Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 22, 2017 3:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jan 17, 2011 6:11 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
tänkte också det berodde på friktion i lagren men jag tog små öppna lager och tvätta dom rena från fett så dom skulle vara så friktionsfria som möjligt, sista experimentet gjorde jag med svänghjulet nästan viktlöst genom att sätta neodymmagneter ovanför genomgående axel, kunde lyfta hela 100kg hjulet mellan tummen och pekfinger så det var bara några få kg som låg emot lagren, mer friktionsfritt kan det inte bli ändå blev inte noggrannheten bra!
En M10 mutter kunde jag tejpa på och ändå ställa hjulet i vilket läge som helst!!

Balansera ett mc hjul på detta sätt ska tydligen noggrannheten ligga på 5gram (= ½ M10 mutter :wink: ) men är det tyngre grejer så fungerar det inte men fattar inte varför.

hjulet kommer bara varva strax över 2000 men vill ändå ha balans i det.



Tage: ta du ämnesrör :thumbright:

en bild på dom jag håller på med nu, gjorda av cylinderrör 400x320 med 5st 400x50 massiva plattor på sidorna :thumbright:

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 10:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
balansera ett mc hjul fungerar på en sån stälning för att det är så lätt så det blir inte mycket tryck på kulorna i lagren som axeln ligger på. Har själv 2 rullar till inertiadynon som inte är tillräckligt i balans. Rören är 600 diameter 750mm breda och 20mm gods, 2st gavlar av 30mm plåt. Dom väger 315kg styck. Har varit på balansering till en firma men dom hade tydligen inte tillräckligt noggranna betoder att balansera med. Så fast hur jag än försöker med många kullager/rullager för att få ner friktionen och balansera själv så går det inte, hittar ingen "heavy spot" dom står alltid stilla. Men upp vid 150km/h så vibrerar det mycket!!

Vikten man lägger till måste övervinna momentet som krävs för att snurra massan (friktion i lagren)...och på en rulle med 20kg inertia som väger 300kg så blir det kanska stor vikt förrän den snurrar...

/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 12:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm
Inlägg: 11
Barkis skrev:
tänkte också det berodde på friktion i lagren men jag tog små öppna lager och tvätta dom rena från fett så dom skulle vara så friktionsfria som möjligt, sista experimentet gjorde jag med svänghjulet nästan viktlöst genom att sätta neodymmagneter ovanför genomgående axel, kunde lyfta hela 100kg hjulet mellan tummen och pekfinger så det var bara några få kg som låg emot lagren, mer friktionsfritt kan det inte bli ändå blev inte noggrannheten bra!
En M10 mutter kunde jag tejpa på och ändå ställa hjulet i vilket läge som helst!!

Balansera ett mc hjul på detta sätt ska tydligen noggrannheten ligga på 5gram (= ½ M10 mutter :wink: ) men är det tyngre grejer så fungerar det inte men fattar inte varför.

hjulet kommer bara varva strax över 2000 men vill ändå ha balans i det.



Tage: ta du ämnesrör :thumbright:

en bild på dom jag håller på med nu, gjorda av cylinderrör 400x320 med 5st 400x50 massiva plattor på sidorna :thumbright:

[/img]


Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 1:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Tage skrev:

Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage



Just därför det har gjort, för inertian, rör enbart räcker inte..det lättar att skaffa rör, det behövs inte vara kraftig när du kan få inertian med plattor. En stor svänghjul är annan möjlighet, just vad Barkis har,
jad hade också en 624mm x 150mm svänghjul i min bänk förut, 2 st. rör var bara 267mm x 5mm x 750mm, de har ingen inertia, men svänghjul direktkopplad till de det blev mycket bra. För att rör var bara 267mm utdia, max. hastighet var ca. 190 km/h, över det vågade jag inte gå, svänghjul hade då jävligt fart..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 3:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm
Inlägg: 288
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... romsb%E4nk

Lite insperation. Någonstanns i tråden står det om lastväxlingar i axlarna. En risk som finns att axlarna kan mattas ut. Vet inte hur stor risken är. Men rullen snurrar ganska fort!

Mats


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 5:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
jag hade missat att du testat viktlöst. Jag provade med rullager som jag tvättat. Men samma sak, står stilla. Enda förklaringen verkar vara att massan man lägger till har för liten påverkan på totala tröghetsmomentet I statiskt läge. Men vid rotation så blir krafterna såpass mycket större så en obalans känns.

_________________
power


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 5:23 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
går det inte att få tag i "billet" ämnen som man svarvar då borde det ju inte behövas balanseras om man har en bra svarv?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 7:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
Tage skrev:
Barkis skrev:
tänkte också det berodde på friktion i lagren men jag tog små öppna lager och tvätta dom rena från fett så dom skulle vara så friktionsfria som möjligt, sista experimentet gjorde jag med svänghjulet nästan viktlöst genom att sätta neodymmagneter ovanför genomgående axel, kunde lyfta hela 100kg hjulet mellan tummen och pekfinger så det var bara några få kg som låg emot lagren, mer friktionsfritt kan det inte bli ändå blev inte noggrannheten bra!
En M10 mutter kunde jag tejpa på och ändå ställa hjulet i vilket läge som helst!!

Balansera ett mc hjul på detta sätt ska tydligen noggrannheten ligga på 5gram (= ½ M10 mutter :wink: ) men är det tyngre grejer så fungerar det inte men fattar inte varför.

hjulet kommer bara varva strax över 2000 men vill ändå ha balans i det.



Tage: ta du ämnesrör :thumbright:

en bild på dom jag håller på med nu, gjorda av cylinderrör 400x320 med 5st 400x50 massiva plattor på sidorna :thumbright:

[/img]


Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage



precis, dels för att få upp inertian men också att få lite mer bredd på rullarna då cylinderröret bara var 920mm långt, med plattorna fick jag 500mm till så varje rulle blev 710 lång.... så även feta hjul får plats :hihi:


Senast redigerad av Barkis tis jan 18, 2011 8:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 18, 2011 7:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 173
Ort: Sandefjord,Norway
Bevivägen 1, SE-384 30 Blomstermåla
Tel. +46 499 271 00, Fax +46 499 200 08
E-mail: sales@bevi.se http://www.bevi.se

fant dette etter en snabb google på "dynamisk balansering småland".
på hjemmesiden står det de avbalanserer akslinger opp til 3ton.



her er også interesan informasjon om dynamisk balansering, lite spesielt med balansering når det er så mye masse i bredden! står bra\enkelt forklart. :thumbright:
http://www.balance.net.cn/phe.htm

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 19, 2011 12:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm
Inlägg: 11
Jarmo Y skrev:
Tage skrev:

Varför har du slängt på 5st 400x50 massiva plattor? För att få upp inertian?
Ja verkar som ämnesrör av hög kvalite är ett ämne att bygga på. Får titta lite vilka mått osv dom finns i.

Ang balansering av rullarna, någon som vet om någon firma i mellersta (småland) sverige?
// Tage



Just därför det har gjort, för inertian, rör enbart räcker inte..det lättar att skaffa rör, det behövs inte vara kraftig när du kan få inertian med plattor. En stor svänghjul är annan möjlighet, just vad Barkis har,
jad hade också en 624mm x 150mm svänghjul i min bänk förut, 2 st. rör var bara 267mm x 5mm x 750mm, de har ingen inertia, men svänghjul direktkopplad till de det blev mycket bra. För att rör var bara 267mm utdia, max. hastighet var ca. 190 km/h, över det vågade jag inte gå, svänghjul hade då jävligt fart..


Okej då är jag med. Ja betydligt lättare att skaffa rör och mycket billigare.
Ang rörens utv diam så vill man väl inte har för liten dia då det blir väldigt lite gummi mot rullarna? Räknade på 380/560mm rullar (solida) då varvade dessa ca 3500rpm vid 250Km/h (räknat på att bänken skulle klara ca 500-600Hk) större dia så blir det lägre hastighet/varv men då måste givetvis rularna ha mer inertia.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 19, 2011 12:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm
Inlägg: 11
turbodart skrev:
Bevivägen 1, SE-384 30 Blomstermåla
Tel. +46 499 271 00, Fax +46 499 200 08
E-mail: sales@bevi.se http://www.bevi.se

fant dette etter en snabb google på "dynamisk balansering småland".
på hjemmesiden står det de avbalanserer akslinger opp til 3ton.



her er også interesan informasjon om dynamisk balansering, lite spesielt med balansering når det er så mye masse i bredden! står bra\enkelt forklart. :thumbright:
http://www.balance.net.cn/phe.htm


Tackar, den firman ligger inte mycket mer än ett stenkast från mig :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 19, 2011 6:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
Okej då är jag med. Ja betydligt lättare att skaffa rör och mycket billigare.
Ang rörens utv diam så vill man väl inte har för liten dia då det blir väldigt lite gummi mot rullarna? Räknade på 380/560mm rullar (solida) då varvade dessa ca 3500rpm vid 250Km/h (räknat på att bänken skulle klara ca 500-600Hk) större dia så blir det lägre hastighet/varv men då måste givetvis rularna ha mer inertia.[/quote]


Precis, så stora rullar som möjligt för grepp men då krävs det också mer massa i rullarna för varvtalet blir lågt, en inertia bänk har lättare med greppet än en bromsad, rullarna du nämnde räcker till den effekten om din hårdvara är snabb nog att logga varvtalet på rullen.
Skulle inte greppet räcka för storturbos så finns det trackbite att ta till :thumbright:

Står lite om storlekar här http://www.land-and-sea.com/dyno-tech-t ... ameter.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 20, 2011 5:59 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
köpes bänkarna för lite högre effekter har 48" dim om jag mins rätt, de är godkända till 320kh/t eller 200mph. undra vad de har för sväng massa eller vad man kallar det?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 20, 2011 10:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Inlägg: 134
Ort: Trollhättan
Trollspeed har en Superflow (http://www.superflow.com/Dynamometers/C ... eries.html) och den har rätt stora rullar, 107cm i diameter.
Jänkarna säger att man ska kunna bromsa 1500hk på en sådan, men det vettefan..
Efter dom bytt till denna bänk så har dom aldrig haft problem med fästet på rullarna, så stor diameter is the shit precis som påpekas tidigare i tråden!

Var där å tittade när dom installerade bänken och konstruktionen är rätt enkel, den består av vad som ser ut som två lastbils/truck axlar..
Broms och sammankoppling mellan axlarna sitter där man normalt har en kardan.. :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 21, 2011 6:32 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm
Inlägg: 63
inte speciellt avancerat men det vill till att ha maskiner för att bearbeta så stora grejer.

filmsnutt på när land and sea tillverkar sina: http://www.land-and-sea.com/corporate/f ... _video.htm


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010