken tumble eller flamfront, det är om man har en hög rygg tvärs emot tumbles riktning som det blir problem.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

därför min vega B20 gav mer sug effekt ju mer man laddade berodde nog mest på att förbräningen blev effektivare och snabbare men också att turbons compressor och avgasturbin närmade sig sina effektivaste områden.

jag märkte även i sommras att kompan och förbränings hastigheten helt klart va för låg för de laddtryck som användes på E85 då motorn än fast den hadde mycket förtändning inte hadde brunnit klart (avgastemp nära 1000grader c.

en dålig motor som exempel också då allt va slarv ihop monterat också bara för att hinna provköra lite också.

iallafall intressant ämne som jag ska presentera mer ingående data på framöver då bänken blir klar på en bättre motor.

man skulle kunna bromsa en motor med en stor turbo på bara typ 0.1 bar(omöjligt att få lägre oftast än om man har en gigantisk WG och turbon vill man nog ha där så kolektor och sånt blir lika?) och med typ 12:1 i kompa och räkna om det till sug effekt vid 1.0 bar atmosfär sen montera en toppackning som gav 10:1 och ladda 1.0 bar övertryck sen 8:1 i kompa och ladda 2 bar .......... ja ni förstår då skulle man fått mer ärliga svar på hur gasväxligen påvärkas av laddtrycket (man maximerar motorn mot max kompa).

jag har läst nånstans där det va nån avancerad trim firma typ maclaren IMSA eller bmw F1 som uppgav att deras motorer andades med ca 15% mer luft och effekt än vad de kunde förutse utav motorn som sugmotor när allt stämde med grenrör, insug och turbo avgastryck mm. det tror jag på men kan inte riktigt peka på vad exakt som gör det, de va mest inne på att det va det låga avgastrycket men det kan va mer också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:
Jens Gustavsson skrev: därimot skulle jag säga att det är nära omöjligt att nå +18 bar på nått högre rpm i en sådan sugmotor då dessa audi motorer inte är vad man snällt sagt kan kalla "optimal".
+18bar har jag juh inte skrivit.
det handlade väl om 16.97bar, för man ska väl dela på 3.5 om laddtrycket är 2.5bar(3.5bar absolut)
Och ja jag håller med dig, Audimaskinerna får en juh att fälla en tår då man ser vilken stabil botten de begåvats med men sen ett sånt kadaver till topplock.
Men de älskar laddtryck.
jag mins nog fel då jag skrev inlägget, det lät väldigt högt iallafall så jag trog till med 18 bar :)

jo bottendelarna är fina nästan som till en B18-20 :hihi: jag retas bara lite, men B18 har typ 8mm cylinderväggar och 56mm vevtappar och sen värdelösa toppar så det finns en liknelse motrerna imellan än fast audin givetvis är 100 gånger bättre i toppen ändå.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Man kan ju få upp till 125% Ve med en sugmotor och det gäller för en turbomotor också. 1 bar X 125% X 250%. Men då måste man ha avstämt insug och pulsladdning. Tryckdrivna turbos kostar lika mycket att driva som dom ger.
En mindre turbin kräver egentligen mer tryck för att driva en större kompressor om det inte vore för pulsenergin. Sen finns det inga dumma frågor, bara dumma svar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intellektuell

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Husaberg toppen förbränningsrum ser helt ok ut om man ser hela bilden:


Bild


Det beror mycket på vinkeln mellan ventilerna hur mycket uppstick det blir mellan ventilerna. Här är bara en liten kant som hindrar insugningsgaserna att gå direkt ut genom avgas under överlapp. Ändå har har jag lag ner kanterna runt insug mer senare och fått både mer flöde och effekt. Kanten mellan insugnings eller avgasventilerna hindrar varken tumble eller flamfront, det är om man har en hög rygg tvärs emot tumbles riktning som det blir problem.

Erland.
Jag tittade på den bilden också, men valde posta en annan som visade kanterna bättre.
Skriv svar