Sida 1 av 6

BMEP och sånt relaterat

Postat: fre dec 24, 2010 6:09 pm
av Jens Gustavsson
Tänkte att vi startar en ny tråd där vi går till grunden med begräppet BMEP (Bromsat Medel Effektiva Trycket) som beräknas på bromsad effekt.
Man kan ibland se att litereffekten på en motor kan vara lite missvisande hög då den bara varvar mycket utan att direkt ha hög fyllnadsgrad (VE), då kan det vara intresant att räkna på BMEP.
Exempel: många äldre MC kan ha 120 hk/liter på höga rpm utan att ha speciellt imponerande medeltryck som ofta en rally motor med bara 85-90 hk/liter kan ha.

Högsta BMEP hamnar vid max vridmoment och det kan vara intresant att se hur många % det faller vid topp effekt också.

En annan liknande mätning är att räkna ut vridet per liter.




formeln för BMEP ser ut så här...

BMEP (PSI) = HP x 13000/liter x RPM


Vill man få svaret i bar multiplicerar man med 0.069, om jag minns rätt :)


Ta och räkna ut vad ni har på några olika motorer så får vi se om vi kommer nån vart i detta ämne. :thumbright:

Norrback: hade du en metrisk formel så man får ut trycket i bar med mindre jobb?

Postat: fre dec 24, 2010 9:05 pm
av Marcus
För en motor som arbetar enligt fyrtaktsprincipen så kan man räkna ut medeltrycket enligt formeln nedan.

BMEP = 0,04*pi*Vridmoment/Slagvolym

BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym


Där enheterna är som följer
BMEP - Bar
Vridmoment - Nm
Slagvolym - Liter

Postat: fre dec 24, 2010 9:27 pm
av knotan
lagom full på julafton, kolla vrid per liter på nya turboagg jämnfört med äldre agg.
tänker på främst bw/swisters S serie...

då ser man tydligt hur pass viktigt turbovalet är ...

Postat: lör dec 25, 2010 10:50 am
av fredlund88
helt ny på sånt här, kan någon visa hur man räknar ut det, jag försökte men jag fick bemp till 14 352 000 000, måste gjort fel.
BMEP (PSI)240hp x13000/2literx9200=Bemp

honda motor standard F20C2 VTEC

Postat: lör dec 25, 2010 11:37 am
av Jens Gustavsson
Marcus skrev:För en motor som arbetar enligt fyrtaktsprincipen så kan man räkna ut medeltrycket enligt formeln nedan.

BMEP = 0,04*pi*Vridmoment/Slagvolym

BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym


Där enheterna är som följer
BMEP - Bar
Vridmoment - Nm
Slagvolym - Liter
detta är nog formeln man ska använda så man får i bar direkt :thumbright:

vi tar ett räkne exempel på erlands B20 topp från motor bromsar tävligen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=240

den gav 231nm vid 5000rpm och den va på 2120cc ungefär

BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
13.8bar =0.1257x231/2.1



13.8 bar är nog en siffra som är rätt svår slagen med en 2v motor med 98 oktan skulle jag tro?

nån fler som orkar räkna på nån motor?

Postat: lör dec 25, 2010 12:11 pm
av fredlund88
BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
=0.1257x231/2.1

13,827

Postat: lör dec 25, 2010 12:18 pm
av Jens Gustavsson
fredlund88 skrev:BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
=0.1257x231/2.1

13,827
tack för miniräknar hjälpen :thumbright: jag uppdaterade mitt förra räkne exempel

Postat: lör dec 25, 2010 12:30 pm
av Kadett4wd
Vet inte om det blev rätt..
Kompisens Audimaskin 59,4bar vid 5800rpm.

Postat: lör dec 25, 2010 3:38 pm
av Erland Cox
Som blir ? om du delar med laddtrycket?

Erland.

Postat: lör dec 25, 2010 4:25 pm
av Kadett4wd
Erland Cox skrev:Som blir ? om du delar med laddtrycket?

Erland.
Är det intressant?(Edit nu några dagar senare 30/12: Redan här förstod jag att det skulle bli en tråkig 'leta fel på andras påståenden' diskussion)
men hursom,, dela med absolut tryck va?

59.4/3.5=16.97

ej absolut
59.4/2.5=23.76

Allt är beräknat på vridmax vid 5800rpm
Motorn går på E85

Edit: 15.5bar 1200rpm senare.(absolut)

Postat: lör dec 25, 2010 4:26 pm
av Jarmo Y
Jens Gustavsson skrev:
fredlund88 skrev:BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
=0.1257x231/2.1

13,827
tack för miniräknar hjälpen :thumbright: jag uppdaterade mitt förra räkne exempel

:)

0.1257 x 230,9 / 2.127= 13.65 bar. Erland´s motor

Jag fick på tävlingen 0.1257 x 232,3 / 2.127= 13.73 bar

I Finland de jävligt snabba folkrace fiat twincam motorer har ca. 180nm/ 1.65 liter. 0.1257 x 180 / 1.65= 13.71

Har aldrig räknat BMEP men man kan räkna om bromsbänk visar för stora siffror. Här finns en bänk som jag inte litar på, tex.. Toyota motor 1850cc, över 250nm.
0.1257 x 250 / 1.85= 17bar, 98E och det är inte ens starkaste en sån motor, is this possible?


Jag har en inertiabänk för 2-hjulingar, min egen Kawasaki ZX6R visade 105hk/65nm 0.1257 x 65 / 0.599= 13,64 bar. Intressant..

Postat: lör dec 25, 2010 5:19 pm
av Marcus
BMW M3 CSL (E46) är en serieproducerad motor med ett väldigt högt specifikt vridmoment (Nm/Liter).. och således även BMEP, 14.3 bar!
:)

Postat: lör dec 25, 2010 5:25 pm
av Erland Cox
Kawasakin lämnar ju rätt bra för det blir svårare och svårare att få till bra BMEP ju mer man varvar. Det var trimdelstest på Chrysler 440 i nån Amerikansk tidning för väldans många år sen där dom började med hydraulkam och 2-plans insug och slutade med rullkam och dubbla förgasare. Toppar byttes också till olika portning efterhand. Den motor som gav mest vrid hade Mopars .557" lyft kam, efter den kammen ökade effekten men vridet minskade. Om jag minns rätt ligger den på 255 grader vid 0,050". Enligt Larry Meaux ligger inte max BMEP på max vrid utan någonstans emellan max vrid och max effekt. Att max vrid hamnar längre ner beror på friktionen i motorn. Jag ska se om jag kan hitta var han skrev det.
Vad gav B20 motorerna i bmep med 50mm:s förgasare?

Erland.

Postat: lör dec 25, 2010 6:11 pm
av Marcus
Enligt formeln ovan så ligger är max BMEP där man har max bromsat vridmoment
Däremot så kan behöver man inte ha max IMEP (medeltryck beräknat med cylindertryck) på samma ställe som det max bromsade momentet då BMEP är IMEP - FMEP (friktionsmedeltryck som kan variera olinjärt med varvtal etc)


Under rubriken "Överkurs" i länken nedan pratas det lite runt dessa termer
http://www.miataklubben.se/joomla/index ... &Itemid=28

Postat: lör dec 25, 2010 6:30 pm
av Erland Cox
Det var nog inte BMEP han menade utan att max cylindertryck ligger högre upp än max vrid.

Erland.